Иновативен предмет в училище – “Медии и комуникация на чужд език”

Въвеждането на иновативен учебен предмет в училище може по интересен начин да мотивира учениците да учат повече и да пренесе всякакви вълнуващи дейности в ежедневието на гимназистите. 

Възможно ли е младите хора да учат чужди езици, докато готвят, слушат любимата си музика и се разхождат из квартала си? Вижте в следващите редове.

Визитка на практиката

Име: Иновативен учебен предмет в училище – “Медии и комуникация на чужд език”

За кого е подходяща: гимназиален етап

Продължителност: 2 учебни часа на седмица, 72 часа годишно

Необходими материали/умения: медийни ресурси, компютри, телефони и др.

Информация за учителя: Цветанка Ташкова е учител по френски език на гимназиален етап в Гимназия с преподаване на чужди езици “Симеон Радев”, гр. Перник. Има 24-годишен стаж като учител. Завършила е специалност “Приложна лингвистика с френски и италиански език” във Великотърновски университет “Св. св. Кирил и Методий”. Подкрепя състезанията към френския институт в гр. София и вече трета поредна година нейни ученици са победители на национално ниво. Споделя, че много харесва чуждите езици и е сбъднала детската си мечта – да бъде учител.

Цели:

  • подобряване на комуникативните умения по чужд език;
  • повишаване на интереса и ангажираността на учениците в часовете по чужди езици;
  • развиване на креативност и творческо мислене в учениците.

Описание на практиката:

Учителите по чужди езици в Гимназия за преподаване на чужди езици “Симеон Радев” в гр. Перник се събират, за да помислят какво биха могли да направят заедно с учениците, така че да подобрят езиковото им ниво по чужд език, да ги мотивират да учат с ентусиазъм и да развиват творческите им способности. 

Така започва да се изучава иновативен учебен предмет в гимназията – “Медии и комуникации на чужд език”. Езиковите паралелки с английски, немски и френски език в осми, девети и десети клас изучават предмета два пъти седмично в рамките на цялата учебна година. В часовете, чрез медийни ресурси, се работи по четирите езикови компонента: четене, слушане, говорене, писане.

Иновативен предмет в училище - “Медии и комуникация на чужд език”

В учебните часове гимназистите се включват в различни дейности, а за домашна работа най-често работят по проекти. Първата стъпка, която предприема г-жа Ташкова, е да запознае учениците си с различни видове чуждестранни медии – печатни издания, радиопредавания, телевизионни репортажи или известни филмови продукции. Когато разглеждат определени ресурси от различни медии, учениците се запознават с лексиката на чуждия език и си записват основни понятия или други непознати думи – микрофон, студио, аудио-визуални ефекти и др. Гимназистите също така разглеждат как е оформена първата страница на изданията, какви са шрифтовете на заглавията, какво представят и т.н. Въз основа на медийните ресурси, учителката създава различни упражнения за учениците – да напишат кратка статия по определена тема, да сътворят културен афиш, да слушат новини и след това да свържат предложени изображения с темите на новините, които са чули. Учениците са провокирани и да влизат в ролята на водещи на новинарска емисия и да четат новини, които са изпратени в училището от френското посолство. В други часове, учениците слушат радио с различни предавания – музикално, политическо и др.

Иновативен предмет в училище - “Медии и комуникация на чужд език”

Доста често гимназистите работят и по различни вълнуващи проекти извън училище. Те може да имат за задача да се разходят из квартала си, докато снимат и разказват интересни факти за него, да представят себе си и семейството си във видео или да заснемат по двойки кулинарно предаване. Гимназистите са толкова заинтригувани от идеята да упражняват по този начин френския език, че след кулинарното предаване, което заснемат, носят в класната стая багети, омлети и френски макарони, с които да почерпят съучениците и учителката си. 

Г-жа Ташкова, заедно с другите си колеги по езици, често прави и бинарни уроци, в които тя преподава на френски, а другият учител превежда на езика, който той преподава. Уроците развиват медийната грамотност на децата и разглеждат теми като фалшиви новини и дезинформация, реклама и др. 

Иновативен предмет в училище - “Медии и комуникация на чужд език”

Според Цветанка Ташкова работата с медийни ресурси неусетно и приятно развива чуждоезиковите умения на учениците. Крайният продукт, към който се стремят гимназистите е създаването на радиопрограма “Езикова гимназия”, която да звучи в сградата на училището през междучасията. Програмата ще представя информация за училищни събития, празници и други значими моменти от училищния живот.

Защо да опитате тази практика:

  • работата с различни медийни ресурси обогатява общата култура на учениците;
  • дейностите благоприятстват преминаването на езиковите бариери и свободното изразяване на чужд език.

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

 

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

4-те К: Какво постигнахме? Какви трудности срещнахме? Какво научихме по пътя? Какво бихме направили по различен начин?
Умения за учене

4-те К: Какво постигнахме? Какви трудности срещнахме? Какво научихме по пътя? Какво бихме направили по различен начин?

След като учениците са изпълнили поставената задача в срок, те трябва да представят и защитят своето решение/проект/план. При презентирането всеки отбор трябва да отговори на

Pens over a notebook
Четивна грамотност

Обобщаване на основната идея със свои думи

Нужно е учениците първо да прочетат внимателно текста. След това в рамките на 2-3 изречения със свои думи да го перифразират, изолирайки основната идея. Накрая

Boy in front of white board
Четивна грамотност

Перифразиране на думи на автора със свои думи

Учениците прочитат внимателно текста. След това имат 6-7 минути да открият местата, където авторът показва отношението си към него, и да перифразират неговите думи, като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали