Електронно помагало за българските традиции и обичаи

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • запознаване на учениците с български традиции в аспекта на тяхната общочовешка значимост;
  • запознаване със специфичните обредни ритуали.
  • създаване на активна образователна среда;
  • развиване на умения за сътрудничество и екипна работа;
  • развиване на изследователско мислене;
  • повишаване на мотивацията за учене.

Необходими материали:

  • компютри с интернет връзка;
  • подходящи книги или други издания.

“Знаещите и можещите ученици са тези, които задават нестандартни въпроси и имат богато въображение, които не се спират пред неизвестното, които убеждават родителите си да им помагат за общата кауза и никога не казват „не мога”, споделя Нина Кънева, класен ръководител на 4. клас в ОУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Габрово. Тя вярва, че изключително важна задача пред учителите е да открият и подкрепят индивидуалността и таланта на всяко дете, затова включва в преподаването си множество проектни дейности – в часовете по човекът и обществото, човекът и природата, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Проектната работа предоставя възможност всеки ученик да намери своето място и да изяви потенциала си по най-добрия начин. А творческото мислене и инициативността са задължителни компоненти от работата по такъв тип задачи.

От обичта на г-жа Кънева към българските традиции и обичаи се ражда идеята за електронно помагало, посветено на тази тема. То вече се разпространява безплатно в помощ на други учители и техните ученици, а повече за практиката може да прочетете в следващите редове.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Крайната цел на проекта е децата да създадат електронно помагало за българските традиции и обичаи, което може да се използва като допълнителен ресурс в учебните часове и да бъде от полза на ученици от цялата страна.

Преди да започне работа по проекта, г-жа Кънева предлага на учениците си да попълнят кратка анкета със следните въпроси:

  • Знаете ли какво означава да се работи в екип?
  • Желаете ли да изпълнявате различни учебни задачи в екип с ваши съученици?
  • Търсите ли помощ от другите деца в час?
  • Бихте ли работили по проекти, свързани с учебната програма?
  • Използвате ли информация от интернет, когато се подготвяте за училище?
  • Как оценявате познанията си за българските традиции и обичаи?
  • Имате ли желание ваши материали да бъдат публикувани в интернет?

Отговорите ориентират учителката относно предварителната подготовка и нагласите на децата за това как ще се чувстват най-мотивирани да работят и как възприемат идеята за общ проект.

Като предварителна подготовка г-жа Кънева поставя на учениците индивидуални задачи за различните празнични обичаи, като в някои дейности се включват и хора от общността. “Препоръчително е родителите също да се запознаят с предстоящите дейности, тъй като децата са малки и най-вероятно ще имат нужда от тяхната подкрепа”, допълва учителката.

Учениците се разделят по групи чрез теглене на листчета. Членовете на някои екипи са ученици от самия клас, в други групи заедно работят деца от различни класове , а в трети – родители и ученици.

Електронно помагало за българските традиции и обичаи

Дейностите в отделните екипи са разнообразни: да се опишат ритуалите за конкретния обичай, да се потърси информация за обредната трапеза, да се назоват и изиграят танците, свързани с дадения ритуал, да се прочетат литературни произведения, отнасящи се за обичая, да се открият песни, свързани с темата. Екипите изработват също игри, табла, постери и изложбени кътове, посещават обекти, свързани с проекта. След часовете редовно се срещат с г-жа Кънева, за да обсъдят как върви работата им.

Електронно помагало за българските традиции и обичаи

Така лека-полека се събират материалите за електронното помагало с активни игри, тестове с въпроси, анимации, задачи за попълване на липсващи думи, кръстословици, картинни ребуси и др. Когато крайният продукт е готов, учениците правят два открити урока, за да го представят. Първият урок е под формата на игри с ученици от друг клас, а на втория са поканени и родителите, които се радват на постиженията на своите деца.

Работата по проекта отново завършва с анкета, която цели да провери нагласите на децата. Сред въпросите в нея присъстват следните:

  • Смятате ли, че познавате по-добре българските традиции?
  • По-добре ли се справяте с поставените задачи, ако работите в екип?
  • Мислите ли, че сайтът на нашия клас е полезен? Посещават ли го ваши приятели и роднини?

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

“Всеки завършен успешно проект изгражда в учениците правилни критерии – за полезността на усвоените по този начин знания и компетентности, за практическото им приложение, за значимостта на собствения принос за реализация на задачите, за необходимостта от съобразяване с мнението на другите от екипа, за вземането на общо решение, и разбира се, носи приятните емоции от успеха”, споделя г-жа Кънева и допълва: “Когато учителят вярва в творческите способности на децата и ги стимулира, те неусетно му се доверяват и идеите бликат. Именно по този начин бихме могли да очакваме постигане на различни образователни цели”

Учителката обмисля да продължи и надгради проекта. През следващата учебна година може да се възложи на децата сами да се разделят на екипи и да изучат по-задълбочено тънкостите на обичаите, които им допадат най-много. Представянето може да се случи пред по-широка публика – например под формата на фолклорни групи пред друго училище, в пенсионерски клуб, в болница и др.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.