Инженер и учител по компютърно моделиране и предприемачество, Милиодора Христова от 143 ОУ “Георги Бенковски”, София, стъпва в предизвикателния свят на образованието с желание да преобрази учебния процес. Мечтата ѝ е да улесни учениците в съчетаването на компютърното моделиране и предприемачеството, предоставяйки им уникални възможности за креативност и развитие, и подкрепяйки екипната работа между учениците. Интересът към иновативните уроци се отразява в радостта на учениците, а постигнатите резултати се излагат във фоайето на училището, представяйки богатия свят на техните творения.
„Една от причините да тръгна в тази посока е липсата на комуникация при децата и невъзможността им да се сработят с останалите. Това е важно не само в училище, а и във всяка друга среда, където от хората се очаква да могат да работят с други хора за обща цел. От друга страна, когато учениците работят с познати деца, те се отпускат и мотивират, и у тях остават по-трайни знания, както и радост, че и други хора ще видят техните творения.“ – отбелязва инж. Христова.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Стъпка 1: Формиране на екипи
- Започнете с ново знание: След като се представи новото знание от урока за чертежи по Технологии и предприемачество, учителят въвлича своите ученици в света на практиката.
- Разпределение: Учениците се разделят в екипи от 2-3 човека. „Те са малки още и за да не се стресират, аз им давам възможност да се разпределят сами. Условието е да не бъдат повече от три деца в група, за да останат мотивирани и концентрирани върху работата си“ – уточнява избора си инж. Христова.
- Задача за проектиране: Учителката им поставя за задача да изберат идея за изделие (може да бъде всеки един предмет от сграда до кубче Рубик), което да проектират в 3D формат, интегрирайки компютърно моделиране и предприемачество.
Стъпка 2: Изследване и анализ на материали (проучване)
- Учителката предоставя различни ресурси (тематична литература или примерни изделия), за да могат петокласниците да направят подробно проучване на материалите за своето изделие.
Стъпка 3: Скициране и изготвяне на чертеж
- След успешното проучване, учениците трябва да съставят скици на своето изделие. Тук е важно да обърнат внимание върху дизайна на проекта, за да могат максимално точно да пресъздадат избраното изделие.
- Учителят може да насочи вниманието им към някои детайли, ако има нужда от корекция.
- За домашна работа учениците имат за задача да направят чертеж с използване на подходящи чертожни инструменти като линии, окръжности и др., за да представят точната концепция на изделието.
Стъпка 4: Изработване на 3D модел на изделието и декорация
- Учениците трябва да започнат процеса на изработка на 3D модел на своето изделие, използвайки подходящите материали, които са избрали в предишните стъпки.
- Учителят насърчава дискусията в групите, където децата обсъждат идеи, дават предложения или имат нужда от съвети относно предизвикателствата, които срещат по време на работата си по проекта.
- Този етап се изпълнява в голяма част от времето вкъщи, като учениците имат възможност да приложат уменията си в реалния живот и да развиват креативността си.
Стъпка 5: Презентация на проекта и рефлексия
- Учениците трябва да представят своя проект пред класа, като включат всички стъпки на процеса – от изследването и анализа на материалите до изработката на 3D модела и декорацията.
- Учителката формира оценките, взимайки предвид всички етапи на процеса, а учениците трябва да аргументират изборите си на всяка стъпка.
- След презентацията, се провежда сесия на рефлексия, където учениците споделят какво ги е затруднило, какво им е харесало и дават предложения за бъдещи проекти.
За целите на проекта, инж. Милиодора Христова изготвя онлайн упражнение посредством уеб платформата LearningApps. Учениците представят познанията си за изделията чрез онлайн упражнението, отговаряйки на въпроси и използвайки интерактивен дисплей.
Учителката смята, че проектната дейност, по която са работили учениците ѝ, развива в тях ценни качества като креативност, творчески умения, пространствено разположение на всеки детайл, прецизност, екипна работа, умения за презентиране, точно изпълнение при спазване на определен срок – комплексни качества, необходими за израстването и развитието на учениците.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Всеки от учениците участва в проектирането и изработката на 3D модел на собствено изделие. Резултатите включват индивидуални проекти, които съчетават технически умения и творчество. Процесът на самостоятелно избиране на идеи и материали подпомага развитието на техните креативни способности. Сесиите на рефлексия след презентациите на проектите предоставят ценна обратна връзка относно затрудненията, предпочитанията и интересите на учениците. Този процес подпомага по-дългосрочното усвояване на знанията, а съчетаването на компютърно моделиране с предприемачество предоставя възможност за интердисциплинарно обучение, което подпомага разностранното развитие на учениците.
„Иновативността на практиката се изразява в това, че децата са активни участници в целия процес – от планирането и изследването до изработката и презентацията. Приобщаващият характер е видим в участието на хора с различни специфики, които се интегрират успешно в екипа. Това създава обстановка на взаимно приемане. Изготвянето на онлайн упражнение чрез уеб платформата LearningApps добавя ИКТ елемент в учебния процес, правейки го по-интерактивен и близък до ежедневието на децата.“ – допълва инж. Христова.