Себепознаване при тийнейджъри – мисията възможна

Все по-често на фокус в публичното пространство се поставя темата за насилието и агресията в училище. Често обаче вземащите отношение по нея психолози и представители на различни организации нямат опит в училищна среда. Те насочват общественото внимание към проблема, а не към причината, т.е. обръща се внимание само на последствията. 

Рада Николова е педагогически съветник в Национална финансово-стопанска гимназия (НФСГ) в София. В резултат на ежедневните си наблюдения върху учениците и контакта с тях тя е твърдо убедена, че насилието и агресията произхождат от неумението на подрастващите да общуват ефективно, ненасилствено. Като друг проблем специалистката идентифицира липсата на емоционална зрялост, която включва разпознаване и управление на емоциите. За да помогне на учениците да развият тези умения, Рада Николова създава клуб “Себепознание”.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Клуб “Себепознание”

Цели:

    • Да се помогне на учениците да разпознават, назовават и овладяват емоциите си;
    • Да се подобрят комуникационните умения на учениците;
    • Да се дадат на учениците инструменти за деескалиране и справяне с агресията в училище;
    • Да се дадат на учениците конкретни техники за справяне със стрес, гняв и др.;
  • Да се развият социални умения.

Подходяща е за: Ученици от гимназиален етап

Прилага се: целогодишно

Необходими материали: дъска и маркери, мултимедия, листа и цветни моливи, информация и презентации на темите, които ще се дискутират.

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Предистория и създаване на клуба

Идеята за клуб “Себепознание” се появява преди 3 години, в следствие на работата на г-жа Николова по Национална програма за превенция на употребата на наркотични вещества в училищна среда за въратстнова група 8-11 клас.  НФСГ е едно от първите училища, които се включват в програмата и залагат на методиката “връстници обучават връстници”: участници от даден випуск обучават долния за тях випуск (10. клас влизат при 9. клас, 9. клас при 8. клас и т.н.). “Докато наблюдавах работата на децата осъзнах, че въпреки че доброволците са обучени много добре, нещо липсва”, разказва г-жа Николова. Липсата тя определя като страх от говорене пред публика. Решава да създаде пространство, в което децата да се учат как да овладяват страха си, да говорят ефективно помежду си и пред публика, да разпознават и анализират емоциите си.

Клуб “Себепознание” е извънкласна дейност. В НФСГ той е отворен към всички ученици, но се посещава най-много от деца в 8., 9. и 10. клас. Повечето от тях се записват в началото на учебната година по собствено желание, а често след първите няколко сбирки започват да водят и приятели. Има и друг начин за влизане в клуба – като част от дейностите за превенция и преодоляване на проблемно поведение на ученик, предложен за санкция. В тези случаи децата възприемат участието си в първата среща като наказание, но веднъж дошли, дейността в клуба им допада и остават по собствено желание.

Срещите на клуб “Себепознание” се провеждат веднъж седмично в рамките на два учебни часа.

Първи срок – фокус върху уменията за комуникация

През първия срок фокусът е върху развиване на уменията за ефективна комуникация. “Днешните деца често общуват писмено, предимно чрез съобщения и чатове. Когато са лишени от визуална връзка, те често не могат да разберат правилно емоциите на човека, с когото говорят”, казва госпожа Николова. Невербалната комуникация играе основна роля за правилното възприемане на нюансите в разговора, нещо, което изцяло липсва при размяна на кратки писмени съобщения. Когато основната форма на общуване не е лична, а посредством устройства, подрастващите не развиват достатъчно добре уменията си за комуникация. Това често води до неразбиране на себе си и останалите, а невъзможността да се изразим добре и да бъдем разбрани правилно на свой ред е стъпка към агресивно поведение.

Темите в клуба включват видове комуникация с акцент върху вербално и невербално общуване, ненасилствена комуникация, активно слушане, видове въпроси и начин на задаване, силата на думите, Аз-концепцията. В процеса са включени много ролеви игри, чрез които учениците преживяват и осъзнават полезността на овладяване на правилната комуникация. 

В допълнение се обръща внимание на основните типове на възприемане на информацията (слухов, визуален и сетивен). Учениците се научават да разпознават своя тип, което им помага за по-ефективно учене – например, за хората, които най-лесно възприемат информация слухово, е подходящо да прочетат урока си на глас, или пък да го разкажат на някой друг. Слушайки се, те най-лесно възприемат и запомнят нова информация. За тези от нас, които са визуален тип, е по-ползотворно да водят записки или да направят своя мисловна карта.

Втори срок – емоции и надграждане на наученото

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Себепознаване при тийнейджъри - мисията възможна

През втория учебен срок се обръща внимание на различните емоции, овладяването им и начините, по които реагираме на тях. С помощта на упражнения и ролеви игри се демонстрират техники за справяне със стреса и гнева, както и за правилно дишане. В началото на занятията г-жа Николова представя темата за деня, разработена като презентация в PowerPoint. Често се използват и видео материали. Следва обсъждане. По време на дебата учениците сами стигат до важните заключения и споделят опит.

Въпреки че програмата е структурирана предварително, госпожа Николова реагира и на заявките, с които децата влизат в срещите им и при нужда променя темата на деня. “Един ден две момичета дойдоха много впечатлени – предната вечер бяха гледали интервю с жена, жертва на насилие”, разказва Рада. Учениците са били афектирани, но и впечатлени от смелостта на самата жена да сподели публично своя опит. Тъй като има и опит с работа в национална линия за жертви на насилие, г-жа Николова веднага променя концепцията за срещата този ден – на преден план изважда темата за насилието.

Членовете на клуба разговарят с Рада Николова за всякакви злободневни теми, които ги вълнуват. Вълненията на юношите не винаги са на сериозни теми – понякога си говорят за това как да се обличат адекватно спрямо контекста, в който се намират, или дори как да се гримират.

Като майка на вече пораснало дете, г-жа Николова има представа за нещата, които вълнуват тийнейджърите, както и за факта, че често възрастните нямат време, възможност или желание да им обърнат нужното внимание: “Децата имат силна нужда да бъдат чути, родителите им нямат време и така аз се превърнах в един “Чувател”.

СЪВЕТИ ПРИ ПРИЛАГАНЕ НА ПРАКТИКАТА:

За успех на подобно начинание (а и за по-добри взаимоотношения в училище) г-жа Николова има три важни съвета:

  1. Оставете учениците да говорят свободно. Изслушвайте ги.
  2. Уважавайте ги и зачитайте мнението им. 
  3. Подкрепяйте ги.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Резултатите от работата на клуб “Себепознание” са само положителни. В следствие на дискусиите, дебатите и ролевите игри учениците демонстрират умения за избягване на конфликти и проявяват повече емпатия. Разширяват аналитичния си апарат при наблюдение, анализ и оценка на събитията, които ги заобикалят, което ги прави по-спокойни и устойчиви.

Децата добиват по-добра представа за себе си, за емоциите и реакциите си и научават как да овладяват стреса. Успяват да комуникират по-ефективно. Чрез техниките, усвоени в тази извънкласна дейност, членовете на клуба подобряват и академичните си резултати.

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Направи план за действие
Математическа грамотност

Направи план за действие

Тази стратегия е заимствана от втората стъпка от известния модел на Дьорд Пойа за решаване на проблеми в четири стъпки (Polya, 1973). Основната идея тук

Точки за разнообразие от идеи
Работа в екип

Точки за разнообразие от идеи

За насърчаване на даването на идеи от всички ученици учителят може да прилага стратегията „Точки за разнообразие от идеи“. Всеки отбор получава допълнителни точки за

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали