12 свежи идеи за първите дни обратно в училище 

Края на лятото означава начало на учебната година. За много учители първите седмици на септември са свързани с лека носталгия по морските вълни и дългите вечери с книга в ръка, но и с трепетно планиране на срещатата с учениците – стари и нови.

Освен за преговор преди входното равнище, началото на учебната година е идеален период за сплотяване на класа, общностно надъхване и целеполагане. В статията ще разгледаме 12 свежи идеи, подходящи именно за тези дни, когато никой още не знае какво ще ни донесе новата година, но всеки се надява да бъде добро и приятно!

1. Игри в клас

Децата обичат да играят, а много от тях и учат най-добре през игра. Ако заложите на игровизация в класната стая, ще се уверите, че не е толкова страшно да посветите цял ден на различен тип игри – настолни, видео или отборни игри, а можете да ги интегрирате в преговора.

За да сте сигурни, че учениците ще се насладят на различния учебен ден, оставете избора на тях – инструктирайте ги да донесат любими игри от вкъщи. Вие пък помислете как да осигурите техниката (ако има предвидени видеоигри) и се уверите, че всеки ученик ще участва в някоя от игрите. В началото на часа групирайте учениците – обсъдете кой с каква игра ще започне и към коя ще се насочи след това. Съставете списък с наличните игри и направете приблизителен график. Предвидете 10-15 минути между игрите, в които учениците да обсъдят хода на играта, действията и стратегиите си, както и да си починат, да се разтъпчат и освежат.

2. Направете си пикник

Храната сплотява! Дори само да си направят заедно сандвичи, да нарежат и разпределят помежду си плодове, зеленчуци и напитка, е достатъчно забавно за учениците. А ако включим и кратка разходка – положителните емоции са гарантирани.

Ключът към успеха винаги е добрият план: уверете се, че разполагате с информация за алергии на децата, обсъдете заедно какво биха искали да похапнат, решете кой какво ще донесе от вкъщи или съберете пари и напазарувайте заедно. Открийте подходяща локация за пикник – за предпочитане на кратко разстояние от училище (не повече от 20 минути ходене), безопасна (без високи отвесни скали и необезопасени терени) и лесно достъпна. Ако нямате подходяща локация в представите си, то училищният двор или местния парк или градинка също биха постигнали целта.

3. Положете труд в полза на общността

Не се колебайте да включите класа в боядисване на пейки и бордюри, почистване на училищния двор, на парк, гора или поляна. Уверете се, че имате позволение от общината и ръководството на училището, осигурете необходимите материали и запретнете ръкави!

Разделете децата по групи и дайте на всеки отбор конкретна задача. Ако сте привлекли и няколко ангажирани родители, поканете ги да се включат в ролята на ментори на децата или да ви подкрепят в осъществяването на надзор.

4. Направете “Линия на времето”

Какъв по-добър начин да се надъхате за предстоящата учебна година и успехите, които ви очакват, от това да си ги представите, да ги визуализирате и планирате хронологично?! Заедно с класа направете списък с най-важните моменти от учебната година, които предстоят – 15 септември, есенната ваканция, Коледното тържество, краят на първи срок, предстоящи олимпиади и състезания, в които планирате да се включите, края на учебната година и т.н. Заедно планирайте посещения на музеи, изнесени обучения, открити уроци, отворени врати, училищни събития и други.

Поставете индивидуални или групови задачи: учениците трябва да създадат подходящо табло, което ще побере линията, да нанесе част от фиксираните събития и да остави място за непланирани, да разположат рамки за снимки, заглавия и свободно място за картини, карти, диаграми, лист с резултати, грамоти и отличия и други свидетелства за успех.

След всяко събитие не забравяйте да актуализирате информацията върху таблото, да добавите снимки и други артефакти. Попълвайте Линията на времето ежемесечно или в края на всеки срок. Тя може да бъде изложена в класната стая или в коридора пред нея. Дигиталният свят позволява да направите упражнението и изцяло онлайн – цифровото съдържание е по-лесно за споделяне и съхраняване във времето.

5. Опишете училището – мечта

Дейността е особено подходяща за началото на учебната година, тъй като може да се използва за обратна връзка, за планиране и целеполагане. Пък и рядко имаме възможност да чуем какво според децата и младежите е едно добро училище и как изглежда качественият образователен процес. Насърчете учениците да бъдат конкретни, ясни и реалистични, отворете възможност за създаване на макет, виртуална реалност или друг тип визуализация на мечтаното от тях училище. 

Примерни въпроси за насочване на дискусията:

  • Визията на училището: Какви са целите, които училището – мечта има? Споделени ли са с учениците? Видими ли са на ежедневна база? Какви са училищните добродетели?
  • Правилата: Ясни ли са? Как са свързани с визията на училището – мечта? Спазват ли се? Какви са поощренията за спазване и наказанията за неспазване?
  • Сградата: В какво състояние е материалната база на училището – мечта? Какви съоръжения има? Как изглеждат класните стаи? А училищния двор? С какви високи технологии разполага? 
  • Възможностите за учене: Как е структуриран един учебен ден? Какви учебни предмети се изучават? Има ли избираеми и задължителни учебни предмети? Какви клубове и допълнителни занимания предлага училището-мечта?
  • Униформите: Има ли униформи в училището-мечта? Как изглеждат? Задължителни ли са? Кога ги носят учениците?
  • Храната: Каква храна предлага училището-мечта? Какви напитки? Колко лавки и ресторанти има в училище?

6. Планирайте си филмов ден

Седмото изкуство – киното – е любимо на много деца и младежи! Когато предстои да гледат филм по време на час, те са ентусиазирани и щастливи, затова със сигурност ще зарадват и на филмов ден в началото на учебната година. Може да предоставите избора за филм изцяло на класа или да им предложите да избират от списък с подбрани от вас заглавия, свързани с предмета, който преподавате, и с посланията/темите, към които искате да насочите класа. Разбира се, винаги може да подходите авторитарно и да пуснете филм, без да го подлагате на обсъждане.

Която и възможност да изберете, уверете се, че учениците: 

  • не са гледали филма или имат желание да го гледат отново;
  • имат поставени задачи за работа – да отговорят на въпроси, да напишат алтернативен край на историята, да добавят нов персонаж и т.н.;
  • разполагат с достатъчно време за дискусия и обсъждане на лентата.

7. Творете с материали от природата

Личният ми опит показва, че тази дейност е сред любимите на малки и големи, особено, ако я съчетаете с излет сред природата. Без значение дали сте избрали двора на училището, местния парк или планината, инструктирайте учениците си да събират изсъхнали клонки, шишарки, треви, цветя, камъчета с различни форми, изсъхнали листа, мъх, жълъди, кестени и други естествени материали. След това оставете време за творчество – нека ги залепят или подредят върху лист хартия (може дори да направите триизмерна арт инсталация). Когато всички са готови, насърчете ги да разгледат картините на своите съученици и да дадат обратна връзка.

12 свежи идеи за първите дни обратно в училище 

8. Разиграйте “Класна стая без правила

Може би в класа ви има ученици, които тайно (или не чак толкова тайно) си мечтаят в училище да няма правила. Началото на учебната година е подходящо време за (контролирани) експерименти в тази посока! Информирайте децата за временното отпадане на правилата и за рамките на тяхната нова свобода, а в края на деня задължително проведете рефлексия. Проверете пулса на класа, попитайте ги как са се чувствали и кой вариант на класната стая предпочитат. 

9. Направете си Vision Board

Дейността е идеална за първите няколко учебни часове – всяко ново начало носи нови мечти и предполага планиране. Провокирайте всеки ученик да илюстрира представата си за своето бъдеще. Осигурете кадастрони, стари списания за изрязване, вестници, цветни стикери, маркери и моливи, ножици, лепила. Оставете младежите да творят и целеполагат. Предвидете време, в което всеки да сподели своето табло, цели и желания.

10. Засадете гора на класа

Организирайте дейност, която да е с мисъл за устойчивото развитие и едновременно с това, възможност, чрез която класът да остави ярка следа след себе си. Може да се свържете с различни организации (като Гората.bg), които даряват дървета или организират събития за засаждане на дървета. #GoGreen!

11. Създайте плейлист на класа

Да създадете музикална колекция днес е по-лесно и безплатно от всякога! Може да да си направите плейлист в YouTube или създадете папка в Google Drive, в която всеки от класа да качи свои 1-2 любими песни. След като сте го създали, можете да го обогатявате с течение на учебната година, да го слушате по време на междучасия, екскурзии и по време на игри. “Клетва” на “Щурците” ще бъде ли в списъка? 

12. Напишете писмо до себе си

Раздайте листа и химикал на всеки от класа и инструктирайте учениците да напишат писмо до бъдещото си Аз. Нека си дадат съвети за справяне в кризисни моменти, да разкажат за трудностите, с които са се справили до момента, да си напомнят колко са важни спортът и айлякът. Насърчете ги да обещаят, че ще пазят писмата затворени в плик и ще ги отворят едва тогава, когато усетят истинска необходимост от допълнителна подкрепа и мотивация.

Надяваме се, че нашите предложения ще намерят своето място между началните еуфория, преговор и тестове. Пожелаваме ви удовлетворение през всеки учебен ден от новата година, както и вълнуващи, смислени и развиващи първи часове с учениците!

На добър час, колеги!

_____

Литература:

  1. https://minds-in-bloom.com/27-awesome-end-of-the-year-activities/
  2. https://www.commonsense.org/education/articles/27-fun-ways-to-celebrate-the-end-of-the-school-year 

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали