Програмиране за НЕпрограмисти: дигитални истории със Scratch

Като преподаватели ежегодно посещаваме различни семинари, обучения и конференции, където би трябвало да общуваме с ангажирани обучители и колеги, да научаваме нови и полезни неща и да “си крадем” по някоя добра практика. За съжаление, често се случва след поредния семинар учителите да останат с усещането за загубено време и безсмислена дейност.

Ето защо винаги, когато съм имала щастието да посетя наистина смислено и съдържателно обучение, изпитвам вътрешната необходимост да споделя наученото.

Обучението, което наскоро ме впечатли, се организира от международен екип като дейност по проект РАЗНООБРАЗИЕ („Насърчаване на демократичните ценности и многообразие в училищата чрез творческа драма и приказки“). Проектът е съфинансиран в рамките на програмата „Еразъм +“ на Европейския съюз и се изпълнява от организации от 6 държави (Гърция, Испания, България, Румъния, Унгария и Италия).

По време на обучението сътрудници на Университета в Жирона, Испания говориха за метода „Дигитално разказване на истории“ (digital storytelling) и представиха Scratch – един много полезен инструмент за целта.

Дигитални истории със Scratch

Терминът дигитално разказване на истории се отнася до представянето на истории с мултимедийни елементи – снимки, видео, звуци, текстове, различни гласове и др. Интерактивните истории определено ангажират учениците със своя завладяващ и емоционално ангажиращ формат. Но сигурно ви се е случвало да се ровите в интернет за подходяща дигитална история към вашия урок… и да не я откриете.

Scratch е инструмент, с чиято помощ сравнително лесно може да създадете сами желаното съдържание. Всъщност това е много достъпен и подходящ дори за малки деца език за програмиране. Страницата на платформата е среда за програмиране, но същевременно представлява и отворена за нови членове онлайн общност, която улеснява създаването на интерактивни истории, игри и анимации. В момента на уебсайта Scratch има споделени над 40 милиона проекта! 

Програмиране за НЕпрограмисти: дигитални истории със Scratch

Ако преподавате дисциплина, свързана с информационни технологии и компютърни науки, със сигурност сте чували и най-вероятно сте ползвали SCRATCH… Но ако платформата ви е непозната, тази статия ще ви даде много идеи за това как да я приложите в часовете по български език, математика, природни науки и останалите учебни предмети.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Програмиране за НЕпрограмисти: дигитални истории със Scratch

Защо Scratch

Със сигурност съществуват много други инструменти за дигитално разказване на истории, но Scratch има някои безспорни предимства:

  • използва се онлайн и безплатно – не е нужно да инсталирате специален софтуер, за да започнете да създавате своята история. Това се случва практически на самия сайт. Работи на вскякави компютри и таблети и дори на мобилни телефони (макар че екранът при тези устройства е твърде малък и не е удобно);
  • преведен е на много езици, включително и на български – разбира се, преводът е машинен и  на места може да звучи малко странно;
  • позволява наистина интуитивно и креативно преживяване чрез откриване и изследване. Може да се използва за създаване на дигитални истории, игри, художествени проекти, симулации и други;
  • дава достъп до огромна общност – освен, че може да споделяме творенията си, може да погледнем и използваме кода на други проекти; 
  • предлага наистина широк спектър от възможности – позволява смесването на различни медии, има разширения за игра с музика, предаване на глас на герои (запис или преобразуване на текст в реч) и свързване на историята на екрана с външния свят (сензори, роботи и др.).

Scratch може да ви помогне да подготвите сами дигитална история, но може да използвате платформата и с учениците. Това ще развие у тях нагласи и умения, свързани с творческо и критично мислене, работа в екип, любопитство и съпричастност. Дигиталното разказване на истории може дори да увеличи ентусиазма за четене у децата, за да намерят подходяща история за филмиране. Ще подобри способността им да слушат и да се изразяват публично, и разбира се, организационните им умения и уменията им за управление на времето.

Идеи за приложение в учебната програма

Scratch може да се използва като инструмент за обучение по програмиране, но както вече ви споделих, и по интердисциплинарен начин във всички останали часове. Scratch ни позволява да създаваме видеа, игри, художествени проекти, симулации и дълъг списък от проекти.

Ето как да включим програмата в часовете по:

Програмиране за НЕпрограмисти: откъде да започнем

Ако Scratch вече е събудил интереса ви, може да отворите сайта https://scratch.mit.edu и да започнете да експериментирате. В интернет ще откриете много обучителни видеа, а по проект “Разнообразие” е създаден и специален наръчник за учители, в който на стр. 27 и следващите първите стъпки с платформата са обяснени нагледно и подробно.

Разбира се, няма история без главен герой. Има различни начини за създаване на герои (които в Scratch се наричат спрайтове) и фон. Може директно да използвате готовите предложение на програмата, а също така да нарисувате сами или да импортирате традиционни рисунки, направени с моливи, маркери, и прочее.

След като създадете героите, можете да ги накарате да се движат по “сцената” – движенията в Scratch са предварително разписани. Така чрез прост код може да местите героите си във всички посоки, да ги накарате да се завъртат, да пълзят и т.н. За да създадете диалог, трябва да подредите последователността от реплики и да определите кога точно героите ще ги казват (в противен случай всички герои ще започнат да говорят едновременно).

Всъщност вашата история ще представлява поредица от сцени, всяка от които е подготвена предварително с помощта на последователност от команди. За улеснение на потребителя командите са разпределени в различни категории (блокове) с различен цвят. Майсторите в програмирането могат да създадат наистина сложни проекти, но на сайта може да намерите и доста впечатляващи проекти, създадени от второкласници например.

Когато сте готови с дигиталната си история, не забравяйте да я споделите с общността на Scratch.

А ако и вие сте посетили някой заслужаващ си семинар, ще се радваме да ни разкажете за всички полезни инструменти, стратегии и добри практики, които са ви вдъхновили!

 

Още полезни статии:

Свободно течаща мисъл
Креативност

Свободно течаща мисъл

Свободно течащата мисъл е стратегия, която представлява нещо подобно на вътрешен монолог, стартиращ от темата, за която трябва да генерираме идеи. С тази техника човек

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.