Виртуална разходка по маршрутите на знанието с третокласниците от 81. СУ “Виктор Юго”

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Учениците упражняват базови знания и умения по всеки от предметите.

Учениците:

  • развиват умения за работа в екип, като сами разпределят ролите в екипа спрямо силните си страни;
  • изграждат креативност – използват различни форми на изкуство и изразяване, за да представят България по най-атрактивния начин;
  • развиват умения за самооценка – оценяват самостоятелно представянето на своя отбор по зададени критерии.

Необходими материали:

  • отличителни знаци за отделните екипи (шапки от хартия);
  • таблети и лаптоп;
  • конструктор, пластилин, цветни моливи;
  • пластмасов шаблон на картата на България;
  • часовник от хартия;карта за самооценка;
  • Работни листове със задачи
  • Линк към урок

Представете си, че ще бъдете екскурзовод на група френски туристи. Имате за задача да ги преведете през различни маршрути, за да им покажете разнообразните забележителности на България и междувременно да разкриете няколко загадки. Звучи интригуващо, нали? 

Това е и голямата идея на краткосрочното проектно базирано обучение “Опознай България по маршрутите на знанието”, в което се впускат третокласниците от класа на Димитринка Бориславова и Елина Николова в 81. СУ “Виктор Юго”. Двете учителки планират и осъществяват този проект като включват успешно няколко учебни предмета – български език и литература, математика, човекът и природата, човекът и обществото, френски език, изобразително изкуство и иновативния предмет “Лего образование”.

Приключенствайки, учениците от иновативното училище работят с различни дигитални образователни платформи, сътрудничат си, упражняват стари знания и овладяват нови, демонстрират силните си страни и развиват няколко ключови умения на 21. век. Учителите, от своя страна, също се предизвикват да работят в още по-тясно сътрудничество, да бъдат креативни и любопитни към иновациите в образованието, за да предложат най-добрия проект за третокласниците си. И успяват! Нека да видим как – стъпка по стъпка.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Първа стъпка – планиране за учители

Екипът г-жа Бориславова и г-жа Николова, е вдъхновен и готов да експериментира с нови технологии, иновативни преподавателски практики и интегрирани уроци. В началото е целеполагането. Основните цели на двете учителки са: 

  • Да развият необходими за учениците ключови компетенции на 21.век, като работа в екип, самооценяване, социално-емоционални умения и креативност.
  • Да повишат мотивацията за учене на учениците си, като подчертаят междупредметните връзки, за да им помогнат да „прелеят“ знания от един учебен предмет в друг.
  • Да развият основни речеви умения за общуване на български език – слушане, говорене, четене и писане.
  • Да провокират учениците си да прилагат академични знания в различни житейски ситуации и да учат чрез дейности.

Разполагайки с цели, следващата им задача е да открият обща тема, а веднъж появила се на фокус – да обсъдят учебните си програми, за да открият начин да интегрират възможно най-много учебни дисциплини. 

Следва детайлното планиране на проекта. “И двете разгледахме темата от гледна точка на предметите, които преподаваме, подготвихме учебното съдържание, ресурсите и задачите за учениците. Уточнихме какви технологии ще използваме в часа и последователността на дейностите в проекта.”, споделят началните учителки.

Втора стъпка: Предварителна подготовка на учениците

На този етап от проекта, учениците проучват и събират информация за най-интересните природни и исторически забележителности в България, използвайки електронни устройства и интернет като необятен информационен ресурс. Тяхната задача е да открият дестинации, които са по-малко познати, но също толкова ценни за страната ни. 

След като имат списък с набелязаните забележителности, в класа се организира гласуване. Целта е да подберат 16 забележителности, които ще разгледат виртуално, влизайки в ролята на екскурзоводи. Групата нереални туристи е от Франция – държава избрана съвсем стратегически от учителките, тъй като класът е с ранно чуждоезиково обучение на френски език. 

Последната подготвителна задача на децата е да изработят хартиени шапки в различни цветове, които ще ползват по време на проектните учебни часове. 

Трета стъпка: Същинска проектна дейност

  • Оценка на емоционалното състояние на учениците

За да развият социално-емоционални умения у учениците си, г-жа Николова и г-жа Бориславова използват различни изображения – котки, емотикони и герои, изобразяващи различни емоции. В началото и в края на часовете децата избират изображение, което най-добре описва емоционалното им състояние към момента, а това им помага да разпознават, назовават и управляват емоциите си.

  • Мозъчна атака

Учителките използват стратегията Brainstorm, за да актуализират знанията на децата за континента Европа, посоките на света и знания за часовника, както и да автоматизират знанията им за таблицата за умножение. 

В рамките на тази дейност третокласниците работят самостоятелно. Те разполагат с:

  • карта на Европа, която използват, за да разкажат възможно най-много неща за континента;
  • хартиен часовник, който използват, за да сметнат часова разлика и изминало време от полета .

Виртуална разходка по маршрутите на знанието с третокласниците от 81. СУ “Виктор Юго”

Мозъчната атака цели да мотивира учениците и да раздвижи ума им. “Използвахме стратегията, за да се настроим и да направим въведение в урока.”, разказва г-жа Бориславова.

  • Групиране на учениците в четири екипа

Формирането на екипите е на случаен принцип – учениците изтеглят листче с написана дума (цвят) на френски език. Когато четирите групи са в пълен състав, всяко дете получава хартиена шапка с цвета на отбора, както и комплект с работни листове и учебни материали. 

Виртуална разходка по маршрутите на знанието с третокласниците от 81. СУ “Виктор Юго”

  • Ролева игра „Екскурзоводи“

Всеки екип има за задача да проучи четири български забележителности и да ги представи на “гостите от Франция”. Виртуалното приключение започва с QR код, който им дава достъп до задачите в образователната платформа Thinglink, а времето за работа се отчита с друга платформа – ClassDojo

“Избрахме платформата Thinglink, защото тя позволява да се включат ученици с различни възможности и самата тя е приобщаваща. Например ако някое дете се затруднява с четенето, може да си пусне аудиозапис или да изгледа кратък видеоклип по темата.”, споделя г-жа Бориславова.

Виртуална разходка по маршрутите на знанието с третокласниците от 81. СУ “Виктор Юго”

На всяка точка от виртуалното си пътуване, третокласниците са изправени пред различни задачи:

  • Разгадаване на ребус
  • Решаване на задачи
  • Извличане на информация от текст
  • Описание на предмет
  • Моделиране с пластилин
  • Рисуване
  • Конструиране с лего
  • Ориентиране по карта и в лабиринт

Децата имат свободата сами да разпределят ролите си на база своите силни страни, което е и един ключов аспект от развиването на умението за работа в екип.

“Докато наблюдавах работата им, аз слушах как се разпределят: “Аз мога да се справя добре с рисуването. Да, ти рисуваш добре, рисувай. Аз пък пиша хубаво, аз ще напиша съчинението.” Останах впечатлена от този резултат, защото децата често се присмиват едни на други, а сега се бяха фокусирали върху уменията и силните си страни., разказва г-жа Бориславова.

  • Представяне на резултатите от екипната работа и самооценка

Всеки от четирите екипа проучва и съответно представя пред класа и гостите (част от ръководството и други учители) четири различни забележителности. По време на презентирането, екипите представят своите продукти – рисунки, лего конструкции, съчинения, описания и т.н. 

След презентирането всеки екип се самооценява чрез карта с критерии. Умението е поставено на фокус от двете учителки и те работят системно, за да го развият. За това не е изненада и резултатът – учениците сами си поставят реалистични оценки. 

  • Проверка на научените знания през проекта

За учениците има подготвен въпросник, който ги очаква в платформата ClassBuddy. “Учениците демонстрираха много добри знания и постигнаха отлични резултати.”, спомня си преподавалката. 

След попълването на въпросника, учителките също оценяват работата на класа.

Възможни адаптации: 

Проектът “Опознай България по маршрутите на знанието” е благодатен за работа с ученици на различна възраст от начален до гимназиален етап, като се адаптират задачите, сложността им и времето за изпълнение. Той може да бъде надграден като се включат още учебни предмети и съответно разнообразно учебно съдържание. 

Посочените образователни платформи разширяват значително проекта, правят го по-интересен и смислен за децата. Както споменахме вече, платформата Thinglink има приобщаващ характер, но освен това е лесно приложима в много дисциплини, например в часове по география и икономика вече е тествана положително за провеждането на интерактивно оценяване.

Виртуална разходка по маршрутите на знанието с третокласниците от 81. СУ “Виктор Юго”

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ? 

Опознай България по маршрутите на знанието” е проект, който дава множество качествени и количествени резултати. От една страна са високите резултати, постигнати на дигиталното оценяване, а от друга – безбройните умения и нагласи, развити у децата. Учейки чрез преживяване и дейности, учениците откриват реално приложение на придобитите от тях компетентности и знания, а това от своя страна довежда до повишаване на мотивацията за учене и активно включване в учебния процес.

Така подбрани и подредени, дейностите по проекта създават у третокласниците увереност в силните им страни, учат ги как да регулират емоциите си и да откриват позитивни решения. Урокът предостави на всички ученици равни възможности в учебните преживявания и разви у тях много умения като инициативност, креативност, сръчност, презентационни умения, отговорност към изпълняваната задача и адекватна самооценка и оценка на способностите на своите съученици.”, споделят двете учителки.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Pens over a notebook
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Нашите силни и слаби страни

Учениците избират от списък 3 силни и 3 слаби страни, с които най-силно се припознават. Учителят закачва два големи кадастрона в двата края на стаята

Билетче за рефлексия
Умения за учене

Билетче за рефлексия

Първата стъпка за постигане на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е свързана с попълване на билетче с въпроси за рефлексия от всеки

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.