Терапия с бактериофаги или как шестокласници влизат в обувките на микробиолози

Съвременната образователна система дава възможност да се въведе т.нар. изследователски подход – учениците сами да достигат до изводите, а учителят да ги подкрепя и насочва в този процес. Пред децата се поставят предизвикателства, които ги мотивират да участват активно в процеса на обучение, да търсят информация, да я анализират, да правят изводи и да създават собствени модели. Изследователският подход изисква от учителя да избере атрактивна за учениците тема, след което да направи солидна предварителна подготовка – да подбере източници, ресурси и дейности, да формулира ясно целта на проекта и критериите за оценка, да маркира ключови дейности и да се намесва само при нужда. 

Този подход използват г-жа Александрина Шомова и нейните седмокласници в работата си по проекта “Терапия с бактериофаги”.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Терапия с бактериофаги

Подходяща е за: ученици от 7. клас

Учебен предмет: Биология и здравно образование

Цели: 

  • Учениците задълбочават познанията си за микробиологията и вирусологията. 
  • Изучават предимствата и недостатъците на антибиотиците и ги сравняват с дейността на фагите от друга страна. 
  • Учениците развиват комуникативните и презентационните си умения, развиват такт за работа в последователни стъпки, за постигане на обща цел.

Информация за учителя: Александрина Шомова е учител по човекът и природата и биология и здравно образование в Средно училище “Екзарх Антим І”, гр. Казанлък. В работата си обича да експериментира с различни подходи, техники и ресурси на преподаване. За нея е важно учениците да разбират това, което изучават и да могат да го обясняват по подобаващ за степента начин.

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА?

Практиката се провежда като извънкласна дейност. Учениците се учат да работят в екип в лабораторна среда и с лабораторни инструменти, като финализират проучванията си с изготвяне на модел на бактериофаг и дигитализация процеса на размножаване. Практиката разглежда възможността бактериофагите да се превърнат в бъдещо средство за лечение на супер бактериални инфекции и дори ракови заболявания.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Практиката се осъществява в няколко последователни стъпки.

Търсене и систематизиране на информация за различните видове бактериофаги и тяхната роля

а) Дейности

  • Подбор на информация и изготвяне на модел на фаг с основни елементи и тяхното значение за размножаването му – учениците търсят информация за бактериофагите в различни видеа и онлайн научни статии. 
  • Учениците проектират всяка част на фага и измислят игра чрез използването на QR кодове, чрез която съучениците им се запознават с основните части на бактериофаг и се опитват да ги поставят на съответстващото им място в модела. За да създадат играта, учениците записват гласовете си и подбират кратка информация за всяка отделна част на фага. Вграждат я в QR код и поставят кодовете на различни места на проектирания от тях модел. Чрез сканиране на кодовете техните съученици чуват и прочитат информацията и поставят кода на правилното за него място.

б) Продължителността на тази дейност е три седмици, по 40 минути всеки ден. 

в) Необходимите материали, с които е изработен моделът, са картон, силиконово лепило, хартия за печене, кухненски гъби, медна тел, хартия, метална тел и пластмасова пластина.

Терапия с бактериофаги или как шестокласници влизат в обувките на микробиолози

Разглеждане цикъла на размножаване при бактериофагите, в който се крие тяхното действие срещу бактериите

а) Дейности

  • създаване на модели фаги и бактериална клетка, които да се използват за създаването на кратък филм с озвучаване от учениците, за размножаването при фагите – учениците създават кратко видео като първоначално наблюдават няколко видеа и чрез различни публикации проучват механизма на инфектиране на бактериалната клетка. След това изработват модели на бактериална клетка и на бактериофаги. Подбират и си разпределят етапите от механизма, а след това заснемат и обработват видеото.

б) Продължителността на тази дейност е две седмици, по 40 минути всеки ден.

в) Необходими материали – пластилин, метални жици, фолио, обработваща програма.

Терапия с бактериофаги или как шестокласници влизат в обувките на микробиолози

Провеждане на експериментална и изследователска част

а) Дейности

  • Вземане на подходящи проби, центрофугиране и филтриране на изолата – от почва, от чешмяна вода и от слюнка.
  • изработка на бактериална среда и поставяне на фаго изолата.
  • Наблюдение на характерни плаки за дейността на фагите.
  • Търсене на минимална концентрация с максимален бактерициден ефект.

б) Провеждане на среща със специалист вирусолог, който да предостави необходима помощ на учениците в експерименталната част.

в) Продължителността на изследванията е три седмици.

г) Необходимите материали за тази част са епруветки, петриеви панички, пипети, агар-агар, вода, физиологичен разтвор, проби почва, слюнка.

Терапия с бактериофаги или как шестокласници влизат в обувките на микробиолози

Сравнение на дейността на антибиотиците и дейността на фагите чрез изготвяне на сравнителна таблица и търсене на случаи за лечение и с двете възможни средства 

а) Дейности

  • търсене на информация и създаване на сравнителна таблица с недостатъци и предимства на употребата с антибиотици и фаготерапия. 

б) Продължителността на тази дейност е една седмица.

в) Необходимите материали са лаптоп (смартфон, таблет и др.) и интернет.

Подготовка и презентация на крайните продукти пред съученици

а) Дейности

  • Изготвяне на презентация.
  • Презентиране на етапите от съвместната работа на екипа пред съученици.

б) Продължителността на тази дейност е една седмица.

в) Необходимите материали са лаптоп и мултимедия.

Терапия с бактериофаги или как шестокласници влизат в обувките на микробиолози

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Г-жа Шомова споделя: “Практиката води до увеличаване интереса на учениците към биологията и микробиологията, увеличава се и стимулът на учениците за работа в лабораторна среда, променят се нивата на знанията, тяхната задълбоченост, логичност и целенасоченост. Учениците изпитват желание да работят, изследват и пресъздават наблюденията си, а това се отразява позитивно на тяхната самооценка и нагласа. Учениците, участващи в практиката, демонстрират усъвършенстване на презентационните си умения и желание за придобиване на по-задълбочени знания”.

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ?

Необходимо е учениците да имат солидна теоретична подготовка и подходящи лабораторни условия на работа. Трябва да се изготви и план за работа, особено при работа в лаборатория. Нека учениците се почувстват водещи в изследването. Значимостта на тяхната изследователска работа ще ги накара да приемат задачите като своя лична цел.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Терапия с бактериофаги или как шестокласници влизат в обувките на микробиолози

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

 

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

angajirashto prepodavane
Интерактивни методи на обучение

6 идеи за ангажиращо начало на всеки час

Понякога притиснати от учебния план и времето, с което разполагаме, бързаме веднага да въвлечем учениците в съдържанието на новия урок. Често се получава така, че

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.