Научна лаборатория в класната стая в ОУ “Васил Левски”, гр. Правец

В съвременните педагогически разбирания все повече се утвърждава идеята, че ученето чрез правене е най-добрият начин децата да усвояват учебния материал. Г-жа Венелина Василева, начален учител в ОУ “Васил Левски” – град Правец, споделя тази философия. Затова тя се стреми учениците й да участват дейно в обучението, а не просто пасивно да усвояват знанията. С тази цел учителката създава своеобразна научна лаборатория в класната стая, която функционира вече втора година в часовете по “Човекът и природата“.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Научна лаборатория в класната стая

Цели:

  • Онагледяване на учебния материал и полезността на изучаваното;
  • Развитие на самостоятелност при подготовката на задачи;
  • Формиране на умения за учене и презентационни умения.

Подходяща е за: Ученици от начален етап

Продължителност: През цялата учебна година 

Учебен предмет: Човекът и природата

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ПРАКТИКАТА?

“Научната лаборатория” е поредица от уроци, които представят учебния материал по забавен и достъпен начин. Учениците участват активно в подготовката на занимателната част и правят самостоятелни проучвания, които представят пред съучениците си.

Примери от опитите в научната лаборатория

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Реализацията на научната лаборатория в класната стая преминава през два основни етапа – подготовка и представяне.

Подготовка:

  • Представят се темата и задачите, като се дават насоки за работа. Учителят насочва учениците към полезни материали, които могат да ползват при подготовката на опитите;
  • Учениците се разделят на групи. Дава се възможност за работа в екип, като по този начин децата, които изпитват несигурност или затруднения, се чувстват спокойни и подкрепени. Тук ролята на учителя е да се увери, че всички ученици от класа са включени в подготовката;
  • На учениците се дават примери за достъпно онагледяване чрез изготвяне на модели, презентация, демонстрация на опити, илюстрации и други;
  • Поставя се срок за подготовка на опитите – обикновено той е в рамките на две седмици.

Представяне:

  • Набелязват се основните акценти от урока, които трябва да бъдат реализирани в процеса на работа;
  • В началото на самата демонстрация учениците от всеки отбор се представят. Показват на своите съученици и гости какво им е необходимо за реализацията на опита и каква е целта му;
  • Следва демонстрация на самия научен експеримент/опит;
  • В края на часа екипите получават обратна връзка, за да може всеки ученик да усъвършенства представянето си в бъдеще. 

Ако ви е любопитно как изглежда всичко това в класната стая на четвъртокласниците от ОУ “Васил Левски” – град Правец, ето видео от лабораторията.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

Осъществяването на научна лаборатория в класната стая води до изграждане на мотивация за работа в клас, като учениците от начален етап изграждат навици за самостоятелно учене.

Г-жа Василева наблюдава и повишаване на интереса към учебния предмет. Изучаваният материал се представя по достъпен и интересен начин, а ученици с обучителни трудности или със специални образователни потребности са активно включени.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

email guy

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ

Подгответе емоционално учениците, че задачата, която ще им поставите е забавна, но и отговорна. Подкрепяйте децата, които се притесняват да говорят пред публика, и им помагайте при всеки етап на подготовката.

Поставете като задача на наблюдаващите ученици да следят внимателно представянето на опита, за да може после заедно да обсъдите и обобщите видяното. Давайте възможност на децата да се изказват, да споделят своите впечатления и емоции. 

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Игрови подход и игровизация

Да организираме лов на… Математика!

За много ученици математиката може да изглежда като нещо абстрактно, но всъщност тя съществува във физическия свят навсякъде около нас. Помогнете на вашите ученици да

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.