Как да изберем ресурси за учениците си в 6 стъпки

Как да изберем ресурси за учениците си в 6 стъпки

Навярно няма учител, който да не притежава внушителен обем от допълнителни материали по предмета си – собственоръчно направени работни листове, страници от различни помагала и книги, събирани с “научна цел” изрезки от вестници и списания, база данни с презентации, видеоклипове и подкасти… Материали, достатъчни да се издадат в няколко тома!

Понякога намирането на подходящи нови ресурси, които ще ангажират всички ученици, е наистина времеемко и предизвикателно, но има начини да улесним процеса. Една добре работеща стратегия е да поемем ролята на куратори* за своите ученици.

Курирането може да не е дума от ежедневния ни речник, но всъщност подборът на подходящи ресурси, който правим всяка учебна година и особено активно преди нейния старт, наподобява именно тази дейност. В книгата си EdTech Essentials: The Top 10 Technology Strategies for All Learning Environments авторката Моника Бърнс разглежда малко по-задълбочено именно курирането в класната стая и начините за подредба на ресурси. Тя се спира на няколко основни неща, които можем да направим, така че да подберем ресурси, които да са в подкрепа на всеки ученик в класната стая:

1. Да разпределим съдържанието в категории за образ, текст и звук

Създаването на категоризирано съдържание ще осигури баланс между трите медии. Това е важно, защото хората са различни и учат по различен начин. Що се отнася до сензорната памет, някои от учениците ни ще притежават по-добре развита визуална памет, други – слухова, а трети – вкусова, обонятелна или тактилна. Вербално-семантичната отговаря за запаметяването на устно изразени мисли, а ако сме подбрали наистина въздействащи материали, е възможно да активираме и емоционалната памет на учениците.

Докато подбираме съдържанието във всяка категория, е добре да помислим доколко подбраните материали са достъпни за всички наши ученици. Например, ако в часовете по чужд език често работим с видеоклипове, да обърнем внимание на това дали те имат субтитри. Ако английски език на ученици с дислексия или затруднения с четенето, да проверим дали кратките статии, които им предоставяме за часовете, са съвместими с инструменти като Immersive Reader.

2. Да изберем съдържанието въз основа на учебните цели

Ресурсите, които избираме за учениците, непременно трябва да са свързани с учебните цели, които сме определили. Добре е и да се водим от идеята за диференцирано преподаване чрез съдържанието, като предоставяме различни ресурси на отделните деца или на малки групи ученици.

Можем да отхвърлим част от купищата материали, колкото и интересни да ни струват, чрез въпроси като тези:

  • Какво искам учениците ми да знаят и да могат да правят?
  • В какво учениците ми се нуждаят от допълнителна подкрепа?
  • Имам ли ресурси, които отговарят на конкретните нужди на всяко дете?

3. Да търсим автентично и подходящо съдържание

Важно е избраните материали да са подходящи за конкретните деца. Става въпрос за оригинални текстове (и други материали), които учениците ще възприемат автентично и с които ще си взаимодействат съвсем естествено. Такива, за които вече имат необходимите фонови знания, които биха събудили тяхното любопитство и интерес. Трябва да се уверим, че учениците ще припознаят себе си в ресурсите, които им предоставяме. Това може да включва избор на уроци по математика, заснети от различни хора (не от учители, а по-скоро от други ученици, студенти, учени или блогъри/влогъри и други интернет-звезди), или текстове, които се отнасят до житейски ситуации, близки на учениците.

Когато избираме допълнително съдържание, добре е то да въвежда нова за тях концепция или да запълва празнина, свързана с основните им знания. В този ред на мисли изключително полезни ще са ни въпросите:

  • Какво ми показват моите наблюдения и разговори с учениците?
  • Какво ще е необходимо на децата, за да могат да се усвоят съдържанието?
  • Какъв техен опит мога да надградя?

4. Да продължим урока и да го съобразим с интересите на децата

Курирането на съдържание може да включва също избор на елементи, които надхвърлят урока. Нека се запитаме:

  • Кои области може да нямам възможност да покрия по време на час?
  • Какви междупредметни връзки искам учениците да видят?
  • Какво съдържание могат да проучат учениците ми допълнително след края на урока/раздела?

От опит знаем, че не всички учебни теми и цели са еднакво увлекателни за учениците. Интересът им към материята е особено важен за нейното трайно и качествено усвояване, затова е добре да следим за следното:

  • Към какво учениците проявяват интерес по време на учебното занятие или урок?
  • Какви допълнителни видеоклипове или подкаст епизоди биха привлекли вниманието им?
  • По какви подтеми мога да събирам ресурси, за да помогна на учениците да се гмурнат в дълбокото?

5. Как да организираме и разпространяваме съдържанието

След като изберем най-добрите ресурси за учениците и дори още преди това, трябва да имаме план за организиране на споделеното съдържание и проследяване на разпространението му. Съветът на специалистите тук е следният: “Просто намерете своето място!“.

Всеки човек е различен и всеки учител има собствена система за управление на учебния процес или позната платформа, което винаги е чудесно начало. Що се отнася до предоставяне на съдържанието в ръцете на учениците, няколко полезни инструмента за това са Wakelet, Adobe Spark и Google Sites или Teams Assignments .

6. Да курираме съвместно с колеги и ученици

Намирането на най-добрите ресурси не трябва да бъде самотно начинание. Можем да си партнираме с колеги и да си направим общ документ като Google Doc или споделено Google drive-пространство, където да актуализираме списък с любимите ни ресурси.

Тъй като курацията е дейност, която включва мислене от по-висок ред, отнема време и изисква умения за оценка на съдържанието, спокойно може да привлечем в нея някои ученици – това ще бъде само от полза за тях! Преглеждайки заедно съдържанието, е добре да използваме изрази от типа на: „Намерих това видео и знам, че идва от реномиран източник, защото…“.

 

В присъствена или онлайн форма на обучение – допълнителните ресурси са практически задължителни и всеки от нас трябва да влезе в ролята на куратор. Наясно сме, че сортирането на резултатите от Google и YouTube понякога може да е преобладаващата част в подбора на материали… Но искрено се надяваме горните стратегии и насочващи въпроси да ви помогнат за рационализиране на процеса през тази учебна година!

*Кура̀тор – у нас терминът най-често се използва в областта на изобразителното изкуство: куратори са художествените критици, изкуствоведите и историците на изкуството, които подбират експонати за дадена експозиция. В тази дейност те влагат професионалния си творчески или научен опит, прокарвайки своя възглед и представяйки своя “прочит” по темата.

 

 

_____________

Aдаптирано от: 6 Tips for Curating Resources for Middle and High School Students | Edutopia

Още полезни статии:

Дигитално образование и технологии

6 идеи как да задържим вниманието на учениците по време на ОРЕС?

Всеки учител притежава набор от специфични, понякога определяни като свръхестествени умения, позволяващи му да управлява класната стая като например невероятен слух, за да чува дори

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.