Как да изберем ресурси за учениците си в 6 стъпки

Как да изберем ресурси за учениците си в 6 стъпки

Навярно няма учител, който да не притежава внушителен обем от допълнителни материали по предмета си – собственоръчно направени работни листове, страници от различни помагала и книги, събирани с “научна цел” изрезки от вестници и списания, база данни с презентации, видеоклипове и подкасти… Материали, достатъчни да се издадат в няколко тома!

Понякога намирането на подходящи нови ресурси, които ще ангажират всички ученици, е наистина времеемко и предизвикателно, но има начини да улесним процеса. Една добре работеща стратегия е да поемем ролята на куратори* за своите ученици.

Курирането може да не е дума от ежедневния ни речник, но всъщност подборът на подходящи ресурси, който правим всяка учебна година и особено активно преди нейния старт, наподобява именно тази дейност. В книгата си EdTech Essentials: The Top 10 Technology Strategies for All Learning Environments авторката Моника Бърнс разглежда малко по-задълбочено именно курирането в класната стая и начините за подредба на ресурси. Тя се спира на няколко основни неща, които можем да направим, така че да подберем ресурси, които да са в подкрепа на всеки ученик в класната стая:

1. Да разпределим съдържанието в категории за образ, текст и звук

Създаването на категоризирано съдържание ще осигури баланс между трите медии. Това е важно, защото хората са различни и учат по различен начин. Що се отнася до сензорната памет, някои от учениците ни ще притежават по-добре развита визуална памет, други – слухова, а трети – вкусова, обонятелна или тактилна. Вербално-семантичната отговаря за запаметяването на устно изразени мисли, а ако сме подбрали наистина въздействащи материали, е възможно да активираме и емоционалната памет на учениците.

Докато подбираме съдържанието във всяка категория, е добре да помислим доколко подбраните материали са достъпни за всички наши ученици. Например, ако в часовете по чужд език често работим с видеоклипове, да обърнем внимание на това дали те имат субтитри. Ако английски език на ученици с дислексия или затруднения с четенето, да проверим дали кратките статии, които им предоставяме за часовете, са съвместими с инструменти като Immersive Reader.

2. Да изберем съдържанието въз основа на учебните цели

Ресурсите, които избираме за учениците, непременно трябва да са свързани с учебните цели, които сме определили. Добре е и да се водим от идеята за диференцирано преподаване чрез съдържанието, като предоставяме различни ресурси на отделните деца или на малки групи ученици.

Можем да отхвърлим част от купищата материали, колкото и интересни да ни струват, чрез въпроси като тези:

  • Какво искам учениците ми да знаят и да могат да правят?
  • В какво учениците ми се нуждаят от допълнителна подкрепа?
  • Имам ли ресурси, които отговарят на конкретните нужди на всяко дете?

3. Да търсим автентично и подходящо съдържание

Важно е избраните материали да са подходящи за конкретните деца. Става въпрос за оригинални текстове (и други материали), които учениците ще възприемат автентично и с които ще си взаимодействат съвсем естествено. Такива, за които вече имат необходимите фонови знания, които биха събудили тяхното любопитство и интерес. Трябва да се уверим, че учениците ще припознаят себе си в ресурсите, които им предоставяме. Това може да включва избор на уроци по математика, заснети от различни хора (не от учители, а по-скоро от други ученици, студенти, учени или блогъри/влогъри и други интернет-звезди), или текстове, които се отнасят до житейски ситуации, близки на учениците.

Когато избираме допълнително съдържание, добре е то да въвежда нова за тях концепция или да запълва празнина, свързана с основните им знания. В този ред на мисли изключително полезни ще са ни въпросите:

  • Какво ми показват моите наблюдения и разговори с учениците?
  • Какво ще е необходимо на децата, за да могат да се усвоят съдържанието?
  • Какъв техен опит мога да надградя?

4. Да продължим урока и да го съобразим с интересите на децата

Курирането на съдържание може да включва също избор на елементи, които надхвърлят урока. Нека се запитаме:

  • Кои области може да нямам възможност да покрия по време на час?
  • Какви междупредметни връзки искам учениците да видят?
  • Какво съдържание могат да проучат учениците ми допълнително след края на урока/раздела?

От опит знаем, че не всички учебни теми и цели са еднакво увлекателни за учениците. Интересът им към материята е особено важен за нейното трайно и качествено усвояване, затова е добре да следим за следното:

  • Към какво учениците проявяват интерес по време на учебното занятие или урок?
  • Какви допълнителни видеоклипове или подкаст епизоди биха привлекли вниманието им?
  • По какви подтеми мога да събирам ресурси, за да помогна на учениците да се гмурнат в дълбокото?

5. Как да организираме и разпространяваме съдържанието

След като изберем най-добрите ресурси за учениците и дори още преди това, трябва да имаме план за организиране на споделеното съдържание и проследяване на разпространението му. Съветът на специалистите тук е следният: “Просто намерете своето място!“.

Всеки човек е различен и всеки учител има собствена система за управление на учебния процес или позната платформа, което винаги е чудесно начало. Що се отнася до предоставяне на съдържанието в ръцете на учениците, няколко полезни инструмента за това са Wakelet, Adobe Spark и Google Sites или Teams Assignments .

6. Да курираме съвместно с колеги и ученици

Намирането на най-добрите ресурси не трябва да бъде самотно начинание. Можем да си партнираме с колеги и да си направим общ документ като Google Doc или споделено Google drive-пространство, където да актуализираме списък с любимите ни ресурси.

Тъй като курацията е дейност, която включва мислене от по-висок ред, отнема време и изисква умения за оценка на съдържанието, спокойно може да привлечем в нея някои ученици – това ще бъде само от полза за тях! Преглеждайки заедно съдържанието, е добре да използваме изрази от типа на: „Намерих това видео и знам, че идва от реномиран източник, защото…“.

 

В присъствена или онлайн форма на обучение – допълнителните ресурси са практически задължителни и всеки от нас трябва да влезе в ролята на куратор. Наясно сме, че сортирането на резултатите от Google и YouTube понякога може да е преобладаващата част в подбора на материали… Но искрено се надяваме горните стратегии и насочващи въпроси да ви помогнат за рационализиране на процеса през тази учебна година!

*Кура̀тор – у нас терминът най-често се използва в областта на изобразителното изкуство: куратори са художествените критици, изкуствоведите и историците на изкуството, които подбират експонати за дадена експозиция. В тази дейност те влагат професионалния си творчески или научен опит, прокарвайки своя възглед и представяйки своя “прочит” по темата.

 

 

_____________

Aдаптирано от: 6 Tips for Curating Resources for Middle and High School Students | Edutopia

Още полезни статии:

Приобщаващо образование

Как да избегнем няколко често срещани затруднения при работа с ученици със специални образователни потребности (СОП)?

Учителите ежедневно се изправят пред редица трудности в процеса на работа. Нерядко като сериозно предизвикателство се очертава работата с ученици със специални образователни потребности. Включването

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.