Замисляли ли сте се по въпроса дали ученето зависи от способностите на учениците или от усилията на учителите? Учителите и тяхната практика в класната стая оказват най-съществено влияние върху ученето на учениците. Затова ако искаме да подобрим образованието, трябва да подобрим качеството на преподаване.
За да се справят с предизвикателствата, пред които са изправени, на преподавателите е важно да се даде възможност за професионално развитие. Те се нуждаят от нови подходи, чрез които да могат непрекъснато да усъвършенстват своята работа с цел повишаване на ученическите резултати. Най-добрата стратегия за това е изграждането на ПУО.
Четирите стълба на успешната учебна общност
При създаването на ПУО е необходимо, първо, да се съсредоточите върху нагласите на учителите в екипа – техните предложения, очаквания, ангажименти и др. Като участници в ПУО трябва да сте убедени в следните твърдения:
- Ученето е основна цел на нашето училище.
- Ще изградим култура на сътрудничество, фокусирана върху подобряване на обучението на учениците.
- Ще оценим нашата ефективност въз основа на ученическите резултати.
Успешният начин да подпомогнете общността да приеме тези идеи за преподаване и учене е да се изгради консенсус около четирите основни стълба на ПУО:
1. МИСИЯ: Защо съществуваме?
Първата стъпка е да проверите дали мисията на училището съвпада с реалната картина на предлаганото образование. Полезно е да обсъдите и въпроса: Тук сме да преподаваме или да гарантираме, че учениците учат?
За да формулирате мисията на своето училище, можете да използвате предложените въпроси:
- Каква е вашата основна цел?
- Защо съществува това училище? Какво се очаква от вас?
- Кои са вашите ученици? Какви са техните силни страни и потребности?
- Какво правите, когато ученик изпитва затруднения в ученето?
2. ВИЗИЯ: Какви трябва да станем?
Опитайте се да си представите как би изглеждало училището ви, ако наистина е ангажирано с ученето на всички участници в него! Добре структурираната визия дава насоки как да изпълните успешно мисията си. Ето и няколко въпроса, чрез които ще успеете да изясните визията на вашето училище.
- Можете ли да опишете училището, което се опитвате да създадете?
- Как би изглеждало училището като страхотно място за ученици и за учители?
- След пет години сте постигнали визията си като училище. По какво сте различни? Опишете какво се случва по отношение на практики, процедури, взаимоотношения, резултати и климат.
- Представете си, че са ви дадени 15 секунди във вечерните новини, за да изясните визията на вашето училище. Какво искате да кажете?
3. КОЛЕКТИВНИ ОТГОВОРНОСТИ (Ценности): Как ще си сътрудничим, за да постигнем визията?
Като членове на екипа си сътрудничите с колегите при изпълнението на поредица от ангажименти в рамките на ПУО. Това ви помага да работите оптимално: знаете какво се очаква от вас, отнасяте се един към друг с уважение и поемате съвместна отговорност.
За да определите успешно задачите в екипа, може да си помогнете със следните въпроси:
- Кои са конкретните ангажименти, които трябва да изпълните, за да постигнете целта и визията?
- Какво можете да направите, за да допринесете лично за успеха на вашето училище?
- Какви ангажименти можете да поемете към колегите си и към учениците в училището?
- Как вашите колективни усилия могат да подобрят качеството на преподаване и учене в училището?
4. ЦЕЛИ: Как ще проверяваме напредъка си?
Целите играят важна роля в мотивирането на учителите да спазват своите ангажименти.
- Поставяйте си краткосрочни цели! Постижимите за кратък период от време цели създават усещане за положителна инерция и изграждат доверие между членовете на екипа.
- Обмисляйте внимателно дългосрочните цели! Амбициозните цели помагат да променяте нагласите си относно потенциала на учениците и да прилагате нови стратегии. Например ако целта на едно училище е да намали относителния дял на отпадналите ученици, то учителите могат да започнат да оказват допълнителна подкрепа на учениците с обучителни затруднения.
За да поставите точните цели, не се колебайте да следвате въпросите:
- Как ще разберете дали постигате напредък в изпълнението на визията?
- Как ще разберете дали сте по-ефективни в работата си след три години?
- Ако постигнете визията на училището какви ще са постиженията на учениците?
- Кои са най-съществените условия и фактори, които трябва да наблюдавате непрекъснато?
Съвместното развитие на основните стълбове на ПУО подобрява яснотата на целите, фокуса на сътрудничеството и разпределението на ресурсите.
Капани и предизвикателства. Как да ги избегнем?
Полагането на основите на една професионална учеща общност не е дългосрочен процес: с целенасочени усилия училищните екипи могат да изпълнят основните стъпки за кратко време (около два месеца). И не забравяйте, че при създаването на четирите стълба е добре да включите всички учители: всеки е толкова важен за групата, колкото и ангажиментът им за самите тях.
Не съществува универсален вариант за ПУО. Целта на екипа определя вида, членството и честотата на срещите на учещата общност. Например училище, фокусирано върху увеличаване на посещаемостта на учениците, може да създаде ПУО, която да включва директор, класни ръководители и педагогически съветник. Първоначално те може да се срещат всяка седмица, за да определят в детайли основната причина и да създадат ефективен план за справяне с проблема. След това могат да преминат към ежемесечни срещи, за да наблюдават и оценяват плана си и да го коригират при необходимост.
За да сте наясно какво прави ПУО успешни, трябва също така да идентифицирате капаните, които са склонни да ви отклонят от правилния път и да направят дейността ви в ПУО неефективна. Ето някои от най-често срещаните предизвикателства и възможни стратегии, които доказано работят за гарантиране на успеха на ПУО:
Предизвикателства | Стратегии |
Липсват ясни цели извън представянето на учениците. |
|
Срещите на екипа не са регулярни. |
|
На срещите на ПУО се обсъждат теми извън приетите и се превръщат във форма на оплаквания. |
|
Един човек върши цялата работа. |
|
Участието на директора се разглежда като надзор, а не като сътрудничество. |
|
Училищата непрекъснато се стремят да подобряват своята работа в интерес на учениците, родителите и обществото. А ключът към това неизменно се свежда до способността на хората в училището да функционират като ПУО.
Използвани източници: