Умение за личностно развитие Умение за учене

Нагласа за развитие – Как да подготвим учениците за успех? – 4 практически метода и идеи

Нагласа за развитие

Много често съм си задавала въпроса какво определя дали един човек ще успее или не. Как в училище има деца, които се справят толкова добре, всичко им се отдава и учат с удоволствие, а други се затрудняват дори при най-лесните задачи?

Психологът от Станфордския университет – Карол Дуек започва да изследва тази тема и да търси  кое е общото между учениците, които успяват. Тя достига до извода, че нагласата на хората влияе на резултатите и постиженията им. В книгата си “Нагласата – Новата психология за успех” Дуек дефинира две категории от хора – с фиксирана нагласа и с нагласа за развитие.

Вижте каква е разликата и как може да използвате нейната теория, за да подготвите всеки ученик за успех.

Нагласа за развитие – успехът зависи от нашата настройка

Съвременните изследвания свързани с мозъка доказват, че той може да се променя през целия ни живот. Тази наука, наречена невропластичност, показва как всеки човек може да влияе на състоянието на мозъка си и да променя невроните пътеки в него. Това променя вярването, че интелектът е фиксиран и показва, че всеки може да развие уменията и качествата, които са необходими за успеха му.

В изследването си Карол Дуек, която наблюдава хиляди студенти, достига до заключението, че постиженията и успехите ни зависят от вярванията и нагласите, които имаме. Тя определя два типа хора:

Хора с фиксирана нагласа вярват, че потенциалът им да се учат е предопределен от гените им, социално-икономическата обстановка или от възможностите, които им се предоставят. Затова и хората с фиксирана нагласа се отказват лесно пред предизвикателствата. Те смятат, че нямат знанията, уменията или капацитета да се справят с тях.

Хора с нагласа за развитие и растеж вярват, че истинският им потенциал е неизвестен, защото е невъзможно да предвидят какво може да се случи в резултат от техните действия, усилия и усърдна работа. Те харесват предизвикателствата и ги приемат като възможност за развитие и растеж. Те търсят съвети и обратна връзка, която да им полезна в мисията им да проявят интересите си и да постигнат целите си.

Нагласа за развитие

Каква нагласа имат вашите учениците?

Учениците с фиксирана нагласа вярват, че човек се ражда с определен капацитет, който не може да бъде надскочен. Затова и се притесняват от допускането на грешки, защото не гледат на тях като на нещо, от което да се научат, а по-скоро като нещо, което би поставило под въпрос вродената им интелигентност. Ето защо учениците с фиксирана нагласа често се опитват да избегнат предизвикателствата, тъй като те могат да доведат до допускане на грешка и представянето им в лоша светлина.

Тези ученици се отказват бързо и пренебрегват обратната връзка, защото вярват, че няма как да се променят. Те вярват, че няма нужда да полагат усилия, защото така или иначе нещата са предначертани – човек или е добър в дадената област или не. Учениците с фиксирана нагласа често се чувстват застрашени от успеха на други учениците.

Учениците с нагласа за развитие вярват, че знанията и уменията се натрупват. Те са с нагласата, че дори и в момента да не могат да се справят с конкретна трудност, то с полагането на усилия и трупането на умения, те ще успеят. Учениците, които вярват, че могат да се справят е по-вероятно да се справят. Ето защо нагласата за развитие е свързана с по-висока мотивация за учене  и  постигане на по-добри резултати в училище.

Карол Дуек споделя:

“При фиксираната нагласа всичко е свързано с резултата. Ако се провалите или ако не сте най-добрият – всичко е пропиляно и полагането на усилия е безсмислено. Нагласата за развитие позволява на хората да  извличат полза, от това, което правят независимо от резултата. “

4 метода, с които да изградите нагласа за развитие у учениците

Нагласа за развитие

1. Променете начина, по които хвалите учениците

Успехът е процес на непрестанно подобрение и усърдна работа. Точно на това трябва да научим и учениците. Начинът, по който хвалим постиженията им, се отразява на вярванията, които те си изграждат.

Според преподавателката в Станфордския университет, когато даваме обратна връзка, тя трябва да е насочена към конкретни действия на учениците, а не към личностните им характеристики.

Например “Наистина си подобрил резултатите си, знам, че си работил много усилено върху това”, а не “Ти си страхотен”.

Докато първото се фокусира върху процеса на учене и показва на ученика, че може да подобри уменията си, второто не дава никаква стойностна информация, като например какво го прави страхотен.

За да изградим нагласа за развитие, трябва да променим начина, по който говорим на учениците. Да започнем да хвалим усилията им, а не толкова резултатите. Това ще им помогне да придобият увереност, че постигането на целите им е въпрос на постоянство и желание, а не на вродена дарба и интелект.

Ето и няколко фрази, които да използваме:

  • Браво, че не се отказа и продължи да работиш!
  • Как направи това? Какви действия предприе?
  • Справи се много добре, защото положи допълнително усилие, което си проличава в по-високите ти резултати!
  • Ако се затрудняваш, помисли каква по-различна тактика ще използваш.
  • Ученето е процес. Помисли какви стъпки ще предприемеш по-нататък?
  • Доволен ли си от това, което постигна?

2. Давайте конструктивна обратна връзка

Важно е да даваме обратна връзка, която подчертава необходимостта от планиране. В обратната си връзка трябва да насърчаваме учениците да  изпробват различни стратегии за справяне с предизвикателствата:Нагласа за развитие

3. Изведете ограничаващите фрази, които учениците използват

Ние като учители можем да помогнем на своите ученици да променят мнението за самите себе си.. Защо да не започнем като ги запознаем с теорията на Карол Дуек? След това можем да изпълним следното упражнение:

  • Молим учениците да споделят какви фрази използват, които показват фиксирана нагласа;
  • Записваме ги на дъската;
  • След това срещу всяка една от тях записваме как може да бъде заменена, така че да показва нагласа за развитие;
  • Може да направим и плакати за стената, които да напомнят на учениците, че ученето е процес и че те могат да се развиват и усъвършенстват.

4. Започнете да използвате израза “все още” по-често

Думата “все още” може да промени всяко изречение в положително, насърчавайки нагласата за развитие.

Този езиков трик работи особено добре с изречения, които включват “не мога” или “не”, защото обръща отрицателното схващане с положително такова.

Вижте сами, като добавите “все още” в края на тези изречения:

  • Не мога да се справя с тази задача (все още);
  • Не съм достатъчно добър по физика (все още);
  • Не разбирам този урок (все още);

Когато забележим учениците си да казват подобен тип изречения, е нужно веднага ги поправим, като добавим „все още“ към изречението.

По този начин им показваме, че овладяването на необходимите умения и справянето със задачите винаги е възможно – това просто зависи от времето, постоянството и опитването на различни техники за учене.

Изгледайте видеото на Карол Дуек, в което тя дава подробна информация как нагласата ни влия на постиженията ни.  А тук може да се запознаете с още 5 стратегии за изграждане на нагласа за развитие.

 

Източници:

https://www.prodigygame.com/blog/growth-mindset-in-students/

https://www.edutopia.org/article/growth-mindset-resources