Един от най-важните инструменти на географията са нейните карти, които показват различни начертания на земната повърхност с различни индикатори върху тях. Четенето на географска карта не винаги е лесна работа, както и ориентирането по нея. В началото на 5-и клас учениците се срещат с видовете географски карти и често се сблъскват със сериозни трудности в разбирането им.
Затова сме подготвили практична задача за работа в час, с помощта на която учениците да се научат да възприемат различните проекции на географските карти, както и да развият способността да преценяват, как се съизмерва една държава спрямо друга. Ще отговорим на въпросите защо Гренландия изглежда по-голяма от Австралия и защо когато преместим държава на север, визуално тя увеличава площта си.
Защо е важно това упражнение?
Проекциите на географските карти често са неточни и оттам идват различни обърквания и грешни представи за реални обекти. Тук е и мястото да покажете, че най-точните изображения на Земята са глобусите.
Меркаторовата проекция, която се използва при картите, представлява линейна скала, равна във всички посоки около всяка точка, така че да се запазят ъглите и формите на малки предмети, но изкривявайки размера на предметите с увеличаване ширината от екватора до полюсите (където мащабът става безкраен). Така например, земи като Гренландия и Антарктида изглеждат много по-големи, отколкото са в действителност, в сравнение със земни маси в близост до екватора, например държави в Централна Африка. Можете да проверите този факт нагледно в платформата, като провлачите произволна държава към най-северните или южни точки на картата.
На долното изображение сме наложили няколко ключови държави – Русия (червено), САЩ (зелено), Германия (розово), а на територията на Европа сме разположили и Египет (в синьо). Разбира се, можете да подберете произволни други държави и да ги наложите една върху друга, но не забравяйте да го направите върху територията на Африка, за да представите максимално близо реалните им размери.
Как да проведете упражнението?
Ще използваме карта с Меркаторова проекция и платформата THE TRUE SIZE OF, където можем да видим всички континенти и държави върху тях. Преместването на държавите в горната и долната част на платформата показва как се променя големината, когато проекцията е изкривена в краищата и точна в средата (около екватора). Най-точното изображение на държавите е върху картата на Африка, с наслагване около екватора и Гринуичкия меридиан – на север и на юг големината на избраните държави се увеличава.
Подгответе листчета, с изписани имената на различни държави и нека всеки ученик да си изтегли по едно. Дайте време от 5 минути, в които учениците да потърсят съответната държава в атласа и в платформата. След това сравнете двойките държави така, както седят учениците по чинове и дискутирайте. Единият ученик казва своята държава, а другарчето му по място казва неговата. Наблюдавайте реакциите им. В този момент представите за държавите на всички ученици се изграждат активно, тъй като пред себе си те откриват нов поглед върху големината и мястото на държавите в света. Провокирайте ги да споделят какво мислят и изслушайте коментарите им.
Какво още можете да направите с тези карти?
Поставете за домашно всеки ученик да анализира държавата, която е изтеглил в час, по следните критерии:
- Какви са границите ѝ – разчленени или не;
- Географско положение – това влияе ли на формата на границата? Каква е разликата между държави, разположени в пустини или обширни равнини и държави, разположени в планини? Дискутирайте.
- Има ли достъп до водни басейни? Какво е значението за самата държава?
- Кои са съседите, има ли конфликти, променили ли са се границите на изследваната държава?
Тази практична задача може да се превърне и в по-голям проект, който да оцените. В следващ час пък можете да сглобите атлас с допълнителните задачи за всяка държава – с помощта на малки кадастрони, на които учениците прерисуват границите на изтеглената държавата, както допълнят информацията за нея, използвайки допълнителна учебника. Запазете атласа и го покажете на следващите си ученици или изпробвайте задачата с по-горните класове.
Приятна работа!