Колко различни могат да бъдат държавите, нанесени на карта? Практична задача за час по география!

Един от най-важните инструменти на географията са нейните карти, които показват различни начертания на земната повърхност с различни индикатори върху тях. Четенето на географска карта не винаги е лесна работа, както и ориентирането по нея. В началото на 5-и клас учениците се срещат с видовете географски карти и често се сблъскват със сериозни трудности в разбирането им. 

Затова сме подготвили практична задача за работа в час, с помощта на която учениците да се научат да възприемат различните проекции на географските карти, както и да развият способността да преценяват, как се съизмерва една държава спрямо друга. Ще отговорим на въпросите защо Гренландия изглежда по-голяма от Австралия и защо когато преместим държава на север, визуално тя увеличава площта си.

Защо е важно това упражнение? 

Проекциите на географските карти често са неточни и оттам идват различни обърквания и грешни представи за реални обекти. Тук е и мястото да покажете, че най-точните изображения на Земята са глобусите.

Меркаторовата проекция, която се използва при картите, представлява линейна скала, равна във всички посоки около всяка точка, така че да се запазят ъглите и формите на малки предмети, но изкривявайки размера на предметите с увеличаване ширината от екватора до полюсите (където мащабът става безкраен). Така например, земи като Гренландия и Антарктида изглеждат много по-големи, отколкото са в действителност, в сравнение със земни маси в близост до екватора, например държави в Централна Африка. Можете да проверите този факт нагледно в платформата, като провлачите произволна държава към най-северните или южни точки на картата. 

На долното изображение сме наложили няколко ключови държави – Русия (червено), САЩ (зелено), Германия (розово), а на територията на Европа сме разположили и Египет (в синьо). Разбира се, можете да подберете произволни други държави и да ги наложите една върху друга, но не забравяйте да го направите върху територията на Африка, за да представите максимално близо реалните им размери.

Колко различни могат да бъдат държавите, нанесени на карта? Практична задача за час по география!

Как да проведете упражнението?

Ще използваме карта с Меркаторова проекция и платформата THE TRUE SIZE OF, където можем да видим всички континенти и държави върху тях. Преместването на държавите в горната и долната част на платформата показва как се променя големината, когато проекцията е изкривена в краищата и точна в средата (около екватора). Най-точното изображение на държавите е върху картата на Африка, с наслагване около екватора и Гринуичкия меридиан – на север и на юг големината на избраните държави се увеличава.

Подгответе листчета, с изписани имената на различни държави и нека всеки ученик да си изтегли по едно. Дайте време от 5 минути, в които учениците да потърсят съответната държава в атласа и в платформата. След това сравнете двойките държави така, както седят учениците по чинове и дискутирайте. Единият ученик казва своята държава, а другарчето му по място казва неговата. Наблюдавайте реакциите им. В този момент представите за държавите на всички ученици се изграждат активно, тъй като пред себе си те откриват нов поглед върху големината и мястото на държавите в света. Провокирайте ги да споделят какво мислят и изслушайте коментарите им. 

Какво още можете да направите с тези карти? 

Поставете за домашно всеки ученик да анализира държавата, която е изтеглил в час, по следните критерии:

  • Какви са границите ѝ – разчленени или не;
  • Географско положение – това влияе ли на формата на границата? Каква е разликата между държави, разположени в пустини или обширни равнини и държави, разположени в планини? Дискутирайте. 
  • Има ли достъп до водни басейни? Какво е значението за самата държава?
  • Кои са съседите, има ли конфликти, променили ли са се границите на изследваната държава?

Тази практична задача може да се превърне и в по-голям проект, който да оцените. В следващ час пък можете да сглобите атлас с допълнителните задачи за всяка държава – с помощта на малки кадастрони, на които учениците прерисуват границите на изтеглената държавата, както допълнят информацията за нея, използвайки допълнителна учебника. Запазете атласа и го покажете на следващите си ученици или изпробвайте задачата с по-горните класове.

Приятна работа!

 

Още полезни статии:

Elevator pitch
Комуникативни умения

Elevator pitch

Elevator pitch е кратка реч, имаща целта да убеди дадена публика в уникалността на организация, продукт, идея, човек. Тази стратегия се прилага в бизнеса и

6 души за 5 минути измислят 3 идеи
Креативност

6 5 3 – 6 души за 5 минути измислят 3 идеи

Тази стратегия е един от най-лесните начини за кратко време учениците да измислят идеи в екип. Класът се разделя на групи по шестима души, имат

Извлечи алгоритъм
Критично и аналитично мислене

Извлечи алгоритъм

Тази стратегия е подходяща за ученици, които предварително са работили по идентифициране на тенденции или повтарящи се елементи, тъй като за да се извлече алгоритъм,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.