Как ученици, вдъхновени от Диор, създават своя колекция

[bwl_pvm /]

Това е най-мащабният проект, който сме реализирали в училище през последните години”, разказва за своята идея г-жа Свещарова-Канариева,  заместник-директор по учебната дейност в Професионална гимназия по текстил и моден дизайн – гр. Варна. И допълва: “Поставих обща задача към всички учители от професионално обучение, за да стимулирам екипната работа, както и да популяризираме професионалното обучение. Учениците имат нужда да опознаят професиите си, както и да повярват в уменията си”.

Младежите от 11. и 12. клас работят в продължение на 3 месеца, за да създадат своя колекция, вдъхновена от модела сака „Бар“ на Кристиан Диор от 1947 година. Проектът е наистина мащабен –  в него се включват  10 учители, 56 ученици по моден дизайн, 10 ученици по организация и технология на фризьорските услуги, 7 ученици от клуба по фотография, 10 ученици от клуба по грим, 1 библиотекар, 3 родители.

Ако ви е любопитно какво постига този така разнороден екип и как се справят младите дизайнери, прочетете статията докрай и почерпете вдъхновение!

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Повишаване на интереса и значимостта от учене, чрез реализиране на проект – мода

Цели:

  • Развиване на умение за работа в екип;
  • Развиване на комуникативни и социално-емоционални компетентности;
  • Насочване към кариерно развитие;

Подходяща е за: гимназиален етап, професионална подготовка

Прилага се:  в продължение на 3 месеца

КАК ДА ПРИЛОЖИМ

За да приложите успешно практиката, преди всичко е необходима добра предварителна подготовка, съгласуване и разпределение на задачите между всички учители. Ето през какви етапи преминава работният процес в Професионална гимназия по текстил и моден дизайн – гр. Варна:

Подготвителен етап

Проектът започва с детайлно проучване на сако “Бар” от Кристиан Диор – начин на конструиране,  подходящи тъкани и т.н.

Същинска част

Планираните дейности се разпределят и изпълняват по групи:

Учениците по шевно производство и техните ръководители:

  • изследват кройката;
  • създават прототип;
  • манипулират тъканта (“Най-важни са тъканите, от които да се изработят моделите.”, споделя г-жа Свещарова-Канариева);
  • изработват аксесоари и бижута;
  • шият бретони.

Учениците по театрален грим и перуки и организация и технология по фризьорство заедно с ръководителите си:

  • предлагат варианти за грим;
  • подготвят ревю;
  • създават прически.

Моделите се заснемат в новосъздадената библиотека от учениците от клуба по фотография. За представяне на фотографиите започва организирането на изложба.

Финална фаза:

За учениците е наистина важно техният труд да бъде оценен и показан пред публика.

“В училище се организира официална изложба, на която присъстваха колеги, родители и видни варненци, сред които писателят Захари Карабашлиев. Гостите имаха удоволствието да се докоснат до труда на учениците и учителите от професионалните паралелки”, разказва г-жа Свещарова-Канариева.

Фотографиите са дело на инж. Ганка Трендафилова и участниците в Клуба по фотография в професионалната гимназия.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ 

Практиката е насочена не само към учениците, но и към учителите, което стимулира и двете страни. Работата в голям екип е бавен и труден процес, който изисква търпение и активно слушане, за да се постигнат целите на проекта.

Учениците имат критична нужда от време, в което да изследват, изпробват и съпреживеят уроците”, споделя г-жа Свещарова-Канариева.

Практиката води до академичен напредък, постигнат чрез преживяване и превръщането на знанията в умения. Учениците получават обратна връзка и насоки, но и свобода на действие. Проявяват самоинициатива, развиват творческо и критично мислене, за да  създадат крайния продукт.

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ

Всеки учител, който желае да приложи практиката, трябва да знае, че излизането от зоната на комфорт е неизбежна стъпка. Възможно е мотивацията на учениците да се понижи по време на процеса, но “…след като видят готов елемент, тя отново се връща”, както споделя г-жа Свещарова-Канариева.Не спирайте учениците сами да търсят решения на трудностите, с които се сблъскват по пътя. Това е част от процеса”, съветва учителката.

Изключително важно е доброто разпределение на времето, задачите и екипите спрямо силните страни и уменията на ученици и учители. Предварителната подготовка, както и конкретните цели трябва да бъдат водещи.

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Сподели статията с колеги:

Училищният абонамент на Prepodavame.bg, дава достъп до екслузивно съдържание, видео курсове, сертификация и много други ресурси на всички учители във вашето училище. Ако заявите абонамент до края на седмицата, ще получите безплатен период  на ползване до края на учебната година. 

Популярни статии:

Получавай най-новите ресурси по имейл

Още полезни статии:

Получи достъп до още повече ресурси и практични материали

0
Споделете в коментар своите мисли!x