Как изглеждат правилата във вдъхновяващата класна стая? + Реални примери от учители

Правилата в класната стая

Едно от любимите ми въведения в темата за правилата е следното: подканям учениците да си представят един футболен мач без правила. Ще се получи ли удовлетворяваща среща за играчите или за зрителите? Как ли се чувстват футболистите на терена? Възможно ли да е има ядосани, обидени, наранени… пострадали? Има ли истински победители в една такава игра?

А представяте ли си улично движение без правила?

Как изглеждат правилата във вдъхновяващата класна стая? + Реални примери от учители

След като сме обсъдили важността на правилата във футбола и изобщо, естествено се насочваме към правилата на класната стая и тяхното значение за постигане на целите ни като отбор.

Отделянето на достатъчно време на правилата и последствията в класната стая е задължително условие за всеки учител, който иска да постигне успех на треньорския пост. И понеже правилата са изключително важни, в никакъв случай не трябва да бъдат представени скучно!

Ето защо решихме да ви да споделим няколко насоки за това как изглеждат правилата във вдъхновяващата класна стая и, разбира се, да ви ги покажем нагледно!

Ясни откъм съдържание

Когато въвеждаме правилата и последствията, непременно трябва да се уверим, че учениците знаят какво се очаква от тях и какво ще се случи, ако решат да не уважат правилата или направят фал. Това е особено важно при работата с по-малки ученици, които имат и съответно по-малък житейски опит и разбиране за спазване на норми. За тях например правилото „Уважавай останалите” може да е твърде абстрактно. Важно е да обсъдим в какво се състои очакваното поведение – да показваме уважението си към другия с думи и дела, да го слушаме без да го прекъсваме, когато говори, да се стремим да вникнем в гледната му точка, да не го обиждаме, да не се подиграваме, да не го имитираме с присмех и т.н.

Как изглеждат правилата във вдъхновяващата класна стая? + Реални примери от учители

Правила в позитивна форма

Чрез правилата (и последствията) се опитваме да насочим учениците си към желаното поведение. Затова е много по-логично да се фокусираме върху това как искаме децата да се държат, вместо какво не искаме да правят. Това се постига най-добре чрез позитивно зададени правила: не просто уведомяваме учениците какво конкретно поведение очакваме да избягват, а по общ начин дефинираме как искаме да се държат. Правило от типа “В класната стая се държим дружелюбно и приятелски един с друг” е много по-ефективно от “Без обиди и нападки в класната стая”, защото неуважително отношение може да се изразява и в нещо друго освен обиди и нападки… Да не предизвикваме въображението на децата в негативна посока!

Как изглеждат правилата във вдъхновяващата класна стая? + Реални примери от учители

Кратки и лесни за запомняне

Колкото по-малко на брой са правилата в класната стая, толкова по-голяма тежест ще има всяко едно от тях! Списък с 3 до 5 правила е абсолютно достатъчен, ако са добре обмислени и формулирани. Хубаво е правилата да се състоят от кратки и ясни фрази, които дори по-малките ученици да могат лесно да запомнят и да цитират свободно.

Как изглеждат правилата във вдъхновяващата класна стая? + Реални примери от учители

Атрактивно визуализирани

Не на последно място, инвестирайте време и усилия във визуалното оформление на правилата и последствията! Разположени на видно място в класната стая, красивите, стилни, интересни, симпатични, семпли или предизвикателни табла с правила ще задържат вниманието и ще увеличат вероятността учениците да ги харесат, запомнят и да ги възприемат като свои.

Как изглеждат правилата във вдъхновяващата класна стая? + Реални примери от учители

Класните стаи наистина са непредвидими места, но правилата и последствията внасят известна яснота и сигурност… За да може отборът спокойно и уверено да започне играта и да достигне до удовлетворяваща победа!

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Стратегия за управление на класната стая
Комуникативни умения

Стратегия за управление на класната стая

Тази стратегия се концентрира върху управление на класната стая, а не върху преподаване, конкретен предмет или формален час. Може да се използва при всички предметни

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.