Изграждането на цялостна система за прилагане на компетентностното обучение започва с ефективното планиране на урока и отказване от навика да се отнасяме формално към тази важна задача. Планирането е съществена част от работата на учителя както преди началото на учебната година, така и преди подготовката на всеки учебен час. Важно е да знаем, че планът на урока може да се доработва и променя в хода на цялата учебна година. Независимо от формата, в която се осъществява, планирането трябва да води до резултатите, които искаме да постигнем, а не до стриктното следване и плътно придържане към учебника.
Всяко готово разпределение (напр. съпътстващо определен учебник), несъобразено с вижданията и темперамента на работа на конкретния учител и с възможностите и интересите на неговите учениците, често не изпълнява своите функции. Прилагането на компетентностния подход при планирането на дадена урочна единица дава предимство на творческия урок пред традиционния. Строгият план на урока е неприложим, когато фокусът е върху конкретните потребности и индивидуалния темп на работа на различните ученици в паралелката. Напълно допустима е ситуативност в структурата на урока, в хода на който учениците „откриват“ знанието, експериментират и учат чрез правене.
Как да планираме успешно урока си?
- Разговаряйте с останалите учители за учебните програми по другите предмети за осъществяване на междупредметни връзки.
- Ключово преди всеки урок е да определите ясни и постижими очаквани резултати, да подберете подходящи методи, съобразени с възможностите и уменията на отделните групи ученици и на паралелката като цяло.
- Променяйте смело предварителното планиране и отделяйте допълнително време за тематични единици за сметка на други, стига да се осигури цялостното придобиване на необходимите компетентности.
- Залагайте на баланс между теория (понятия, процеси, формули, личности, факти и др.) и практически дейности чрез оперативно приложение на знанията в реални ситуации.
- Независимо дали планирате урок за нови знания или за упражнение, не бива да го организирате само върху учебника. Предназначението на учебника е да подпомага самостоятелното учене на ученика. Преценете какво от конкретната учебна статия е съобразено с потребностите и възможностите на учениците и използвайте отделни примери, с които да реализирате замисъла си.
- Използвайте форми за отчитане на постигнатия напредък и придобитите компетентности, за да анализате лесно резултатите и да планирате стъпки за подобрение.
Умението на учителя да адаптира планирането успешно, да определи постижимите цели и да постигне напредък се определят от вътрешни и външни обстоятелства, които се в пряка връзка с цялостния резултат.
Етапи за успешно планиране на учебния час:
Предварителна подготовка
1. Планиране на задачите и дейностите за часа
- целесъобразен подбор на предвидените задачи за часа;
- логична подредба и подготовка за изпълнението на заложените задачи и дейности;
- прецизно планиране на времето за изпълнение на всяка задача и дейност;
- планиране на творческа дейност за пренос на новото знание към нова ситуация;
- планиране на време за предоставяне на обратна връзка за работата на отделни ученици или на паралелката;
- планиране на време за самооценка на учениците и мотивиране за намиране на обяснение на грешките.
2. Ефективност на домашната работа за реализиране целите на урока
- използване на зададената домашна работа за реализиране целите на урока;
- планиране на целесъобразна домашна работа за следващия час.
3. Подготовка на допълнителни материали за работа в часа
- изработване на обучителни и образователни материали (електронни и на хартиен носител), съобразени с различните потребности и възможности на учениците;
- прилагане на индивидуализиран и диференциран подход при подготовката на допълнителните учебни материали, съобразени с възможностите и потребностите на учениците;
- подготовка на разнообразни дидактически средства за онагледяване.
4. Организация на физическата и електронната среда
- предварително предприети дейности за организация на физическата среда за работа по групи, за представяне на резултатите от работата на учениците;
- пълноценно използване функционалностите на електронните образователни платформи;
- използване на апробирани разнообразни средства за възприемане на информация, съобразени с темата на урока.
Взаимодействие с учениците
1. Комуникативни умения на учителя
- формулиране на достъпни, разбираеми и отворени въпроси, които изискват задълбочени отговори;
- окуражително и подкрепящо изслушване на отговорите на учениците;
- изисквания за пълен и точен изказ по поставен въпрос;
- поддържане на взаимен и двупосочен контакт между учителя и ученика;
- предоставяне на възможност за задаване на въпроси, за изказване на предположения и идеи, за търсене и и установяване на причинно-следствени връзки;
- използване на разтоварващо общуване за поддържане на позитивна атмосфера;
2. Презентационни умения на учителя
- достъпно и ангажиращо изложение, което формира интерес у учениците;
- предоставяне на кратки обобщения на всеки етап от урока, подкрепени с обратната връзка от страна на учениците;
- определяне на последваща стратегия и конструкция на изложението спряма предоставената обратна връзка;
- поддържане на гъвкав и оптимален темп на работа за реализиране на заложените цели;
- включване на учениците в урока чрез използване на техния минал опит при представянето на новото знание.
3. Възпитаваща дейност чрез личен пример от учителя
- установяване на правила за поведение и общуване;
- поддържане на атмосфера на доверие при спазване на въведените правила;
- ефективно и толерантно коригиране на неприемливо поведение;
- личен пример чрез добър външен вид и уравновесеност на поведението и емоциите;
- изграждане на умения за работа в екип и в групи за подкрепа и сътрудничество.
Оценяване постиженията на учениците и предоставяне на обратна връзка
1. Методи за оценяване на знанията и уменията на учениците
- запознаване на учениците с критериите и формите за оценяване;
- прилагане на разнообразни форми за проверка и оценка на постиженията на учениците;
- обективно и аргументирано оценяване в зависимост от формата на проверката;
- ритмично оценяване, съпроводено с последващи действия за отстраняване на грешки.
2. Измеримост на постиженията
- прилагане на критерии и скала за оценяване при устни и писмени изпитвания;
- използване на разнообразни подходи, методи и инструменти за поставяне на комплексна оценка с цел изграждане на правилна самооценка у ученика и усъвършенстване уменията му за саморегулирано учене;
- отчитане на индивидуалния напредък на всеки ученик.
3. Предоставяне на конструктивна обратна връзка
- анализиране на образователните резултати и формираните компетентности на учениците;
- създаване на училищна култура, ориентирана към толерантност, сътрудничество и взаимопомощ;
- предоставяне на конструктивна и мотивираща обратна връзка за успех и постоянство.
Прилагането на компетентностния подход при планирането на урока предоставя възможност и свобода на учителя да излезе извън границите на тясната си научната експертиза и да планира уроците си съвместно с останалите учители чрез осъществяване на интердисциплинарни връзки. Учениците възприемат света интегрирано и реалното превръщане на знанието в умение изисква екипна работа, която след системна и правилна употреба да се превърне в култура за цялостно учене в развиваща се среда. За да създадем щастливо и успешно бъдеще, трябва да възприемаме живота като свързан процес, а не като случаен сбор от постигането на отделни цели.