Как да покажете на четвъртокласниците си, че е напълно нормално да се притесняват?

На всеки начален учител се случва да изпадне в следната ситуация: ученик излиза пред дъската, за да напише отговора на даден въпрос, да прочете съчинението си или да изрецитира стихотворение, но когато се изправя пред съучениците си и всички погледи се спират върху него, почервенява, замръзва и по бузите му започват да се стичат сълзи. Няма сила в този момент, която да го изкара от този емоционален ступор, а спомените от случката със сигурност ще се появяват редовно в сънищата му дълго след това.

Ние, възрастните, знаем, че е нормално да се притесняваме, когато пеем, рецитираме или говорим пред голяма група хора. Поставяме се в уязвима позиция, не можем да сме сигурни как ще реагира публиката, не сме репетирали достатъчно или нямаме много опит. Независимо от причината, приемаме притеснението за нещо обичайно, даже го очакваме, но сме си изградили редица механизми, които ни позволяват да се справим. Един от най-важните механизми и този, който ви препоръчваме да споделите с ученици си, е знанието, че всеки човек се притеснява, когато му предстои публична изява. Техните любими музиканти, футболисти и актьори също се притесняват. Притесняват се и водещите на вечерните новини, даже и директорът на училището по време на речта си на патронния празник.

Но как това ще помогне на децата и дали изобщо ще ви повярват, ако им кажете, че дори и вие малко се притеснявате преди да влезете в час? Ето тук можем да сме ви от полза с урока “Мишо, смутеното мече”. За ваше улеснение той е разписан изключително подробно и буквално можете да си го свалите и приложите в час дума по дума. Мечето Мишо е много смутено, а вашите ученици ще имат възможността да му напишат писмо, с което да го успокоят.

Към него ще намерите и работни листове с портрет на смутения Мишо и специално място за писмото на учениците. Ще откриете и допълнителна информация по темата, концепции, съвети и често задавани въпроси, които можете да споделите както с колегите си в училище, така и с родителите на вашите ученици.

Свалете си урока тук.

———————————————————————————————————————-

Урокът “Мишо, смутеното мече” е част от системата “Стъпка по стъпка” на Световната банка – инструментариум за насърчаване на социалното и емоционално учене (СЕУ) при деца и младежи.

Искате да включите повече елементи от СЕУ в часовете си? Разгледайте и други уроци за развитие на социално-емоционални умения в четвърти клас.

Още полезни статии:

Стратегия за управление на класната стая
Комуникативни умения

Стратегия за управление на класната стая

Тази стратегия се концентрира върху управление на класната стая, а не върху преподаване, конкретен предмет или формален час. Може да се използва при всички предметни

Направи план за действие
Математическа грамотност

Направи план за действие

Тази стратегия е заимствана от втората стъпка от известния модел на Дьорд Пойа за решаване на проблеми в четири стъпки (Polya, 1973). Основната идея тук

Работа в екип
Работа в екип

Работа в екип

Работа в екип Какво представлява умението и защо е важно? Какво е работа в екип?  Според една от най-кратките дефиниции за работа в екип това

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Абонирай се и всяка седмица ще получаваш по един нов урок за четвърти клас

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.