Как да покажете на четвъртокласниците си, че е напълно нормално да се притесняват?

На всеки начален учител се случва да изпадне в следната ситуация: ученик излиза пред дъската, за да напише отговора на даден въпрос, да прочете съчинението си или да изрецитира стихотворение, но когато се изправя пред съучениците си и всички погледи се спират върху него, почервенява, замръзва и по бузите му започват да се стичат сълзи. Няма сила в този момент, която да го изкара от този емоционален ступор, а спомените от случката със сигурност ще се появяват редовно в сънищата му дълго след това.

Ние възрастните знаем, че е нормално да се притесняваме, когато пеем, рецитираме или говорим пред голяма група хора. Поставяме се в уязвима позиция, не можем да сме сигурни как ще реагира публиката, не сме репетирали достатъчно или нямаме много опит. Независимо от причината, приемаме притеснението за нещо обичайно, даже го очакваме, но сме си изградили редица механизми, които ни позволяват да се справим. Един от най-важните механизми и този, който ви препоръчваме да споделите с ученици си, е знанието, че всеки човек се притеснява, когато му предстои публична изява. Техните любими музиканти, футболисти и актьори също се притесняват. Притесняват се и водещите на вечерните новини, даже и директорът на училището по време на речта си на патронния празник.

Но как това ще помогне на децата и дали изобщо ще ви повярват, ако им кажете, че дори и вие малко се притеснявате преди да влезете в час? Ето тук можем да сме ви от полза с урока “Мишо, смутеното мече”. За ваше улеснение той е разписан изключително подробно и буквално можете да си го свалите и приложите в час дума по дума. Мечето Мишо е много смутено, а вашите ученици ще имат възможността да му напишат писмо, с което да го успокоят.

Към него ще намерите и работни листи с портрет на смутения Мишо и специално място за писмото на учениците. Ще откриете и допълнителна информация по темата, концепции, съвети и често задавани въпроси, които можете да споделите както с колегите си в училище, така и с родителите на вашите ученици.

Свалете си урока тук.

———————————————————————————————————————-

Урокът “Мишо, смутеното мече” е част от системата “Стъпка по стъпка” на Световната банка – инструментариум за насърчаване на социалното и емоционално учене (СЕУ) при деца и младежи.

Искате да включите повече елементи от СЕУ в часовете си? Разгледайте и други уроци за развитие на социално-емоционални умения в четвърти клас.

Още полезни статии:

Стратегии

Избиране на стратегия: Задаване на един и същи въпрос 10 пъти и даване на различен отговор всеки път

2.1. Учениците използват техники за генериране на идеи самостоятелно 1.Описание Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят

Рефлексия в процеса на учене
Умения за учене

Рефлексия в процеса на учене

Накратко, това означава да наблюдаваме себе си, докато извършваме учебна дейност. Важно е, защото изисква сложни умствени процеси, но и защото по този начин учениците

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Абонирай се и всяка седмица ще получаваш по един нов урок за четвърти клас