Има ли смисъл от домашни, ако ученето винаги е у дома?
Вече над година учениците учат от вкъщи. Учебният им ден е около 5 часа и преминава изцяло пред компютъра. Трябва ли да им даваме и домашно, което ще удължи стоенето пред екрана с още 2-3 часа, и ако да, как да го направим смислено и ефективно? В тази статия ще ви предложим няколко стратегии, с чиято помощ да направите домашната работа по-пълноценна по време на дистанционно обучение.
- Време извън екрана
Книги! Добрите стари книги! Всеки клас има задължителна литература, а допълнително има стотици книги, които отговарят на нивото на всеки ученик. В час може да организирате дискусии за различните книги, които учениците четат, или да насърчите учениците да си водят читателски дневник и да споделят какво им е направило най-силно впечатление.
- Колкото по-малко, толкова повече!
Учителите по математика често дават домашни от типа: “Задачи от първа до шеста на страница 62 от учебника”, но трябва ли наистина учениците да упражняват едно и също умение толкова много пъти? Замислете се за колко от задачите всъщност ще имате време за проверка в часа. Не може ли вместо това да дадете 1-2 задачи с по няколко подточки, които изискват прилагането на различни умения за различните стъпки? Можете и да дадете на учениците си възможност за избор: “Изберете 5 от тези 10 задачи”.
Същото важи и за часовете по хуманитарни или природни науки. Вместо възможно най-голям брой задачи след урока, можете да дадете на учениците една по-задълбочена задача за сравнение на две събития, епохи, природни явления, химични реакции и т.н..
- Индивидуализирайте домашното
Учениците (както и възрастните) обожават да говорят за себе си. Ако те чувстват, че домашната работа е лично за тях, ще са по-мотивирани да я направят. Пример е да дадете на учениците задача да съпоставят главния герой в книгата, която четат, със себе си, като използват диаграма на Вен. За домашно по чужд език учениците могат да създадат и опишат нов супергерой, а по природни науки може да възложите на учениците да направят танц или песен (като в любимото им приложение – Tik Tok) за това, което учат в момента. За тази задача може да използвате Flipgrid. Разберете как в тази статия.
- Включете родителите
Бъдете внимателни с това – в момента много родители са в трудно положение и може да нямат нужните време и енергия. Преди да ангажирате родителите се уверете, че имат възможност и желание да помагат и им дайте достатъчно време за изпълнение на задачата.
Ако мислите, че е удачно, може да използвате следните примерни домашни задания:
- Нека ученикът запише видео как обяснява това, което учи в момента, на родител.
- За да упражни работа с дроби, ученикът може да използва семейна рецепта за нещо вкусно и да изчисли нужните количества продукти за повече или по-малко порции.
- Задайте загадка или главоблъсканица, които учениците да обсъдят със семейството и да напишат различните отговори или идеи.
- Обърната класна стая
Вместо да давате домашното след часа защо не го зададете преди часа? Трябва обаче да промените естеството на домашната работа – ученикът няма да упражнява взетия нов материал, а ще придобие обща информация за предстоящия. Поставете на учениците задача да гледат обучителни видеа, за да провокирате дискусия в следващия час. Пратете им и кратка анкета чрез Google Forms, където учениците да обобщят главни идеи или да задават въпроси. Може да ги помолите да намерят и още информация по темата – други видеа или статии в зависимост от нуждите. В часа след домашното учениците ви ще са подготвени и може да пристъпите към по-задълбочени дискусии или упражнения. Използвайте методите на обърнатата класна стая умерено, за да запазите стратегията интересна за учениците.
Ами оценяването? По-големите ученици лесно могат да си споделят файлове и да копират чуждата работа. Не плувайте срещу течението – едва ли ще успеете да засечете всеки, който е използвал чужда помощ. Вместо това покажете на учениците как да дават конструктивна обратна връзка на съучениците си, което е доста лесно с Google Docs. Не използвайте домашното като метод за оценяване, а подчертайте ролята му при затвърждаването на наученото.
Новият модел на обучение предполага и нов вид домашни. Бъдете креативни! Когато създавате домашните, помислете:
- Какво ще научат учениците от това?
- Струва ли си времето, което ще им отнеме?
- Създава ли още повече стрес у дома?
Преобразете домашната работа, така че да е по-смислена за учениците, и те ще са по-мотивирани да я направят. Може пък следващия път вместо с досада да възкликнат с ентусиазъм, когато им зададете домашно.
Адаптирана от Edutopia.