Социално-емоционалното учене представлява развиването на социални и емоционални умения у учениците, които да им позволят да бъдат успешни, целенасочени, осъзнати. Изследванията показват, че развиването на тези умения е ключово за училищния, академичния и кариерния успех на учениците. (1) Звучи добре, нали?
Но опитът показва още, че внедряването на социално-емоционалното учене в цялото училище води до изключително добри резултати в представянето на ученици и учители. (2) Какво означава това? Означава, че включването на социално-емоционалното учене като част от учебния процес във всеки час, във всяка класна стая, във всеки извънкласен проект ще:
- повиши училищния успех на учениците;
- подобри представянето им на олимпиади и състезания;
- подобри резултатите им на матури, НВО, кандидат-студентски изпити;
- ще подобри климата в класната стая;
- ще подобри отношенията ученик-ученик, учител-ученик и учител-родител.
Ако това те е запалило да опиташ внедряването на социално-емоционалното учене на ниво училище, в следващите редове ще видим как стъпка по стъпка да го направиш.
В случай, че темата е все още нова за теб, може да прочетеш повече в статията ни “Социално-емоционално учене – какво е това?”. Ако се чудиш дали наистина социалните и емоционалните умения са толкова важни, надникни в статията “Защо социално-емоционалните умения са важни?”. Ако си учител, който не спира да се развива, то статията ни “5 социално-емоционални умения, които всеки учител трябва да има” е точно за теб.
Стъпка 1 – Създайте солидна основа!
Съберете екип
Всички знаем, че за да построим нещо устойчиво във времето, имаме нужда от здрава основа. А най-солидната основа за едно училище е добре работещият екип. Как ти и колегите ти да изберете членовете му? Най-разумният подход би бил да включите учители от различни специалности. Например един учители по информатика, един по български език, един по езици и един по изкуства. Сигурна съм, че разбра идеята. Нека преподават и в различни възрастови групи – начален етап, прогимназиален етап и гимназия. Разбира се всичко зависи от контекста на вашето училище – може да сте начално училище и изобщо да нямате учители, преподаващи в гимназиален етап. Съобразете се с вашата ситуация. Но не забравяйте – екипът трябва да е разнообразен.
Добре, избрали сте колегите, които да се включат в екипа по внедряване на социално-емоционално учене в училище. Това достатъчно ли е? Не е! Посочването на учителите, които да сформират екипа, не е достатъчно, за да го направите функциониращ. Всеки член на екипа трябва да има ясна представа каква е неговата роля. Например един може да е отговорен за това да помага на колегите да прилагат практики за развитие на социални и емоционални компетенции в час. Друг може да е отговорен за идентифицирането на най-успешните от тях. А трети може да организира тематични срещи и обучения за всички учители в училище.
Но и това не е достатъчно! Динамиката и взаимоотнношенията в екипа са изключително важни, за да работи той успешно. Вие като членове трябва да се чувствате спокойни да изразявате несъгласие. Но трябва и да умеете да го правите по конструктивен и позитивен начин. Атмосферата трябва да предразполага към това всички да дават идеи и решения.
Затова инвестирайте време в създаването на правила и очаквания за работата на екипа. Връщайте се към тях всеки път, когато забележете, че екипът не работи по конструктивен и ефективен начин.
Споделете с всички
За да създадете устойчивост на вашия проект за развиване на социални и емоционални умения, е важно да информирате всички страни, които имат отношение. Запознайте учителите и администрацията с начинанието. В никакъв случай не пропускайте родителите и учениците. Ако училището има спонсори и партньори – запознайте и тях. Тоест, в 4 лесни стъпки:
1. Привлечете ръководството.
2. Представете идеята на учителския колектив.
3. Организирайте родителска среща.
4. Представете проекта на всяко едно дете в училище.
Добре, разбрахте ме – споделяне, споделяне и пак споделяне. Но как да направите споделянето качествено? Важно е не просто да съобщите, че в училището ще се учат социално-емоционални умения, а да коментирате по-задълбочено с всички изброени страни:
- Защо социалните и емоционални компетентности са толкова важни?
- Как социалните и емоционални умения ще помогнат на ръководство , учители, родители, ученици?
Ако не сте сигурни в отговорите на тези 2 въпроса – спокойно! Ние имаме 2 страхотни статии посветени точно на тях: “Социално-емоционално учене – какво е това?” и “Защо социално-емоционалните умения са важни?”
Комуникирайте двупосочно
Двупосочно? Това означава, че е важно не само вие като екип да съобщавате различни решения на останалите учители, на родителите и учениците, но да им дадете възможност те също да могат да се свържат с вас. Тоест, създайте механизми, чрез които всички останали страни (ученици, учители, родители, партньори, администрация) могат да комуникират с екипа – да дават своята обратна връзка, предложения и възражения. Дали ще е ежемесечна среща, дали ще е кутия за предложения, дали ще се случва на учителския съвет – изберете най-подходящият начин за вашето училище.
Стъпка 2 – Направете план!
Създайте споделена визия
Няма как да стигнем някъде, ако не знаем къде искаме да стигнем, нали? Затова ви е нужна визия. Определете къде искате да стигнете. Създайте своята споделена визия конкретно за вашето училище, вашите учители и вашите ученици.
Защо споделена? Защото няма как да мотивирате цялата училищна общност да се включи в развиването на социални и емоционални умения, ако те не споделят, не разбират и не се идентифицират с тази визия. Чуйте техните стремежи, надежди, цели. Попитайте ги за тяхното лично “Защо?” След това включете чутото във визията. Именно чрез споделената визия ученици, учители, ръководство и партньори ще се чувстват отгворни и ангажирани за напредъка по развитието на социално-емоционални компетентности в училище.
Споделена визия – звучи добре. Но как се прави споделена визия?
Не се притеснявайте и за това. Ето примерни въпроси, които могат да ви помогнат в изграждането на споделена визия. Задайте ги към всички засегнати страни:
- Какво искаме всички наши ученици да знаят и могат, когато напуснат училище?
- Кои са уменията, които ще помогнат на всички наши ученици да достигнат пълния си потенциал?
- Каква искаме нашата училищна общност да бъде? Как искаме тя да звучи? Как искаме тя да се усеща? Как искаме тя да изглежда?
- От какво имат нужда децата и възрастните, за да се развиват и процъфтяват в нашето училище?
Дайте 10 минути на всеки да нахвърля идеите си. След това нека ги обедини в 2-3 изречения. Когато приключите, преминете към споделяне в малки групи. Нека всяка малка група определи къде са пресечните точки в споделеното от участниците. На тази база ще стъпи вашата споделена визия. (3)
Определете къде сте сега
За да знаете как и накъде да продължите, трябва да разберете къде се намирате в момента. Затова проучете какво е било правено в училище за развиване на социално-емоционални умения, емоционална интелигентност или умения на 21 век. Свържете се с учителите, които обикновено движат подобни проекти. Може би педагогическият съветник или училищния психолог също са работили в тази посока с учениците.
Така ще установите върху какво може да стъпите – какви са вашите ресурси. Ще разберете и от какво още имате нужда.
Създайте план за действие
На база на всичко това – вашата визия, ресурсите и нуждите – направете план за действие. Отбележете ясни цели. Обвържете ги с конкретни срокове за изпълнение. Посочете кой за какво е отговорен и каква роля има. Помислете за нуждите си – може би имате нужда от още обучение или от определен бюджет за организиране на училищни събития, свързани със социално-емоционалните умения? Конкретизирайте как ще адресирате тези нужди.
Стъпка 3 Подобрете социално-емоционалните умения на учителите!
Опитът показва, че учителите развиват социални и емоционални умения у учениците по-успешно, когато училището инвестира в подобряване на социалните и емоционални умения на самите учители. (4)
Децата учат от това, което виждат, че ние правим, а не от това, което им казваме, че трябва да се прави. Така че няма как да очакваме, че те ще надграждат своите социални и емоционални умения, ако не им показваме чрез личния си пример как ние подобряваме своята емоционална интелигентност. Но и за това не се притеснявайте! Как изглеждат социално-емоционалните умения за учителите може да прочетете в нашата статия “5 социално-емоционални умения, които всеки учител трябва да има”.
Според изследване на Галъп в САЩ през 2014, учителската професия е сред най-стресиращите професия. Затова и подпомагането на социалните и емоционални умения на учителите е ключово за осигуряването на психическото и физическото им здраве, а оттам и на здравето на учениците.
Добре. Прочетохте нашата статия. Но какво още да направите?
Учете се
Никой не се ражда научен. Нито пък има “таван” на знанията и уменията ни. Човек се развива, докато е жив. Затова подкрепете учителите в собственото им професионално и личностно развитие.
- Предразположете възрастните в училище да рефлектира върху своите собствени социални и емоционални умения. Обсъждайте как вие като учители можете да разширявате капацитета си за развиване на емоционална интелигентност у учениците;
- Насърчете училищния екип да изследва собствените си предразсъдъци към определени ученици, етнос, пол, възрастова група и др. Може би между вас битуват убеждения като: “Момчетата не трябва да показват емоции”, “Дванадесетокласниците не се интересуват от учене”, “Момичетата преиграват чувствата си”, “Петър не може да изкара повече от 3 по математика”, “Ромите не учат висше образование” и др.
- Поощрявайте учителите да развиват и надграждат уменията си постоянно. Култивирайте нагласа за непрекъснато развитие и растеж;
- Осигурете възможност учителите да посвещават време на грижа за себе си и за събиране на нови сили. Например може да организирате срещи за разведряване веднъж седмично в учителската стая;
- Помогнете на учителите да направят собствен персонализиран план за развиване на личните си социални и емоционални умения.
Сътрудничете си
Помислете как да засилите сътрудничеството между учителите. Може да създадете партниращи си двойки учители, които да се подпомагат по отношение на надграждането на социално-емоционалните си умения. Включвайте темата за подобряването на социалните и емоционални умения на учителите и по време на учителския съвет, на срещите на методическите обединения и др. Вече и в България съществуват училища, които имат своите ефективно функциониращи Професионални Учебни Общности (ПУО). Защо да не създадете такава общност и във вашето училище?
Упражнявайте се
Прилагайте социалните и емоционалните си умения във всяка възможна ситуация – по време на час, при срещи с родители, по време на учителски съвет, при разговор с колеги. Включвайте се в обучения, които засягат по някакъв начин усъвършенстването на социалните и емоционални умения на учителите. Използвайте всяка възможност да тренирате и подобрявате собствената си емоционална интелигентност.
Стъпка 4 – Подкрепете социално-емоционалното учене на учениците
Най-накрая стигнахме и до учениците. Но учениците не се учат само от това, което се случва в класната стая, но от още много други взаимодействия като например с приятели, семейство, музикални и спортни идоли и др. Затова е изключително важно вие като училищен екип да привлечете колкото може по-голяма част от средата вашите ученици. Това означава да запалите по развиването на социално-емоционални умения и емоционална интелигентност семействата на учениците, партньорите на училището, общността. Обърнете внимание и на атмосферата в училище и класната стая. Защото само така ще постигнете устойчив напредък.
Знам, звучи добре на теория. Но как да стане на практика? Не се притеснявайте и за това. Приготвили сме ви няколко идеи:
Училището
- Създайте подходящ училищен климат на взаимно уважение и чувство за сигурност. Тази стъпка е абсолютно задължителна, за да продължите напред!
- Дайте трибуна на учениците (например ученическия парламент). Нека се чуе гласът им. Вслушвайте се в това, което те казват.
- Изберете такъв подход в дисциплината, че той да подкрепя развиването на социално-емоционални умения у учениците. Опитайте се да не повишавате тон, не бъдете язвителни, саркастични, не уронвайте самочувствите на учениците (все пак вие самите трябва да демоснтрирате социални и емоционални умения). Когато има нужда техните действия да бъдат критикувани, направете го като обсъждане. Нека те сами да дадат предложение как нещата могат да бъдат подобрени.
Класната стая
- Създай атмосфера на взаимно приемане и разбиране в класната си стая. Създай чувство на сигурност и принадлежност. Не наказвай учениците, а опитай да ги вдъхновиш. Так те сами ще искат да се държат добре. И отново: без такава атмосфера, няма как да напредвате.
- Интегрирай развиването на социални и емоционални умения в уроците си. Използвай всяка възможна ситуация по време на урока, за да развиваш различните аспекти на емоционалната интелигентност на учениците си.
- Давай напълно ясни инструкции какво очакваш от учениците да демонстрират във връзка със социалните и емоционалните им умения. Например, ако даваш групова задача, то съвсем открито съобщи на децата какво е поведението, което очакваш от тях и защо то ще покаже, че умело управляват взаимоотношенията си.
Семейството
Всички знаем, че семейството е изключително важно. Няма как вие като училищен екип да постигнете значим напредък, ако не привлечете родителите на своя страна. Затова ги запознайте със смисъла на развиването на социални и емоционални умения. Запалете ги в това и те да сътрудничат в развиването на емоционалната интелигентност на своите деца. Ако не са сигурни как, покажете им – поканете ги в класните си стаи, организирайте специална среща на тази тема или изберете друг подход според конкретния случай.
Общността
Привлечете общността – представете вашия проект на администрацията на вашето населено място. Запознайте близкото читалище или младежки център. Създайте общност от съмишленици, които да подкрепят социалното и емоционално учене на вашите ученици. Това дори може и да е училище от друго населено място, с което да си партнирате. Колкото повече страни са ангажирани, толкова по-голям и бърз ще е напредъка на вашите ученици и толкова по-силно ще е удовлетворението на учителите. Какво по-хубаво от това?
Стъпка 5 – Подобрявайте се. Постоянно!
Внедряването на социалното и емоционалното учене на ниво училище е процес, при който ще срещате различни предизвикателства. Понякога ще взимате добри решения за преодоляването им, а друг път не чак толкова. Често ще ви хрумват нови идеи как е можело да направите всичко по много по-“правилен” начин. Това е нормално! И освен това е много хубаво. Защото, за да постигнете целите, които сте си поставили за напредъка на учениците в социалните и емоционалните им умения, има нужда постоянно да адаптирате и подобрявате плана си. Затова:
- Следвайте плана, който направихте в Стъпка 2
- Проследявайте напредъка си
- Рефлектирайте върху това доколко сте напреднали
- Адаптирайте и променете плана си според това как и доколко напредвате
- Периодично повтаряйте този цикъл
Уморихте ли се от всички тези стъпки? Може би си задавате един последен, но много важен въпрос. Нека се опитам да позная?
Защо да развиваме социални и емоционални умения във нашето училище? Това са твърде много усилия!
Може би защото искате да работите в позитивна и конструктивна среда? Може би защото искате да сте по-малко стресирани от работата си? Може би защото искате да се прибирате вкъщи удовлетворени и щастливи от изминалия работен ден? Може би защото искате да работите с колеги, които са мотивирани, напредничави и показващи висок професионализъм? Може би защото искате да чувствате родителите “на ваша страна”? Може би защото искате да видите как учениците ви израстват и процъфтяват пред очите ви и благодарение на вашите усилия? Може би защото искате да видите учениците си успели възрастни един ден?
Което и да е от тези “може би”, то напълно си заслужава усилията!
Използвана литература:
1. How Social-Emotional Learning Help Children Succeed in School, the Workplace, and Life, Committee for Children
2. It’s Time to go All-in for Social-Emotional Learning by Social & Emotional Contributor
3. Develop a Shared Vision for Schoolwide SEL by CASEL Organization
4. Collaborative District Initiative, CASEL Organization
Статията е базирана на CASEL Guide To Schoolwide SEL