fbpx
Добри практики Работа в екип

Как да подобрите благосъстоянието на учителите?

Как да подобрите благосъстоянието на учителите?

Сърцето на всяко училище са учителите. Те са основен фактор за успеха на учениците. Както пише по този повод Михаил Герасков още през 30-те години на миналия век – „каквито са учителите, такова е и училището“. Затова е важно да се грижите за тяхното благосъстояние. В тази статия ще ви представим няколко насоки как да го направите.

Като училищни ръководители имате ключова роля в поддържането на ангажираността и ентусиазма на педагозите. Понякога това може да се окаже трудна задача. Сигурно често се чувствате психически изтощени в края на работния ден? Между планирането на срещи, изработването на учебни планове, разпределянето на бюджета и куп други ежедневни задачи вероятно не е лесно да намерите време дори да помислите за благосъстоянието на учителите, камо ли да приложите някакви стъпки за действие. 

И все пак благосъстоянието на учителите е важен фактор, когато става въпрос за представяне, продуктивност и качество на работното място в училище. Ако педагозите са стресирани и преуморени, е по-малко вероятно да бъдат мотивирани да дадат най-доброто от себе си.

Съвети за подобряване благосъстоянието на учителите

Ето няколко съвета, които като училищни лидери можете да следвате, за да допринесете за повишаване нивото на учителското благосъстояние.

  • Създайте благоприятна работна среда. Преподаването често се определя като 

стресираща и емоционално натоварваща работа, която се сблъсква с много различни предизвикателства. Затова наличието на благоприятна работна среда, в която учителите да могат да разгръщат пълноценно своите способности, е от значение за това те да се чувстват добре и да допринасят за успеха на учениците. 

Благосъстоянието на учителите е пряко повлияно от културата на училището. Там, където цари позитивна атмосфера, персоналът постига:

  • по-голямо удовлетворение от работата си;
  • по-силно чувство за принадлежност;
  • повишена лоялност;
  • по-голяма ангажираност;
  • по-малко отсъствия от работа;
  • по-високи нива на представяне в работата.

Как да създадете позитивна училищна култура, можете да прочетете в статията „10 начина за създаване на позитивна училищна култура“.

  • Управлявайте комуникацията. Колко пъти сте изпращали съобщения до 

учителите, веднага щом нещо ви хрумне? Когато обаче това се случва извън рамките на работния ден, може да окаже ненужен натиск върху тях. Изпращайте имейли в разумни часове и се старайте да не го правите през уикендите. Ако все пак почувствате вдъхновение и запишете идеята си в имейл през уикенда, можете или да го запазите като чернова до понеделник, или да настроите време, в което имейлът да се изпрати автоматично. За да поддържат висок професионален стандарт, е добре учителите да имат възможност за почивка, след като приключат работния ден в училище.

  • Осигурете гъвкавост в работата. В учителската професия възможностите за 

гъвкаво работно време са ограничени, защото работата изисква определено място за нейното осъществяване. Ако педагогическият персонал обаче няма възможност да напусне работното място при възникване на непредвидени ситуации и спешни ангажименти, нивата на стрес ще се повишат. Сблъсъкът между личния и професионалния живот може да понижи благосъстоянието на учителите. За да се чувстват спокойни в подобни случаи, е добре да знаят, че предлагате варианти за организиране на заетостта на учениците при отсъстващ преподавател: заместване от друг учител, осъществяване на дейности в библиотеката, провеждане на беседа с педагогическия съветник/ психолог/ медицинско лице и др.

  • Създайте уютно място за почивка. Понякога преподаването в класната стая може 

да изглежда като самотна и изтощителна задача и е важно учителите да има къде да „избягат“ от натоварването. Затова обособете спокойна и удобна зона за почивка, в която да предлагате здравословни закуски, лакомства и тонизиращи напитки. Осигуряването на такова място дава възможност за разговори между колегите извън учителската стая, споделяне на опит в неформална обстановка и като цяло допринася за сътрудничеството помежду им.

  • Предложете релаксиращи дейности. Ако искате учителите да се отпуснат от

ежедневния стрес, предложете им групови следобедни занимания като йога, пилатес, масажи, упражнения за повишаване на физическата активност, танци и др. За целта поканете съответните инструктори и масажисти в училищния двор или в салона по физическо възпитание и спорт. Това ще спести пътя от работното място до залата на колегите, а и ще им подейства по-мотивиращо да знаят, че инструкторът им вече ги очаква на долния етаж. Ако това ви се струва сложно за изпълнение, можете просто да организирате разходка на колегите след приключване на учебния ден. Бавните дейности като ходенето също осигуряват възможности за социално взаимодействие и насърчават емоционалното благополучие.

  • Организирайте събития на училищната общност. Защо не организирате 

училищно парти с барбекю, на което да поканите и родителите? Споделянето на щастието с по-широката училищна общност е приятен и възнаграждаващ начин за повишаване на благосъстоянието. Можете да организирате още и открити уроци, благотворителни базари, дискусии на кафе с родители и др. Също така помислете и за провеждането на тематични седмици. Повече за тази идея прочетете в статията „Тематични седмици в училище.

Как да проследявате благосъстоянието на учителите?

Добре е да проследявате благосъстоянието на учителите поне веднъж годишно. Най-лесният начин да разберете от какво се нуждаят, за да поддържат своето благосъстояние е да ги попитате. Можете да го направите като поставите кутия за предложения в стаята за отдих, така че учителите да имат възможност да предоставят обратна връзка непрекъснато. Друг вариант е да проведете анонимна анкета. Обяснете на учителите каква е целта на проучването и ги помолете да подкрепят осъществяването на процеса. Уверете ги, че сте готови да направите необходимите промени в зависимост от това какво показват резултатите.

Ето и един примерен въпросник, от който можете да взаимствате въпроси за анкетата, така че да разберете по-добре преподавателите и да им осигурите нужната подкрепа. Ако се затруднявате с използването на гугъл формуляри, можете да изберете друга платформа или да изгледате тези видео инструкции. Разбира се, хартиеният вариант също върши работа.

Грижата за благосъстоянието на вашите учители е едно от най-важните неща, които можете да направите като училищен ръководител. Тяхното благосъстояние е от решаващо значение и е гаранция, че преподавателските им умения са ефективни.

 

Използвани източници: 

How School Culture Impacts Teacher Wellbeing

Staff wellbeing

Teacher Wellbeing: A Guide For School Leaders

What Does Teacher Well-Being Look Like?

 

За автора

Соня Маринкова-Йорданова

Соня Маринкова–Йорданова е доктор по образователен мениджмънт и е приела предизвикателството да бъде учител.

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.