fbpx
Емоционална интелигентност

3 техники за контролиране на емоциите на учениците

3 техники за контролиране на емоциите на учениците

Бурните емоции в класната стая са част от ежедневието на всеки учител. Разгорещен спор между учениците кой какво е можело да направи по-добре по време на футболния мач със съседния клас, разправия коя приятелка е станала предателка или пък избухване в плач на срамежливия ученик от последния чин, щом се опитате да го изпитате… емоциите на учениците неизменно съпътстват учебния процес!

Представете си само колко лесно би било, ако имахте скрити в ръкава си няколко лесни трика за овладяване на бурните емоции! Точно това ще ви предложим в настоящата статия.

В основата на трите идеи, които ще ви предложим, стои един и същи психологически процес – дистанцирането от себе си. Както коментирахме в предишна статия, дистанцирането от себе си е доказало своята ефективност за:

  • Бързото и лесно справяне с негативните емоции;
  • Повишаване на концентрацията, вниманието и психическата издръжливост на учениците.

Как да използвате дистанцирането от себе си, за да помогнете на учениците да контролират емоциите си? Ето нашите 3 идеи:

1. Намаляване на тревожността преди презентации, изпити, контролни

Един от начините да приложите техниката “дистанциране от себе си” с вашите ученици е да ги помолите да говорят и мислят за себе си в 3-то лице преди събитието, което ги тревожи – например устно изказване.

Пример: Да си представим, че Диляна много се притеснява да говори пред публиката по време на училищно тържество. Може да й помогнете, като я насочите да поговори на себе си пред огледалото, сякаш е застанала пред приятелка: “Здравей, Диляна! Знам, че се притесняваш от сцената, но съм сигурна, че ще се справиш отлично. Все пак толкова много се подготвя за това тържество. А и знаеш репликите си наизуст. Освен това, съм сигурна, че твоята приятелка Кати, веднага ще ти подскаже, ако случайно забравиш някоя реплика”.

Може да ви звучи невероятно, но методът действително работи. Професор Айдук и професор Крос от Университета в Калифорния провеждат подобно изследване. Резултатите недвусмислено показват, че хората, които “поговорили със себе си” преди изнасянето на публична реч, не само, че били по-спокойни, но и се справили по-успешно. (1)

Самата професор Айдук споделя, че използва тази техника, като пише окуражаващи имейли до себе си преди важно събитие, за да намали тревожността си. (1) Това е още една вариация на “дистанцирането от себе си”, която може да използвате с вашите ученици.

Пример: Нека всеки да напише писмо до себе си преди важно контролно, външно оценяване или друг изпит. Децата да използват името си, когато се обръщат към себе си. Например вместо: “Ще успея да се справя” е нужно да напишат: “Калоян, ще успееш да е справиш!” 

2. Справяне с фрустрацията след негативно събитие като обида от съученик, лошо представяне на контролно, спор с учител и др.

Дистанцирането от себе си може да се използва и за да се намалят негативните емоции след неприятно за ученика събитие. Вероятно от опит знаете, че когато едно дете е разстроено, то не може да учи и напредва. Затова в тези ситуации е нужно първо да помогнем на учениците да се справят с негативните емоции, за да продължи нормалният учебен процес. Т.нар. “Експресивно писане”  или “експресивно есе” е добър начин за овладяване на емоциите на децата. Научните експерименти показват, че след експресивното писане в 3-то лице, интензитетът на изпитваните негативни емоции у участниците намалява. Ефектът от това е дълготраен, като дори се засилва с времето. (2)

При експресивното писане учениците разказват за събитие, което е предизвикало негативни емоции у тях, като отново спазват стриктно изразяването в 3-то лице. Важно е да насърчите децата да обяснят защо се е стигнало до случката, защо са реагирали така,  защо са се почувствали по този начин и т.н.. Колкото повече каузални връзки включат в текста си учениците, толкова по-силен е ефектът на експресивното писане в 3-то лице, анегативните емоции намаляват.

Пример: Днес Станимир започна да крещи и да бута Даниел, защото Даниел беше настъпил раницата му. Станимир се притесни, че майка му ще му се кара вкъщи, че не си пази вещите и ще му забрани да играе на Нинтендо цяла седмица. 

Не е нужно да правите определен коментар или анализ на написаното след това. То цели единствено да намали фрустрацията на детето в този момент.

3. Справяне с агресията при провокация

Справяне с агресията при провокацияДистанцирането от себе си е показало, че помага да се намали и стопира агресивното поведение веднага след провокация. Тоест, това е техника, която може директно да се приложи по време на спор между ученици, при вербална или физическа агресия. (3)

Ясно е, че при такава напечена ситуация трудно ще накараме учениците да пишат експресивно есе. Това, което можем да направим обаче е, след като физически ги отделим едни от други (например в двата края на класната стая), да ги насърчим да помислят за ситуацията отстрани, все едно са само зрители.

Пример: Представете си, че плавате във въздуха и се вдигате високо над главите на съучениците си. Сега виждате всичко отгорете, докато се реете из класната стая. Може да видите ситуацията като на филм. Превъртете филма назад. Представете си, че наблюдавате героите във филма отстрани. Какво правят? Какво си мислят? Какво казват? Какво чувстват?

Тук дори не е нужно да изслушаме съдържателно отговорите на децата – техниката за дистанциране от себе си цели само да им помогне да успокоят емоциите си. Следващата стъпка е да погледнат на ситуацията рационално – в този момент можем да им дадем задача за домашна работа да напишат експресивно есе.

Заключение

Справянето с емоциите на учениците е една от най-предизвикателните задачи на учителя, макар и да не е описана пряко в длъжностната му характеристика. И все пак, реалността изисква да сме подготвени за това.

Идеите, които ви споделихме, са ценни не само защото ще ви помогнат на място в класната стая. Ако ги прилагате достатъчно често, ще насърчите постепенното интернализиране на тези техники за самоконтрол у учениците. По този начин те ще започнат да контролират емоциите си сами, без ваше участие.

Ето защо ви предизвикваме да приложите тези 3 техники за контролиране на емоциите на учениците още при следващата екстремна ситуация. Не забравяйте да ни споделите резултатите!

 

 

Използвана литература: 

  1. Ayduk, O., Kross, E. (2015). Pronouns Matter When Psyching Yourself Up. Harvard Business Review. 
  2. Ayduk, O., Park, J., Kross, E. (2015). Stepping Back To Move Forward. American Psychological Association. 
  3. Mischkowski, D. et.al. Flies on the Wall are Less Agressive. Self-distancing “in the heat of the moment” reduces agressive thoughts, angry feelings and agressive behavior. Journal of Experimental Social Psychology. 

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.