Творческо мислене в класната стая

Резултатите от последното провеждане на тестовете PISA през 2022 г. сочат, че близо 2/3 от българските младежи не владеят творческо мислене дори на базово равнище. Същевременно специалистите определят умението като водещо за успешно справяне с модерната действителност – както в професионален, така и в личен план. Ясно е, че е от критична важност училището да се превърне в пространство, което насърчава и развива креативността.

Техниката “музейна изложба в класната стая” дава възможност на учениците да усъвършенстват способността си да мислят творчески, като изберат, изобразят, опишат и представят “експонати”, свързани с изучавания материал. Те могат да съответстват тематично на най-различни учебни предмети (например природни материали, математически фигури, литературни герои, исторически личности, географски обекти, произведения на изкуството и т.н.) Техниката се фокусира върху две от контекстните области на творческото мислене – визуално изразяване и писмено изразяване, като развива и други ключови умения на 21. век – работа в екип, общуване и публично презентиране.

Класове: подходящо за всички възрасти

Предмети: подходящо за всички предмети

Цели по предмета:

  • учениците синтезират и обобщават информация от различни източници (учебници и учебни помагала, книги, интернет);
  • учениците демонстрират задълбочено разбиране и знания по дадена тема от учебния материал.

Цели по ключови умения:

  • учениците развиват творческото си мислене;
  • учениците тренират комуникативните и презентационните си умения;
  • учениците усъвършенстват уменията си за писмено изразяване;
  • учениците тренират уменията си за работа в екип;
  • учениците развиват дигиталните си умения.

Продължителност: 2-3 учебни часа

Материали:

Как да приложим техниката?

ПОДГОТОВКА

За да могат учениците да се включат активно в създаването на музейна изложба в клас, е необходимо първо да са усвоили поне базисно ниво на знания по темата на изложбата. Ето защо техниката е много подходяща за преговор и обобщение на раздел от учебната програма или за изграждане на връзки между няколко раздела. Добра идея е предварително да проучите и подберете подходящи източници на допълнителна информация (учебни помагала, книги от библиотеката, интернет сайтове), които да предоставите на начинаещите музейни експерти по време на творческото занимание. 

Също така е нужно децата да са най-общо запознати какво представлява един музей и как се организира неговата дейност. Идеалният вариант е преди заниманието класът групово да посети реален музей, свързан с изучавания материал (ето няколко идеи как можете да направите това преживяване много вълнуващо). Ако няма такава възможност, алтернативата е да проведете дискусия, в рамките на която учениците да споделят личен опит относно какъв тип музеи са разглеждали и какво са видели и правили там.

Последната част от подготвителния етап е да измислите теми на изложбите (това могат да бъдат например темите от раздела), да решите какъв вид “експонати” ще бъдат изложени (например литературни герои, художници, картини, музикални инструменти, владетели на държави, физични закони, геометрични фигури и т.н.) и да разпечатате копия от насоките за генериране и оценка на идеи, насоките за изработване на музеен етикет и критериите за презентиране от музеен гид.

ВЪВЕДЕНИЕ В ДЕЙНОСТТА

В началото на първия час споделете с учениците, че предстои да представят свои собствени музейни изложби. Пояснете, че тази дейност не само ще затвърди и надгради знанията им, но и ще усъвършенства важни за бъдещата им реализация умения като работа в екип, общуване, презентиране и творческо мислене. Може съвсем накратко да реферирате към резултатите от тестовете PISA 2022 г. и да подчертаете, че креативността е в топ 5 най-важни качества за работодателите по света.

Проведете кратка групова дейност, която да потопи учениците в творческа музейна атмосфера. Ако разполагате с мултимедийна техника, изберете интерактивно дигитално преживяване от Google Arts & Culture, свързано с предмета, който преподавате (например ако часът е по изобразително изкуство, може да разгледате популярни картини по избран любим цвят). Ако нямате подходяща техника, провокирайте въображението на младежите, като донесете артефакт от вашата предметна област, който те не познават (реален предмет или снимка) и ги насърчете да го опишат с възможно най-много прилагателни, да познаят за какво се е използвал и да предположат за какво може да се използва в бъдеще.

Преди учениците да започнат същинската работа, им раздайте работните листове. Тук е и моментът да припомните правилата на класната стая и ако е нужно, да обсъдите и приемете няколко нови, които спецификата на занятието изисква.

ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДЕЙНОСТТА

Стъпка 1: Разпределяне по групи и определяне на роли

Първоначално учениците се разпределят на групи от по 4-5 човека. Най-добре е това да стане на случаен принцип, но при наличие на специфични нужди на класа, може да помислите как да ги отразите. Всеки екип получава различна тема на изложбата си. Добре е учениците да разпределят самостоятелно помежду си ролите вътре в групите, но ако все още не са достатъчно опитни и се опасявате от възможни конфликти, направете го вие. Примерни роли, подходящи за тази техника, са: пазител на думата, пазител на времето, протоколчик на идеите и общите решения, протоколчик и координатор на индивидуалните задачи, отговорник за провеждане на гласуване.

Стъпка 2: Подготовка на музейната изложба

Време е да разясните конкретните задачи, които стоят пред всяка група:

  • да избере определен брой от зададения вид експонати, които съответстват на темата на изложбата (между 5 и 10 е реалистично и същевременно гарантира разнообразие);
  • да реши по какъв начин ще изобрази експонатите (например чрез рисунка, снимка, дигитално изображение, генерирано с онлайн платформа за дизайн, реален предмет, ръчно изработено изделие, жива статуя и т.н.);
  • да проучи и избере информация от наличните източници, с помощта на която да оформи обяснителни етикети за всеки експонат (според насоките в работния лист) и да подготви текст за публичното презентиране на изложбата (според критериите в работния лист);
  • (приложимо за прогимназиален и гимназиален етап) да избере любопитна допълнителна информация, достъпна с QR код, която ще предостави на посетителите на изложбата (например интересни факти, цитати от авторите на творбите, твърдения на изявени в областта личности, видео демонстрации на приложението на експоната и т.н.);
  • (приложимо за прогимназиален и гимназиален етап) да запише в аудио или видео формат допълнителната информация към всеки експонат, да качи записите в подходящ сайт в онлайн пространството и да генерира QR кодове, така че потенциалните посетители на изложбата да могат да ги слушат или гледат.

Преди учениците да започнат работа, насочете вниманието им към насоките за генериране и оценка на идеи, които съответстват на компетентностния модел на творческо мислене на PISA. Пояснете, че могат да следват трите стъпки за всяка от поставените задачи. По ваша преценка може да предложете и други техники за генериране на идеи, освен включената в насоките мозъчна атака. Например мисловната карта е подходяща при съставяне на музейните етикети, а свободно течащата мисъл може да отключи страхотни идеи за допълнителната информация. В някои предметни области техниката свързване на две произволно избрани понятия в едно може да е безценна при избора на интересни експонати.

Докато учениците работят, обикаляйте екипите и при нужда оказвайте съдействие. Периодично напомняйте с колко време разполагат до края на часа. Няколко минути преди да бие звънеца обявете, че е време отборите да организират помежду си предстоящата самостоятелна работа в зависимост от етапа, до който са стигнали. По ваша преценка може да определите още един учебен час за подготовка на изложбите преди представянето.

Стъпка 3: Самостоятелна работа – довършителни дейности и репетиции на публичното презентиране

Учениците трябва да довършат в извънучебно време всичко, за което не са имали време или ресурси в клас. Друга важна задача от този етап е да репетират представянето на изложбата според критериите за презентиране от музеен гид. Всички от отбора трябва да участват в презентацията. Добра идея е да се проведат 1-2 онлайн срещи на екипа за обсъждане, координиране и при нужда преразпределение на индивидуалните задачи. Тези срещи могат да се използват и за обща репетиция на публичното представяне.

Стъпка 4: Публично представяне на изложбите

В началото на часа осигурете 5-10 минути, в които всеки екип да подреди изложбата си на предварително определеното за това място. После отборите последователно влизат в ролята на музейни гидове, докато останалите ученици са посетители на музея. Те имат за задача да си водят записки какво от видяното и чутото ги впечатлява. Ако групите са повече и времето твърде кратко, може да бъдат представяни две изложби едновременно и съответно посетителите да се разделят на две групи и да ги разглеждат паралелно.

ЗАТВАРЯНЕ

Добра идея е да отделите целия следващ учебен час за рефлексия и обсъждане на резултатите от дейността. Последователно се дискутира работата на всеки отбор, като авторите на изложбата споделят как са се чувствали, кое ги е вдъхновило и кое им е било трудно. После „посетителите” използват записките си, за да споделят какво им е харесало и какво биха променили, а накрая учителят дава конструктивна обратна връзка за подбора и изобразяването на експонатите, оформянето на етикетите и допълнителната онлайн информация. Като домашна работа може учениците индивидуално да рефлектират върху въпроса как участието в музейната изложба се е отразило на знанията и уменията им.

Как да надградим дейността?

Музейната изложба има потенциал да се реализира извън рамките на конкретна класна стая и предмет, например под формата на по-дългосрочен интердисциплинарен проект на училището. Различни по възраст класове могат да подготвят изложби, които комбинират две или три предметни области с фокус върху връзките между тях и приложимостта им в реалния живот. Като резултат училището ще разполага със собствен музей, който може да бъде отворен за външни гости и при определени празнични поводи посетителите да имат възможност да разберат повече за експонатите от самите автори на изложбите. Такава инициатива би заздравила чувството за училищна общност и принадлежност и би повишила публичния имидж на институцията.

Подобна идея осъществяват учители и ученици от гр. Шумен в рамките на интердисциплинарния проект “Моят роден град в миналото и днес”, а пловдивски гимназисти интегрират знанията си по история, биология и руски език, като създават своеобразен музей на социализма в клас.

Как да адаптираме техниката за ученици с различни нива на умения?

Ако в класа има деца със сериозни затруднения или със СОП, погрижете се да им дадете персонална задача, съобразена с индивидуалните им възможности. Работата по подготовката и презентацията на изложбите включва дейности с различно ниво на трудност. По-затруднено дете може да има за задача например да подреди готовите експонати на мястото на изложбата или да посреща и изпраща посетителите по време на презентацията. При подготовката може да раздава копията на отборите и да помага на учителя, като наблюдава дали всички в екипите работят активно. Важно е да няма ученици, които са изолирани от дейността. Използвайте въображението си, за да възложите задачи на всяко дете.

Как изглежда техниката по учебни предмети?

Следните примери за музейни изложби по конкретни учебни предмети ще ви вдъхновят да откриете най-вълнуващата тема във вашата предметна област.

Литературен музей (чуждоезиков музей)

Експонатите са персонажи от изучавани литературни творби, които учениците са изобразили чрез собствени скици, рисунки или карикатури. Теми на изложбите са самите произведения или творчеството на конкретни автори. Етикетите включват информация за характерните черти на героя, кратка биография и най-съкровените му цели. QR кодовете препращат към аудио или видео запис на кратък монолог от името на персонажа-експонат.

Математически музей

Експонатите са творби на учениците, съставени от геометрични или стереометрични фигури – картини (вдъхновени от творчеството на Пийт Мондриан), 3D модели от картон, проекти за дизайн на дрехи, избрани предмети от бита и т.н. Теми на изложбите са видовете фигури (триъгълник, квадрат, ромб, пирамида, конус, цилиндър и т.н.) или определен признак на фигурите (равностранни, с прав ъгъл, правилни, неправилни и т.н.). Етикетите включват кратко описание на фигурите и използваните при създаване на творбата математически формули. QR кодовете препращат към видео клипове с приложението на фигурите от изложбата в реалния живот.

Исторически музей

Експонатите са исторически личности, изобразени чрез живи статуи, т.е. част от учениците се превъплъщават в тях с помощта на характерни части от облеклото и аксесоарите им, изработени от цветни картони и стари платове. Темите са исторически епохи, важни събития, национална принадлежност и т.н. Етикетите съдържат името, датите на раждане и смърт, статута и с какво се е прочул героят. QR кодовете препращат към изображение с популярен цитат на историческата личност и списък с въпроси, които посетителите могат да зададат на експонатите. По време на изложбата живите статуи отговарят от името на героя, в който са се превъплътили и при молба изричат цитата с подходящ патос.

Природонаучен музей

Експонатите са природни закони, изобразени от учениците чрез нарисувани от тях карикатури или ръчно изработени демонстрационни модели. Темите са различни видове закони – физични, термодинамични, на еволюцията и т.н. Етикетите съдържат име, кратко описание и информация за ученият, открил съответния закон. QR кодовете препращат към забавни видео скечове, записани от учениците, които показват закона в действие в реалния живот.

Музей на изкуствата

Експонатите са изучавани творци (композитори, изпълнители, художници, скулптори и т.н.) или техни конкретни творби. Изобразени са чрез снимки, ноти или синопсиси. Темите са епохи от историята на изкуството, стилове, национална принадлежност на творците и т.н. Етикетите съдържат име, автор, период на творчество, стил, кратко описание на произведението и т.н. QR кодовете препращат към интерпретативни коментари на учениците на фона на творбата, аудио запис с любопитни факти от живота на твореца или при младежи с по-изявени дарби – направени от тях репродукции или музикални изпълнения на творбите.

Спортен музей

Експонатите представляват различни спортове, които са представени чрез демонстрации на живо от учениците. Темите са видове спорт (отборни игри, индивидуални, групови, зимни, летни, екстремни и т.н.). Етикетите включват кратко описание на спорта, исторически препратки и любопитни факти. QR кодовете водят към записи на реални интервюта с изявен професионалист в съответния спорт или разиграни от учениците в ролите на журналист и популярен спортист.

Вариантите за тематични музеи са многобройни, просто трябва да провокирате собствената си креативност. А ако искате да се вдъхновите от вече реализирани успешни практики, прочетете и:

Организацията на музейни изложби в класната стая не само ще затвърди знанията и развие уменията на учениците ви, но и ще култивира любопитство и желание за редовно посещение на различни музеи. Това допълнително ще спомогне за изграждането на т. нар. креативна нагласа на ума, която е фундаментално необходима на съвременните млади хора, изправени пред постоянно променящ се свят и бъдеще, пълно с непознати до момента предизвикателства.

_____________________

Източници:

  1. Младенова, М. (2024). Креативност и творческо мислене в училище според PISA 2022. Prepodavame.bg
  2.  Христова, Р. (2022). 6 начина да направите посещението в музея незабравимо. Prepodavame.bg
  3. Център за оценяване в предучилищното и училищното образование (2024). Резултати от участието на България в PISA 2022 по творческо мислене.
  4. Даскалова, М., Господинова, З., Борисова, Д. (2023). Проектнобазирано обучение: „Моят роден град в миналото и днес”. Prepodavame.bg
  5. Гечкова, И., Пайташка, Е. (2023). ”Назад във времето на социализма” – интердисциплинарен урок по история и биология. Prepodavame.bg
  6. Тодорова, Е. 3 драматични способа за вдъхновяващи уроци. Prepodavame.bg
  7. Димитрова, М. (2023). ”Клас с кауза” – мисия „Спаси музея” в Севлиево. Prepodavame.bg
  8. Антонова, Ц., Карагьозов, Ю. (2023) ”Памет и паметници” – интердисциплинарен проект. Prepodavame.bg
  9. Цонева, Е. (2023). Учим и творим в музея. Prepodavame.bg
  10. Замфирова, Й. (2021). Как едно съкровище помогна на учениците да четат по-добре – урок на Йорданка Замфирова. Prepodavame.bg
  11. Иванов, П. (2019). Мозъчна атака. Prepodavame.bg
  12. Иванов, П. (2019). Свободно течаща мисъл. Prepodavame.bg
  13. Иванов, П. (2019). Мисловна карта. Prepodavame.bg
  14. Иванов, П. (2019). Свързване на две противоположни или произволно избрани понятия/идеи/твърдения в едно. Prepodavame.bg

Ключови думи: музей в клас, творческо мислене, креативност, креативно мислене, социално-емоционални умения, проектно базирано обучение, резултати PISA 2022

 

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.