През миналата учебна година, учениците от 9Б.клас от СУ “Любен Каравелов”, водени от своя класен ръководител и учител по Биология и здравно образование Станислав Джапатов, участват в мащабен училищен проект, реализиран в Природонаучния музей в град Пловдив.
В новооткритото партньорство между музея и училището се създава мини общност от деветокласници, учители, родители и експертите в музея – и всички работят по проект за създаване на QR кодове за залите с бозайници и птици в Природонаучния музей. В главната роля обаче са младежите, които са двигател на всички дейности, имащи висока обществена добавена стойност.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ:
Практиката се реализира като дейност в клуба по интереси, формиран от г-н Джапаров. Тя има интердисциплинарен характер като обхваща учебните предмети биология, география, български език, английски език и информационни технологии, а самите учители по съответните предмети са ментори на деветокласниците и ги подкрепят в научната им дейност. Освен интердисциплинарна, практиката се реализира съвместно с Природонаучния музей в града, което осигурява подкрепа от експерти на учениците, изнесено обучение на терен и вдъхновяваща цел.
Стъпка 1: Планиране и подготовка
Всичко започва от г-н Джапаров, който прочита статия и получава вдъхновение, че той и неговите ученици могат да изготвят QR кодове в местния музей. Той проучва нуждите на музея и открива, че няма такъв тип допълнителна информация. За това в съзнанието му се заражда план – в извънкласна дейност учениците ще изготвят информационни бюлетини на два езика (английски и български) със снимка, които ще бъдат достъпни чрез QR код.
Следва бърза организация и в рамките на по-малко от един учебен срок учителят и учениците успяват да разгърнат идеята в успешен проект. За да даде основа, преподавателят по биология:
- планира дейностите – учениците ще работят в екипи, за определено време и ще изготвят QR кодове;
- изготвя задачи, инструкции и насоки – всеки QR код ще съдържа информация за конкретно животно на български и английски език и изображение;
- представя проектната идея на колеги учители, персонал в музея и ученици.
Предварителната работа на учениците по проекта е да направят проучване коя платформа за генериране на QR кодове е подходяща за техните цели. След това се осъществява посещение в Природонаучния музей, където деветокласниците разпределят залите с животните поравно помежду си.
Стъпка 2: Работа в екип
В рамките на проекта “Опознай животните, за да ги обикнеш” учениците работят в малки групи по различните учебни предмети. Младежите нямат предварително зададени роли в екипа, защото целта на г-н Джапатов е всеки отбор сам да определи кой е лидера му.
“Неформалните лидери се проявиха много бързо. Тяхната задача беше да разпределят работата във всеки отбор”, споделя учителят.
Класът има и един “генерален” отговорник, който създава електронна таблица с животните в двете музейни зали – общо 400 експоната. В нея към всяко животно той разпределя конкретни ученици, което значително подобрява организацията на работния процес.
“По този начин всяко дете знаеше каква е неговата лична задача и отговорност по проекта”, разказва още биологът.
Стъпка 3: Същинска научна дейност
Г-н Джапатов поставя следните задачи на младежите:
- Намерете информация за експоната, като следвате начина, по който е представена информацията в музея.
- Намерете подходящи снимки на животните, които сте проучили.
- Преведете намерената информация на английски език.
- Оформете документа според изискванията за официален документ.
- Генерирайте QR кода и го оставете в класната стая по биология или ИТ.
“Големи благодарности и на моите колеги, които подкрепиха учениците и проекта. Учителят по БЕЛ – Нина Тошкова – провери правопис и пунктуация на работите; учителите по АЕ – Елена Билюкова, Гергана Петрова и Гергана Венчева – проверяваха работите на учениците и поправяха грешките им; учителят по география – Габриела Георгиева – провери дали местообитанията са правилно нанесени; с учителя по информационни технологии – Боряна Василева – коментираха QR кодовете, а аз – учителя по биология – проверих 400 работи от гледна точка на биологичната характеристика на животните”, разказва Станислав Джапаров.
Стъпка 4: Финализиране на проекта
Във финалната част на проекта учениците поставят QR кодовете на витрините в Природонаучния музей и така ги превръщат в част от постоянната му експозиция. На място в музея е организирано и специално събитие, което поставя край на успешно реализирания проект и начало на нови планове.
По отношение на оценяването, всеки преподавател избира дали и каква оценка да постави на учениците на база допирните точки между проекта и държавните стандарти. Опитът на г-н Джапаров показва, че това е форма на допълнителна стимулация към учениците.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:
Проектът “Опознай животните, за да ги обикнеш” води до повишаване на социално-емоционалните компетенции на учениците. От една страна младежите са поставени в нова среда – музей – и изпълняват проект с обществено значение, което развива лидерски умения, работа в екип, саморегулация, управление на емоции и конфликти. От друга страна деветокласниците остават активни в училищния живот, сами организират учебното си време и разпределят вниманието и енергията си, за да работят ефективно и в училище и по допълнителния проект в неучебно време. Цялостно, г-н Джапаров наблюдава сплотяване на класа, повишена мотивация за учене и висока удовлетвореност от постигнатите резултати.
Друг резултат от проекта е създаване на работеща професионална учеща общност между учителите, ангажирани в проекта. В рамките на ПУО преподавателите планират съвместно проектните дейности.
Практиката има влияние и върху училищната общност. Учениците прекарват много време в музея, благодарение на топлото посрещане и сътрудничеството на ръководството на институцията. Родителите на младежите също подкрепят тяхната научна дейност чрез логистика и транспорт.
След успешното финализиране на проекта и общата удовлетвореност на цялата общност, Станислав Джапаров и неговите ученици имат нова идея как да надградят практиката си. Следващите етапи са да осигурят QR кодове за всички музейни експонати, а по-голямата им финална цел е да направят виртуален музей.
Определено следва продължение!