“Опознай животните, за да ги обикнеш” – един проект с QR кодове в пловдивския природонаучен музей

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Ученици в музей

Цели по умения и предметно знание:

  • Учениците развиват социално-емоционални умения: 
  • работа в екип като работят в различни екипи и носят колективна отговорност за проекта; 
  • лидерство като поемат инициатива и са проактивни в изпълнението на задачи.
  • Изграждане на сплотена общност от ученици, учители, родители и персонала на Природонаучния музей в град Пловдив – всички членове на общността са ангажирани в различна степен с изпълнението на дейностите по проекта.
  • Учениците развиват дигиталната си грамотност чрез работа с разнообразни образователни приложения за създаване на QR кодове, електронни таблици и задачи за проучване, анализ и синтез на информация; и научната грамотност чрез изследване и създаване на научни текстове.

Необходими материали:

  • Електронни устройства, интернет

През миналата учебна година, учениците от 9Б.клас от СУ “Любен Каравелов”, водени от своя класен ръководител и учител по Биология и здравно образование Станислав Джапатов, участват в мащабен училищен проект, реализиран в Природонаучния музей в град Пловдив.

В новооткритото партньорство между музея и училището се създава мини общност от деветокласници, учители, родители и експертите в музея – и всички работят по проект за създаване на QR кодове за залите с бозайници и птици в Природонаучния музей. В главната роля обаче са младежите, които са двигател на всички дейности, имащи висока обществена добавена стойност. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:  

Практиката се реализира като дейност в клуба по интереси, формиран от г-н Джапаров. Тя има интердисциплинарен характер като обхваща учебните предмети биология, география, български език, английски език и информационни технологии, а самите учители по съответните предмети са ментори на деветокласниците и ги подкрепят в научната им дейност. Освен интердисциплинарна, практиката се реализира съвместно с Природонаучния музей в града, което осигурява подкрепа от експерти на учениците, изнесено обучение на терен и вдъхновяваща цел. 

Стъпка 1: Планиране и подготовка 

Всичко започва от г-н Джапаров, който прочита статия и получава вдъхновение, че той и неговите ученици могат да изготвят QR кодове в местния музей. Той проучва нуждите на музея и открива, че няма такъв тип допълнителна информация. За това в съзнанието му се заражда план – в извънкласна дейност учениците ще изготвят информационни бюлетини на два езика (английски и български) със снимка, които ще бъдат достъпни чрез QR код. 

Следва бърза организация и в рамките на по-малко от един учебен срок учителят и учениците успяват да разгърнат идеята в успешен проект. За да даде основа, преподавателят по биология: 

  • планира дейностите – учениците ще работят в екипи, за определено време и ще изготвят QR кодове;
  • изготвя задачи, инструкции и насоки – всеки QR код ще съдържа информация за конкретно животно на български и английски език и изображение; 
  • представя проектната идея на колеги учители, персонал в музея и ученици.  

Предварителната работа на учениците по проекта е да направят проучване коя платформа за генериране на QR кодове е подходяща за техните цели. След това се осъществява посещение в Природонаучния музей, където деветокласниците разпределят залите с животните поравно помежду си.

Стъпка 2: Работа в екип 

В рамките на проекта “Опознай животните, за да ги обикнеш” учениците работят в малки групи по различните учебни предмети. Младежите нямат предварително зададени роли в екипа, защото целта на г-н Джапатов е всеки отбор сам да определи кой е лидера му. 

“Неформалните лидери се проявиха много бързо. Тяхната задача беше да разпределят работата във всеки отбор”, споделя учителят.

Класът има и един “генерален” отговорник, който създава електронна таблица с животните в двете музейни зали – общо 400 експоната. В нея към всяко животно той разпределя конкретни ученици, което значително подобрява организацията на работния процес. 

“По този начин всяко дете знаеше каква е неговата лична задача и отговорност по проекта”, разказва още биологът. 

Стъпка 3: Същинска научна дейност

Г-н Джапатов поставя следните задачи на младежите:

  • Намерете информация за експоната, като следвате начина, по който е представена информацията в музея. 
  • Намерете подходящи снимки на животните, които сте проучили. 
  • Преведете намерената информация на английски език.
  • Оформете документа според изискванията за официален документ.
  • Генерирайте QR кода и го оставете в класната стая по биология или ИТ. 

“Големи благодарности и на моите колеги, които подкрепиха учениците и проекта. Учителят по БЕЛ – Нина Тошкова – провери правопис и пунктуация на работите; учителите по АЕ – Елена Билюкова, Гергана Петрова и Гергана Венчева – проверяваха работите на учениците и поправяха грешките им; учителят по география – Габриела Георгиева – провери дали местообитанията са правилно нанесени; с учителя по информационни технологии – Боряна Василева – коментираха QR кодовете, а аз – учителя по биология – проверих 400 работи от гледна точка на биологичната характеристика на животните”, разказва Станислав Джапаров. 

Стъпка 4: Финализиране на проекта

Във финалната част на проекта учениците поставят QR кодовете на витрините в Природонаучния музей и така ги превръщат в част от постоянната му експозиция. На място в музея е организирано и специално събитие, което поставя край на успешно реализирания проект и начало на нови планове.

По отношение на оценяването, всеки преподавател избира дали и каква оценка да постави на учениците на база допирните точки между проекта и държавните стандарти. Опитът на г-н Джапаров показва, че това е форма на допълнителна стимулация към учениците. 

dobra praktika opoznai zhivotnite
Зала “Птици” е една от залите с QR кодове

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ: 

Проектът “Опознай животните, за да ги обикнеш” води до повишаване на социално-емоционалните компетенции на учениците. От една страна младежите са поставени в нова среда – музей – и изпълняват проект с обществено значение, което развива лидерски умения, работа в екип, саморегулация, управление на емоции и конфликти. От друга страна деветокласниците остават активни в училищния живот, сами организират учебното си време и разпределят вниманието и енергията си, за да работят ефективно и в училище и по допълнителния проект в неучебно време. Цялостно, г-н Джапаров наблюдава сплотяване на класа, повишена мотивация за учене и висока удовлетвореност от постигнатите резултати. 

Друг резултат от проекта е създаване на работеща професионална учеща общност между учителите, ангажирани в проекта. В рамките на ПУО преподавателите планират съвместно проектните  дейности. 

Практиката има влияние и върху училищната общност. Учениците прекарват много време в музея, благодарение на топлото посрещане и сътрудничеството на ръководството на институцията. Родителите на младежите също подкрепят тяхната научна дейност чрез логистика и транспорт. 

dobra praktika opoznai zhivotnite za da gi obiknesh
Класът на терен в зала “Птици”

След успешното финализиране на проекта и общата удовлетвореност на цялата общност, Станислав Джапаров и неговите ученици имат нова идея как да надградят практиката си. Следващите етапи са да осигурят QR кодове за всички музейни експонати, а по-голямата им финална цел е да направят виртуален музей. 

Определено следва продължение!

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Станислав Джапаров
Габриела Георгиева и Боряна Василева
Станислав Джапаров е учител по биология и здравно образование, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда и животознание от 12 години. В СУ “Любен Каравелов” преподава на ученици от 7. - 10. клас. Той обича професията си и учениците, старае се да ги ангажира чрез смислени дейности. Г-жа Георгиева преподава на класове 5 до 10. Тя е магистър по География и икономика. Работата с учениците я вдъхновява да се развива и да прилага различни подходи, за да са интересни и ангажиращи часовете по география. Г-жа Василева е преподавател по Информационни технологии на ученици от 3 клас, както и от 8 до 12 клас., задължителен и избираем модул. Харесва много професията си, защото е предизвикателна и непредвидима.

Още полезни статии:

Стратегии

Избиране на стратегия: Задаване на един и същи въпрос 10 пъти и даване на различен отговор всеки път

2.1. Учениците използват техники за генериране на идеи самостоятелно 1.Описание Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят

Бърза среща (Speed dating)
Комуникативни умения

Бърза среща (Speed dating)

Бързи срещи е популярно събитие за запознанства, което лесно може да се пренесе в класната стая. Идеята е, че участниците се разделят на две големи

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.