Резултатите от НВО по БЕЛ в България обикновено са по-високи от тези по математика, но от години в обществения дебат се говори за това, че те са ниски спрямо световния стандарт за оценяване. Подобни резултати страната ни показва и в международни изследвания за четивна грамотност тип PIRLS и PISA.
В България минимумът часове по български език и литература варира от 7 ч./седмично в начален етап до 3 ч./седмично в гимназиален. Прогресивното намаляване на часовете отговаря и на прогресията в минимума точки, достатъчни на дадено училище, за да влезе в ТОП 100 по резултати на НВО по БЕЛ в различните класове.
ТОП 100 на училищата спрямо резултатите на НВО по БЕЛ в 4. клас
Подобно на резултатите и по математика тази година в топ 10 на класацията в 4. клас попадат преимуществено частни училища.
Пълния списък със стоте най-добри училища по БЕЛ в 4. клас може да видите ТУК.
ТОП 100 на училищата спрямо резултатите на НВО по БЕЛ в 7. клас
Любопитно е, че в челото на класацията на резултати по БЕЛ стоят математически гимназии като Софийска математически гимназия и Математическа гимназия “Д-р Петър Берон” – гр. Варна.
Пълния списък със стоте най-добри училища по БЕЛ в 7. клас може да видите ТУК.
ТОП 100 на училищата спрямо резултатите на НВО по БЕЛ в 10. клас
В началото на класацията на резултатите от външното оценяване в 10. клас стоят учебни заведения от гр. София като 91 немска гимназия, СМГ и 164 испанска гимназия. За разлика от резултатите по математика обаче тук максималният постигнат брой точки е едва 82,35 от 100.
Пълния списък със стоте най-добри училища по БЕЛ в 10. клас може да видите ТУК.
ТОП 100 на училищата спрямо резултатите на ДЗИ по БЕЛ в 12. клас
Матурата по БЕЛ е задължителна за всички ученици от 12. клас за разлика от ДЗИ по математика, който се държи по избор като втора матура.
Пълния списък със стоте най-добри училища по БЕЛ в 10. клас може да видите ТУК.
Добри практики в обучението по БЕЛ
Предметът “български език и литература” включва разнообразни компетентности, които трябва да бъдат развити. Ето защо подходите и стратегиите, които водят до успехи са различни. Подбрахме някои от най-четените ни ресурси, свързани с обучението по БЕЛ.
- Как да използваме визуални образи в обучението по Литература
- Разкрийте твореца във всяко дете с нестандартни задачи по БЕЛ
- Иновации в света на класическата литература за 9. клас
- Литературен пленер за гимназисти: творческа общност и креативно писане
- Малките читатели от СУ “Христо Ботев”, гр. Козлодуй
Изпитна тревожност
Изпитната ситуация е специфична. Ето защо е добре учениците да познават техники и стратегии, които ще ги успокоят и ще им помогнат да се фокусират по-добре. Събрахме на едно място насоки, свързани както с подготовката за изпитна ситуация, така и с управление на емоциите ни по време на самия изпит. Вижте целия ресурс тук.