Малките читатели от СУ “Христо Ботев”, гр. Козлодуй.

Вие сте учител в първи клас и броени дни след началото на учебната година установявате, че повечето от учениците изобщо не разпознават буквите. Това ви отчайва, затова започвате да мислите как ще научите децата да четат –  изглежда, че те нямат никакъв интерес към буквите.

Но се случва чудо! Само след месец много от децата вече могат да четат без затруднения кратки изречения, радват се на книжки-подарък и стават активни читатели, които посещават редовно близката библиотека. Всъщност никакво чудо не се случва – просто вашите усилия и креативност могат да доведат до невероятни резултати в класната стая. 

Визитка на практиката

Име: Малките читатели

За кого е подходяща: ученици от 1. клас

Продължителност: През цялата учебна година, по време на етапите “изследване” и “задълбочаване” във всеки урок

Необходими материали: карти със сричките, направени от по-твърда хартия или ламинирани; картонени чаши

Информация за учителя: Петя Петрова-Павлова е учител в СУ “Христо Ботев”, гр. Козлодуй. Тя е класен ръководител на 1 клас и е учител, който денонощно измисля идеи как да помогне на децата да научат буквите и да разпали интереса им към четенето. Благодарение на нейните усилия, малките ученици скоро се превръщат в активни читатели в градската библиотека.

Петя споделя с нас няколко забавни игри, които развиват четивната грамотност на децата!

Цели:

  • повишаване вниманието и интереса на учениците към буквите;
  • подобряване на уменията за четене;
  • обогатяване на речниковия запас на учениците;
  • децата развиват нагласата, че в училище може да бъде забавно, но също и че учебния процес може да протича извън класната стая (на други интересни места).

Описание на практиките

Букви в класната стая:

Петя разказва, че още с влизането си в класната стая е започнала да мисли как да провокира любопитството на децата към буквите. Според нея обстановката в класната стая е много важна. Тя забелязва, че децата често разглеждат таблата с азбуката, поставени на стените и за да направи интериорът още по-привлекателен, започва да изработва всякакви помощни материали. Прави от цветна хартия големи цветя, като във всяко от тях пише по една буквичка. Цялата азбука може да бъде видяна и под формата на влакче и гъсеничка. Правилата в класната стая са представени с красиви картинки и кратък текст под тях. Картинките са толкова впечатляващи за децата, че те желаят възможно най-бързо да прочетат какво пише под тях.

Външни стимули:

“Повечето деца никога не са посещавали библиотека.” – споделя Петя, и затова решава по случай Деня на народните будители да им подари това преживяване. Тя ги води в градската библиотека на Козлодуй, където децата веднага усещат колко уютно е мястото. В детския отдел на библиотеката има кътове за четене с меки фотьойли, както и къщички, в които децата спокойно могат да се настанят и да разглеждат и четат книжки на спокойствие. Като подарък от библиотеката малките читатели получават книгоразделители, а с помощта на Петя родителите им са подготвили още един подарък за 1 ноември – книжка.

Четене под формата на игри:

Г-жа Павлова през цялото време създава усещането на децата, че играят, докато всъщност учат по забавен и лек начин. И научават много. Само месец след началото на учебната година повечето деца вече четат гладко кратки изречения. Ето и игрите, които тя използва в часовете си.

  • “Колелото на късмета“

Подготвят се дървени клечки, на които са изписани имената на всички деца. “Колелото” представлява електронен ресурс, който може да откриете на сайта wordwall.net. То е съставено от няколко части, като във всяка част е изписана сричка. С един клик колелото се завърта и детето, чиято клечка с име е изтеглена от учителя, трябва да прочете сричката.

  • Ловци на букви

Тази игра е лесна и много забавна за децата. Може да я използвате, ако виждате, че учениците са с ниска енергия или се чувстват отегчени. Предложете на децата (например като спазвате азбучен ред – първо е Ана, после е Борис, после Васил и т.н.) да потърсят в класната стая определена буква от вече изучените или да открият първата буква от името си. Децата може да търсят буквите по таблата на стените, в имената си, изписани на шкафчетата, в седмичната програма и навсякъде другаде, където има букви. Учениците много се ентусиазират от тази дейност, затова не прекалявайте с нея – 5 минути са достатъчни. Следващият път продължете с децата, които не са участвали.

  • Четене от дъното на картонени чашки 

Всяко дете получава комплект от няколко картонени чаши. На дъното на чашите са изписани срички с изучените до момента букви. При изписването на сричките може да оцветите гласните звукове в червен цвят, а съгласните – в син. Децата си взимат една чаша и четат сричката на дъното й. Играта може да се надгражда като на дъното на чашите напишете срички, които могат да се комбинират. Така когато детето постави една чашка до друга, разбира, че се образува дума и я прочита. След време опитайте с кратки думи, които могат да образуват изречение, когато чашките са поставени в правилната последователност.

БОНУС идея от секцията на prepodavame.bg за четивна грамотност

Изберете цветна хартия, изрежете от нея квадрати и напишете във всеки квадрат сричка. За по-голяма устойчивост, ламинирайте хартията и така ще получите карти за четивна грамотност. Вземете картите в ръце и… започвайте! Всяко дете ще идва при вас, ще си тегли карта и ще прочита сричката, която му се е паднала. Може смело да превърнете това занимание и в състезание. Определете време, например 30 секунди, и вижте колко срички може да прочете всяко дете за това време. Гарантираме добро настроение и голямо желание за четене. Тази игра може да се надгради спрямо възможностите и уменията на учениците – например може да помолите учениците да измислят думи със сричките, които са изтеглили. Ако отново направите състезание, този път целта ще бъде да измислят възможно най-много думи с изтеглените срички за определено време.

Защо да опитате тези практики:

  • стимулира любопитството и желанието за четене;
  • чрез игри и забавни дейности децата са насърчавани да учат буквите и да усъвършенстват четивната си грамотност.

Практиките са селектирани в инициативата „Добрите практики на фокус 2023“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

На 28 – 29 април ще се проведе събитие, на което ще бъдат представени отличените добри практики. Вижте повече ТУК.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, включете се в инициативата “Добрите пракитки на фокус” и разкажете за нея!

 

Още полезни статии:

Четивна грамотност

Кои елементи изграждат четивната грамотност?

Формирането на четивната грамотност е продължителен процес, който започва още от първите месеци в училище и преминава през усвояване на умението за четене на различни

Pens next to a textbook
Четивна грамотност

Записване на въпрос и със стрелки към него записване на цитати от текста, които са пряко свързани с питането

Нужно е учениците първо да прочетат текста, след това въпроса. Разполагат с 2-3 минути да свържат със стрелки няколко цитата от текста с въпроса. След

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.