Учениците откриват и оценяват съществуващи примери за личности, които са се съпротивлявали на стереотипите и са работили за насърчаване на справедливостта и равенството между всички хора.
Социална осъзнатост: откриват и анализират примери за исторически личности, които са се съпротивлявали на стереотипите и на съществуващите социални ограничения и предразсъдъци; оценяват и отпразнуват примерите за такива исторически личности или събития; идентифицират съществуващи стереотипи или социални ограничения в миналото и днес; рефлектират върху негативното влияние на предразсъдъците в обществото, в което живеем
10 – 15 мин. за кратка дискусия с опция за работа по групи или по двойки
Кадастрон или листове хартия за всяка група
Стъпки за изпълнение на дейността
*В конкретния случай използваме за пример събитията от Априлското въстание и участието на Райна Княгиня.
Започнете дейността с въвеждащи въпроси:
- Какво значат за вас следните три понятия: стереотип или предразсъдък, справедливост и равенство; разгледайте значението на думите една по една и подкрепете с примери;
- визуализирайте отговорите на дъската и се уверете, че всички ученици разбират значението на думите.
След това задайте следните въпроси:
*учениците следва да са запознати със събитията около Априлското въстание и личността на Райна Княгиня:
- Какво е участието на Райна Княгиня в Априлското въстание? За какво се е борила тя, какви са били нейните идеали?
- Какво знаем за живота й след Априлското въстание (*разкажете за непосредствените събития след въстанието и за борбения дух на Райна)
- С какви предразсъдъци и стереотипи според вас се е сблъсквала Райна? (*допълнете с още примери, запишете ги)
- Как е успяла да продължи да следва идеалите си, въпреки трудностите и съществуващите предразсъдъци?
Накрая рефлектирайте заедно с учениците върху предразсъдъците и стереотипите, с които се сблъскваме всеки ден:
- С какви предразсъдъци и стереотипи се сблъскваме днес?
- Случвало ли ви се е да се сблъскате с някои от тези стереотипи?
В дискусия по двойки учениците могат да отговорят на следния въпрос:
- Разкажете за ситуация, в която вие самите сте проявили стереотип към нещо или някого. Какво се случи? Какъв беше стереотипът – положителен или негативен? Откъде мислите, че идва този стереотип?
- До какви последици води робуването на стереотипите?
Завършете дейността като обобщите обсъденото заедно с учениците. Направете заключения.
Възможно е да подберете социален проблем, който да разгледате: бедност, насилие и тормоз, нетърпимост, полова дискриминация и др.
Дейността може да бъде реализирана и в рамките на писмен текст по избор.
Дайте за задача на учениците в рамките на ден/седмица/раздел да проследят и документират стереотипи и предразсъдъци, които те самите и хората около тях употребяват ежедневно. След края на определния срок анализирайте данните и проведете дискусия на база резултатите от изследванията.