Учениците формулират географски въпроси с отворен отговор които насърчават анализа на пространството, мястото и взаимовръзките между света на хората и света на природата.
Социална осъзнатост: Учениците изследват различни гледни точки, като пространствени, културни, политически, икономически, исторически, екологични или геоложки.
Вземане на отговорни решения: Учениците прилагат критично мислене в анализа на изучавания материал, за да формулират сложни географски казуси/въпроси.
40 мин. при първо провеждане; 10 – 15 мин., когато стане регулярна
Примерни въпроси
Стъпки за изпълнение на дейността
Въведете ясни критерии за качествени географски въпроси. Обяснете, че въпросът трябва да е сложен географски въпрос с отворен край, който може да стимулира изследване и дискусия. Географското проучване отговаря на три основни въпроса:
- Къде се намира Х?
- Защо е там?
- Защо ни интересува това?
Сложните въпроси:
Изискват от учениците да разглеждат връзките между различни гледни точки, като пространствени, културни, политически, икономически, исторически, екологични или геоложки.
Не могат да бъдат отговорени бързо или с просто търсене в интернет.
Започнете с близки примери, като училището. Например, какви географски въпроси могат да зададат за училището? Моделирайте с няколко прости примера:
Къде се намира училището?
Защо се намира там?
Какво се намира в близост до училището?
Какво е общото между това местоположение и местоположението на други училища в нашия град?
Какво е различното в местоположението на училищата?
Защо местоположението на училището има значение в една общност?
Дайте примери на учениците и за това какво не са сложни географски въпроси:
Къде са се водили най-важните битки от Първата световна война?
Къде има залежите на злато в България?
Кои са градовете с най-голямо население в Европа?
След като сте разяснили какво са и какво не са сложните географски въпроси – разделете учениците на групи по 3 – 4 души и им дайте за задача в рамките на 10 минути да формулират възможно най-много сложни въпроси на база изучавания до момента материал.
Дайте на учениците да оценят своите въпроси и тези на съучениците си спрямо критериите за качествен географски въпрос:
- Въпросът свързан ли е с конкретно място?
- Може ли да се отговори само с няколко думи ?
- Може ли да се отговори на въпроса с просто търсене в интернет?
- Въпросът изисква ли разглеждането на множество източници на информация?
- Въпросът засяга ли множество географски гледни точки?
Завършете дейността като направите кратък разбор:
- Кой въпрос искате да споделите с голямата група?
- Какво ви беше най-трудно при формулирането на въпросите?
- Какво беше най-лесно?
- Какво ви помогна и какво ви попречи в груповата работа?
Може да дадете на учениците някои опори при формулирането на сложни въпроси. Например:
- Каква роля играе/изиграва … в ….
- Как … влияе на ….
- Къде трябва… и защо?
- Защо може да се случи на [едно място], но не и на [друго място]?
- Как мога да… разработя план за…
Дайте за задача на учениците да обсъдят един от своите сложни въпроси със семейството и близките си и да обобщят различните гледни точки под формата на графика/доклад/таблица.