Prepodavame.bg

Уроци за правата на децата

В тази секция ще намерите 75 интегративни урока, разпределени по образователни етапи. Уроците са практично разписани и готови за директно приложение в класната стая, час на класа или извънкласна дейност. Подходящи са и за родители и работа с децата вкъщи.

Уроци за права на децата в българската образователна система

Рамка на учебната програма за правата на децата

Настоящата рамка на учебна програма за образование по права на детето е интегративно разработена за българската образователна система от предучилищна възраст до гимназиален етап. Програмата се стреми да подпомогне процеса на личностно развитие на децата, на формиране у тях на отговорност към обществото и на нагласа за демократично участие като пълноправни граждани на страната ни. 

Образованието по права на детето е подход, основан върху Конвенцията на ООН за правата на детето, който създава възможности децата да заявяват личността си и насърчава в тях отговорност и уважение към правата и достойнството на другите. Подпомага ги да развият своята критичност, грамотност за и уважение към правата и свободите си, така че да се застъпват заедно за тях и да бъдат чувствителни към проявите и причините за несправедливост.

Предучилищен етап

Модул I – Идентичност и различия

  • I.1. Кой съм аз?
  • I.2. Аз и възрастните
  • I.3. Защо и в какво сме различни?

Модул II – Права и отговорности

  • II.1. Желания, нужди, права
  • II.2. Позволено и непозволено
  • II.3. На какво имат право децата и възрастните?

Модул III – Природна и социална среда

  • III.1. Природата
  • III.2. Семейството
  • III.3. Училището/градината

Модул IV – Общуване и участие

  • IV.1. Мисли, чувства и думи
  • IV.2. Разговор
  • IV.3. Моето мнение и мненията на другите

Модул V – Закрила на правата

  • V.1. Защо плачат децата?
  • V.2. Деца в беда
  • V.3. Кой пази децата?
Уроци за права на децата в българската образователна система

Въведи своя имейл, за да свалиш уроците за предучилищен етап

Начален етап

Модул I – Идентичност и различия

  • I.1. Моето тяло
  • I.2. Моята личност
  • I.3. Полови различия

Модул II – Права и отговорности

  • II.1. Моите права и правата на другите
  • II.2. Човешки и детски права
  • II.3. Какво е да си свободен?

Модул III – Природна и социална среда

  • III.1. Игра и учене
  • III.2. Ролите в семейството – права и отговорности
  • III.3. Животът в училище

Модул IV – Общуване и участие

  • IV.1. Мисли, чувства и думи
  • IV.2. Отборни игри и работа в екип
  • IV.3. Участие и отхвърляне

Модул V – Закрила на правата

  • V.1. Нарушаване на детските права в семейството и мерки за промяна
  • V.2. Нарушаване на детските права в училище и мерки за промяна
  • V.3. Механизми за закрила на децата и техните права
Уроци за права на децата в българската образователна система

Въведи своя имейл, за да свалиш уроците за начален етап

Прогимназиален етап

Модул I – Идентичност и различия

  • I.1. Групова принадлежност
  • I.2. Форми на дискриминация
  • I.3. Толерантност

Модул II – Права и отговорности

  • II.1. Универсалност на човешките права
  • II.2. История на детските права. Отделни групи детски права
  • II.3. Отговорностите на родителите и обществото към децата

Модул III – Природна и социална среда

  • III.1. Опазване на околната среда
  • III.2. Екологични практики в дома
  • III.3. Екологични практики в училище

Модул IV – Общуване и участие

  • IV.1. От мнения към действия
  • IV.2. Форми на детско участие
  • IV.3. Ученическо самоуправление

Модул V – Закрила на правата

  • V.1. Детска експлоатация
  • V.2. Посегателства срещу децата
  • V.3. Децата и войната
Уроци за права на децата в българската образователна система

Въведи своя имейл, за да свалиш уроците за прогимназиален етап

I Гимназиален етап

Модул I – Идентичност и различия

  • I.1. Автономия и достойнство
  • I.2. Лична идентичност и избор
  • I.3. Предразсъдъци и дискриминация

Модул III – Права и отговорности

  • II.1. КПД – ценности, права и отговорности
  • II.2. Неделимост и взаимосвързаност на правата
  • II.3. „Най-добрият интерес на детето“

Модул II – Природна и социална среда

  • III.1. Какво е социална промяна и как се постига?
  • III.2. Глобални предизвикателства пред околната среда и социалните промени, необходими за решаването им
  • III.3. Грижата за природата и обществото като лична отговорност.

Модул IV – Общуване и участие

  • IV.1. Въпроси и отговори. Право на информация
  • IV.2. Конфликти и тяхното решаване
  • IV.3. Участие в колективни обръщения, дебати и проекти

Модул V – Закрила на правата

  • V.1. Държавата и детските права
  • V.2. Международни организации за закрила на децата
  • V.3. Собствени действия за защита на правата
Уроци за права на децата в българската образователна система

Въведи своя имейл, за да свалиш уроците за първи гимназиален етап

II Гимназиален етап

Модул I – Идентичност и различия

  • I.1. Самоопределяне. Свобода на мисълта, съвестта и религията
  • I.2. Професията, изкуството и спортът като средства за идентификация
  • I.3. Право на личен живот

Модул III – Права и отговорности

  • II.1. Право на образование
  • II.2. Право на изслушване
  • II.3. Детска престъпност и права на децата в съда

Модул II – Природна и социална среда

  • III.1. Детското здраве и деца в неравностойно положение
  • III.2. Бедност и нарушаване на детските права
  • III.3. Уязвими групи и социално подпомагане

Модул IV – Общуване и участие

  • IV.1. Достъп до достоверна информация. Предпазване от манипулации и пропаганда
  • IV.2. Гражданско участие и местна власт
  • IV.3. Право на сдружаване и мирни събрания

Модул V – Закрила на правата

  • V.1. Детските права и закрилата на детето в законодателството на РБ
  • V.2. Неправителствени организации, ангажирани със защита на децата и техните права
  • V.3. Превенция на посегателства и престъпления срещу деца
Уроци за права на децата в българската образователна система

Въведи своя имейл, за да свалиш уроците за втори гимназиален етап

Още материали за правата на децата