Учениците се опитват да познаят коя историческа личност са като задават фактологични и СЕУ въпроси.
Социална осъзнатост: Учениците се поставят на мястото на конкретна историческа личност; назовават чувства, емоции и действия на личности от историята.
10 – 15 мин. в малки групи
Списък с исторически личности; малки листчета хартия
Стъпки за изпълнение на дейността
Избирате един от учениците на случаен принцип, който заема място в центъра на кръга. Помолете го/ я да си намисли една историческа личност, която другите трябва да познаят. Обяснете на участниците, че имат право да задават само ДА/ НЕ въпроси на ученика в центъра. Въпросите трябва да са върху чувствата/ емоциите/ действията на съответната личност. Ученикът в центъра, както и другите участници нямат право да разкриват името му/ й.
След като всички ученици в групата са задали по един въпрос, се провежда гласуване, в което участниците написват своето предположение. Накрая се разкрива отговорът и учениците познали отговора печелят точки. Рундът може да се повтори с друг участник в центъра.
Изведете акцентите от играта и ги обвържете с социално-емоционалните компетености на учениците.
*Да/ не въпросите могат да изглеждат по следния начин:
- Тази историческа личност борил/ а ли се е за правата и свободите на народа си?
- Писал/ а ли е поезия?
- Бил/ а ли е много смел/ а и находчив/ а?
- Участвал/ а ли е във властта?
- Бил/ а ли е успешен лидер?
- Чувствал/ а ли се е като аутсайдер?
- Считат ли го/ я за герой днес?
- Проявявал/ а ли е уважение към неговите съмишленици?
Въпросите следва да са базирани на дискусиите, които сте имали за съответната личност, така че учениците да са подготвени.
Ако класът е по-голям, то най-добре да организирате работата по групи; най-добре да има максимум 3 групи, за да можете по-ефективно да съдействате на учениците при нужда
Възможно е да реализирате вариант на играта, в който уликите за познаване могат да бъдат движение, рисунка, мимика, звук, песен или друго
Учениците могат да играят играта и у дома като забавен начин за сплотяване; предложете им вариант, в който вместо да познават конкретна историческа личност, познават член на семейството.