Образованието днес се характеризира с неограничен достъп до информация, разнообразни образователни практики и подходи. За да осигурим качествен, интерактивен и иновативен образователен процес, е необходимо да комбинираме различни методи. Например може да съчетаем концепцията за проектно-базирано обучение с посещение на избрана локация с образователна цел. Това ще ни даде един изцяло нов образователен подход – проектно-базирано теренно обучение (ПБТО) – който оказва позитивно влияние върху личностното развитие на децата и младежите.
Практиката показва, че този тип учене на открито се харесва от учениците, които се чувстват по-ангажирани, въвлечени и мотивирани. По време на проекта, докато изучават конкретен проблем, те може да влязат в ролята на изследователи – да събират данни чрез наблюдение, експерименти, анализ, сравнение, набавяне на проби и т.н. Също така може да провеждат интервюта или анкети и да прилагат различни стратегии, използвани от професионалистите в конкретната област на знание. Потапянето в изследователския процес изгражда освен любопитство и редица академични знания.
От друга страна, околната и социалната среда в България предразполагат към целенасочена теренна работа, тъй като страната ни има богата история и култура, разнообразна природа и уникално биоразнообразие. Учениците, учещи на терен, биха могли да използват автентични инструменти и професионални похвати.
Ако ви е интересно, продължавайте да четете! В статията ще предоставим насоки за осъществяването на проектно-базираното теренно обучение (ПБТО), както и подробна информация за трите му основни етапа – планиране, изпълнение и рефлексия.
Като допълненителен материал ще споделим с вас (не)познати образователни маршрути и примерни теренни задания в следните направления:
- История и археология – от древността до днес;
- География и икономика – от недрата на земята и минералите до икономическите предизвикателства в реалния живот;
- Биология, биоразнообразие и екология – природата и всички явления в нея, включително животът;
- Изкуства, архитектура и литература – културни постижения, пренесени от векове за векове;
- Етнография, фолклор и занаяти – традиции, съхранили българския дух и влезли в голямата съкровищница на света.
Защо да кажем “Да!”
“Теренно обучение” – прочитането на термина вероятно извиква някой от следните мисли в съзнанието ви: Какво означава обучение на терен? Какви са ползите от него? Ще ми стигне ли времето? Моите ученици не могат да си позволят екскурзии! Всички тези въпроси са нормални и логични, особено при положение, че този образователен подход е сравнително нов за образователната ни система. Затова в следващите редове нека първо разясним цялата концепция.
Какво означава теренно обучение?
Накратко, това е учене, което се случва извън училище и постига конкретна учебна цел. Проектно-базираното обучение пасва идеално на целите на теренното обучение. Учителят създава проект, планира го във времето (и пространството) и пристъпва към реализацията му. Ключовото тук е, че изпълнението не се осъществява в класната стая или у дома, а навън – сред българската природа, във фабрики, музеи и галерии, сред културни паметници и архитектурни шедьоври в други селища. Въпреки че този метод на обучение предполага пътуване (често извън собственото населено място), това не е екскурзия, а целенасочено посещение на различни обекти с учебна цел.
Националната програма “България – Образователни маршрути” дава силен тласък на подхода, като разкрива множество възможности за работа, подкрепа и финансиране.
Ще ми стигне ли времето?
Последните летни и първите есенни дни са посветени на планиране и поставяне на цели, така че ако идеята за учене на терен ви допада, непременно я обсъдете с ръководството. Всяка учебна година разполага с конкретен брой седмици, отбелязани ваканционни и изпитни дни. Планирайте подробно проекта и всичко ще е наред: не забравяйте, че вие управлявате времето, не то вас!
Моите ученици не могат да си позволят екскурзия и теренно обучение
Както вече споменахме, национална програма “България – Образователни маршрути” предлага финансиране. Включвайки се в нея, все повече учители и ученици могат да си позволят да учат на терен. Ако имате големи идеи, но се чудите как ще се справят децата финансово, то непременно разгледайте опциите за финансиране, посочени в описанието на националната програма в сайта на МОН. Както и предложенията ни в раздел “Планиране” от настоящата статия.
Какви са ползите от теренното обучение?
- Обучението на терен предоставя безгранични възможности за изучаване на света. Теренната работа задълбочава наблюдението и тълкуването на природни феномени и исторически отношения. Това осигурява допълнение към методологиите, използвани в експерименталните науки и значително обогатява начините, по които разбираме Вселената;
- Този начин на учене е харесван от учениците и провокира в тях позитивни емоции;
- Теренното обучение открива много възможности за проектно-базирано обучение. Изследванията изискват от учениците интегриране на знания, наблюдение и интерпретация, анализиране и експериментиране. Получените по различни начини данни се събират в едно, което открива пред от децата и младежите нова перспектива и възможност за реален принос към науката;
- Работата на терен повишава академичните знания на учениците, както и разбирането им за науката, процесите и явленията, които протичат в природата и обществото, наред с развиването на ключови умения и нагласи;
- Учениците имат възможност да учат за природа и обществото, докато са сред тях.
Основни етапи в реализацията на проектно-базираното теренно обучение
Проектно-базираното теренно обучение е дълъг процес. За да протече той гладко, безопасно и смислено, трябва да обмислим детайлно всеки елемент от идеята си. В тази секция ще се спрем по-подробно на подготвителния етап и изпълнението – в случая реалната теренна работа и какво правим след нея.
Планиране
Планирането е ключов етап, в който ние – учителите – имаме основната роля. Решаващо значение за успеха има добрият план има. От една страна той ни дава възможност да “нарисуваме” голямата картина на проекта, а от друга – да обърнем внимание на всеки детайл и вскяа дейност. Това ще ни даде увереност в успеха ни и ще допринесе за професионалното ни развитие чрез усъвършенстване на редица от нашите умения. Важно е също така да предоставим на учениците смислени и развиващи дейности, които ще повишат ефективността и резултатите от ученето на терен.
За да превърнем идеята си в успешен проект, е необходимо да планираме детайлно няколко елемента на проектно-базираното теренно обучение:
- визия;
- учебен план и цели;
- график;
- задачи;
- оценяване;
- обсъждане с ръководството и родителската общност;
- финансиране.
Визия
Визията за проекта е нашата пътеводна звезда, която задава посоката на мислите, работата и усилията ни. Тя трябва да обхваща знанията и уменията, които учениците ще усвоят, и да звучи мотивиращо. Например: “Всички ученици са мотивирани и работят с вдъхновение по актуален проблем за България – опазване на природата чрез информиране на обществото. В хода на проекта те задълбочават знанията си за редките растения и развиват редица умения като креативност, сътрудничество, проучване, анализ, организационни и комуникационни умения. Работейки на терен, учениците спазват правилата за безопасност и опазване на околната среда, като по този начин дават личен пример на всички останали туристи”.
Учебен план и цели
Елементите на проекта учебен план и цели са взаимосвързани. Учебният план отговаря на въпроса какво предметно знание и кои академични и неакадемични умения ще придобият учениците чрез участието, а целите акцентират върху начина на усвояването им и крайния резултат. Към целеполагането съществуват различни подходи, но ние препоръчваме да се заложите на концепцията за SMART цели – такива, които са едновременно специфични, измерими, постижими, релеванти и ориентирани във времето.
Ето една примерна цел за знания: “В края на 5 дневния планински преход в Рила всички ученици разпознават трите рилски ендемита – рилска иглика, павловско шапиче и рилски ревен и оценяват значението им за алтернативния туризъм в България”. Целта, свързана с умение, би могла да звучи така: “Чрез организиран фотолов учениците колекционират снимки, скицират растенията и до края на юни организират изложба “Скъпоценните рилски ендемити”.
Времеви график
Графикът е важен елемент, чрез който позиционираме нашето ПБТО в ограниченото учебно време. Чрез него задаваме ритъма на работа и крайните срокове за всяка задача и разграничаваме часовете за работата на терен от тези за работа в клас. Препоръчително е да осъществите теренна работа в началото или в средата на проекта, тъй като интересът на учениците се запалва неимоверно именно по време на този етап. Това ще ви осигури предимства като развиване на паметта и увеличаване на фокуса, както и ангажираността на класа през целия проект.
Задачи
Пристъпвайки към планирането на задачите, помислете за разнообразни задания, съобразени със знанията и уменията на учениците, но и предизвикателни за тях. Тъй като ПБТО е обширно, включете задачи за всеки етап на процеса – предварителен, същински и финален.
1. Предварителни задачи: използваме ги за подготовка на учениците и предварително запознаване с тематиката на посещението. Например в контекста на ПБТО “Скъпоценните рилски ендемити” учениците могат да прочетат статия за Национален парк “Рила”, да потърсят информация за ендемичните видове в страната или да изработят карта на маршрут в планината;
2. Същински теренни задачи: те са насочени директно към изпълнението на проектната цел и обикновено са свързани с изследователска дейност (наблюдение и описание, събиране на материали, взимане на проби, инрвюиране, измерване, снимане, скициране, чертане, анализиране и т.н.). Подредете заданията по сложност, предвидите детайлна инструкция и осигурете необходимите материали за изпълнението им.
Теренните занимания имат мултидисциплинарен характер и осигуряват на учениците един по-ясен поглед към междупредметните връзки, които често не се забелязват в класната стая. Нека се върнем към примера с проекта за рилските ендемити. Подходящи теренни задачи тук са:
- планински преход в най-високата планина на Балканите с продължителност 5 дни (възможност за съчетаване на няколко учебни предмета: физическо възпитание и спорт; география и икономика; биология и здравнообразование; човекът и природата);
- наблюдение на височинна зоналност на растенията и откриване на ендемити (учебни предмети: география, биология, човекът и природата);
- фотозаснемане/изобразяване на ендемитите (изскуства);
- анализиране значението на ендемитите за българската икономика (география и икономика, туризъм, предприемачество).
3. Финални задачи: тези задачи се изпълняват по време на учебния час, в часовете по самоподготовка или като домашна работа. Тук се включват финализирането/изработването на продукти, изчисления, допълнителен анализ, оценка, рефлексия и т.н. В примерният проект, който разглеждаме, финалните задачи биха могли да бъдат:
- преглед и подбор на снимки и скици;
- събиране на данни от анализи;
- писане на сценарий;
- оргазнизиране на изложба;
- попълване на форма за рефлексия.
Оценяване
Оценяването е важна тема, която живо интересува всички ученици в образователния процес и влияе пряко на мотивацията им. Помислете върху това дали проектът ще носи една оценка, съставена от множество компоненти (работа по задачи, ангажираност по време на теренната работа, финален продукт и т.н.) или ще нанесете няколко оценки (отделни за предварителния, същинския и финалния етап). Независимо кой вариант изберете, следвайте тези две стъпки:
- Точкувайте всеки компонент – предварителни, теренни и финални задачи (за творческите и аналитичните задания съставете критериална матрица);
- Преобразувайте точките в проценти (0-100%) и оценки (от слаб до отличен).
Представяне на идеята за проекта
Обсъждането с ръководството и родителите са два важни моменти от развитието на проекта. Визията за проекта, учебният план, целите и задачите ще бъдат ваша отправна точка и мотивационна стратегия. Когато настъпи моментът за преговори, не забравяйте да споделите мотивацията си за провеждане на проекта, обобщете очакваните резултати, потърсете идеи, насоки и обратна връзка.
На този етап учениците все още не знаят за плановете ни, но е добре е да ги информираме, след като сме получили одобрение от директора и съгласие от страна на родителите.
Финансиране
Като начало е добре да си организираме една бърза мозъчна атака, за да извлечем идеи и възможности за финансиране на проекта. Основните опции са следните:
- държавно финансиране (през тази учебна година обучението на терен се финансира от НП “България – образователни маршрути”);
- училищни средства – ако училището има структури и бюджетни пера, които финансират личностното израстване на учениците, проучете възможностите за достъп до тези средства;
- семейства – класически начин за финансиране на начинанието, в който родителите и значимите близки на учениците финансират сами пътуването, нощувките и изхранването на децата;
- външно спонсорство – ако проектът, в който ще въвлечете учениците има реална добавена стойност за обществото, културата, науката, устойчивото развитие и т.н., може да потърсите финансова подкрепа от фирми или индивидуални спонсори;
- благотворителност – учениците могат сами да опитат да съберат необходимата сума, като организират благотворителен базар, театрална постановка или друг тип събитие и използват приходите от билетите за пътуването.
Ангажирането на учениците с финансирането на теренното обучение ни дава възможност да ги овластим в различни развиващи дейности. Ниво “брейнсторминг” далеч не е единственото подходящо място за включване на децата в планирането – можем да им делегираме и други отговорности във връзка с финансирането, например:
- изготвяне на бюджет;
- свързване със спонсори;
- писане на писма и водене на официалната комуникация;
- попълване на документи.
Важно! Делегирането на отговорности не означава, че учителите сме си свършили работата. Напротив, в този процес ние имаме дори повече работа, но от различен тип – осъществяване на контрол и проверка на напредъка на децата, даване на обратна връзка, помощ при назрял конфликт, подкрепа в случай на затруднения и т.н.
Подготовката на проекта е интензивен етап, по време на който работим усилено, като активираме нашите знания, умения, опит и откриваме партньори, за да осъществим идеята си. “Достатъчно време” е величина, която е различна за всеки човек, но я отделете за себе си и помислете върху всеки гореизброен елемент. Това ще ви осигури пространство за откриване на отговори, стратегии и подходи, които ще донесат чувство за успех и удовлетвореност за вас и децата от класа ви.
Същински етап – теренно обучение
Как учим активно на терен? На пръв поглед лесен въпрос, но всъщност ако няма предварителна подготовка, учителят би се оказал в средата на едно доста предизвикателно начинание. Трудностите, които можем да срещнем на терен, са свързани с промяна на поведението на учениците (могат да станат по-активни или пасивни), промяна на ангажираността и мотивацията им (могат да работят с различно темпо от очакваното), липса на фокус в обучението, поради новата обстановка и т.н. Всяко едно от тези предизвикателства е преодолимо. Най-важно е да бъдем подготвени със стратегии, задачи и ясни очаквания към децата, а в трудна ситуация – да запазим спокойствие и поведение на ролеви модел.
В тази секция ще се спрем на няколко ключови точки, които подкрепят активното учене по време на теренно обучение: формулирането на правила, добрите практики и сплотяващите преживявания.
Правила
Както в класната стая, така и извън нея, правилата са ценен инструмент за изграждане на спокойна и защитена среда на учене. По време на теренното обучение обаче няма как да не вземем под внимание факта, че сме на място, което предлага много разсейващи фактори. Затова е добре още в самото начало на проекта да изтъкнем нуждата от правила и да формулираме такива. Например:
- Оставам фокусиран през цялото учебно време;
- Записвам си всички странични идеи и въпроси;
- Говоря само по темата;
- Спазвам обществените норми на поведение;
- Работя по всяка поставена от учителя и екипа ми задача.
Добри практики
Често обучението на открито провокира в учениците значително количество любопитство. Насърчете децата да изследват всяка локация и обект, задавайте им насочващи въпроси, възлагайте предизвикателни задачи и поощрявайте любопитството им.
Интензивността по време на същинската теренна работа е по-различна от тази в клас. Въпреки че по време на този етап учениците са по-активната част от процеса, нашите отговорности не намаляват – следим за спазване на правилата, групираме и прегрупираме учениците, даваме инструкции, следим време за изпълнение на конкретни задачи, даваме насоки по време на работата и фасилитираме дискусиите. За да съхраним енергията си, е много важно предварително да помислим за стратегиите и дейностите, с които ще предизвикаме учениците.
В тази секция ще разгледаме три добри практики, които могат да провокират любознанието и наблюдателността на децата по време на теренно наблюдение. Подходящи са за ученици от 1. до 12. клас и не са строго обвързани с конкретен учебен предмет.
1. Имаш ли въпрос – запиши го!
Практиката насърчава учениците да работят по основната си задача без да заглушават любопитството си към случващото се наоколо.
Ресурси: Тетрадка
В действие:
- След като зададете инструкция за основната задача, насърчете учениците да записват градивните си идеи, наблюдения и въпроси, които им хрумват по време на работа;
- При нужда напомняйте, че записването се случва в тишина и не бива да пречи на основната работа;
- В края на дейностите, създайте списък с допълнителните въпроси, които децата са записали в своите тетрадки;
- Обсъдете или проучете новите въпроси в отделна дейност.
2.Виждам, мисля, чудя се
Тази стратегия насърчава учениците към прецизни наблюдения и интерпретиране на видяното, стимулира любопитството им и ги провокира да генерират въпроси.
Ресурси: Работен лист
В действие:
- Раздайте работните листове на учениците.
- Инструктирайте ги да попълнят работния лист, като запишат:
- Какво виждат – по време на теренното обучение учениците са в нова среда, която изостря интереса им, а тази свръх стимулация може да доведе до разфокусиране. Задавайки този въпрос, помагаме на децата да задържат мислите си и изследователския си дух, като документират всичко, което виждат;
- Какво мислят – задавайки този въпрос, подкрепяме учениците да бъдат аналитични и критични, да открият смисъла и значението на наблюдаваното нещо и дори да го свържат с вече усвоено предметно знание;
- Какво се чудят – финалната стъпка провокира децата да си задават въпроси, свързани с обекта на наблюдението. Това упражнение развива тяхната креативност и любопитство.
- нструктирайте ги да попълнят работния лист, като запишат:
- Задайте време и за работа и след изтичането му напровете дискусия. Насърчете всички ученици да споделят своите наблюдения, мисли, чувства и въпроси.
3. Zoom In – Увеличавам
Практиката за “увеличаване на мисленето” изисква от учениците да обърнат внимание на всеки детайл от наблюдавания обект или композиция и да направят изводи. Разкривайки всички детайли, децата постепенно правят нови и нови заключения.
Подготовка:
- Изберете един обект или съставете композиция от обекти и предмети за наблюдение.
- След като сте избрали обектите, помислете каква информация ще бъде предадена от всеки от тях.
- Обърнете внимание, че всеки нов обект трябва да добави стойност към значението на предходния обект и да предизвика учениците да мислят по нови начини.
В действие:
1. Инструктирайте учениците да разгледат внимателно посочения от вас обект (ако е възможно, може да покриете останалите обекти от композицията). Задавайте въпроси като:
- Какво виждате или забелязвате?
- Каква е вашата хипотеза или тълкуване – какво може да е това, което виждате?
2 Разкрийте нов обект и задавайте нови въпроси:
- Как се промени композицията?
- Какво ново виждате?
- Как това променя вашата хипотеза или интерпретация? Новата информация отговори ли на някой от вашите въпроси, или промени предишните ви идеи?
- За какви нови неща се чудите?
3. Повтаряйте добавянето на елемнти от композицията и задаването на въпроси, докато не се разкрие цялата композиция.
4. Поканете учениците да поставят всички останали въпроси, които имат.
5. Споделете мисленето на ниво клас или в малки групи. Задавайте въпроси като:
- Как тълкуванията ви се промениха с времето?
- Как това, че виждате повече елементи от композицията, повлия на вашето мислене?
- Кои части от композицията бяха особено богати на информация и имаха драматичен за разбирането ви ефект?
- Какъв би бил ефектът, ако разкритията се бяха случили в различен ред?
Сплотяващи преживявания
Теренното обучение представя учебното съдържание по нов за учениците начин, като междувременно ги предизвиква да приложат знанията и уменията си в реална обстановка. Докато постигаме учебни и проектни цели, можем и да сплотим класа с помощта на различни игри.
Необходимо е да подберем внимателно игрите, да ги представим като развиващи преживявания и да обсъдим ползите/смисъла от тях чрез дискусия в края на всяка активност. Ето още няколко съвета:
- Изберете отборни игри, които отговарят на възрастта на учениците;
- Дайте свобода на учениците да играят;
- Провеждайте кратки рефлексии или дискусии, за да изведете на фокус сътрудничеството и отборния дух.
Сборник с интерактивни игри е богат ресурс, който предлага 58 страници с описани игри. Всички дейности са групирани спрямо целите им – отборни игри, за малки групи, за доверие и т.н.
Финален етап
Тъй при като при проектно-базираното теренно обучение посещението на различни забележителности и интересни локации не е самоцел, а част от нещо по-голямо, то до постигане на проектните цели предстои още работа (особено, ако сте сте последвали съвета ни да планирате теренната работа в началото на проекта). Основните акценти по време на заключителния етап са финалните задачи, оценяването и рефлексията.
Ако по време на обучението на терен учениците са събирали данни и различен тип доказателства по конкретен въпрос, то по време на финалния етап им предстои да направят следното:
- Да анализират (заедно с учителя) връзката между теренната работа и академичното обучение;
- Да синтезират и оценят данните, които са събрали по време на теренна работа;
- Да представят своите изводи, следвайки финалните задачи и инструкции, поставени от учителя;
- Да планират (заедно с учителя) следващите си стъпки, на база наученото по време на теренната работа.
Финални задачи
Финалните задачи в ПБТО целят да провокират учениците да работят със събраните вече данни и доказателства. Тук може да включите задания за анализ, синтез, обработка, систематизиране, презентиране и т.н. Децата могат да работят по тях в клас или у дома.
За какво да внимаваме:
- Следвайте времевия график, който сте заложили по време на планирането. Коригирайте първоначално заложените срокове (ако са реалистични) само в краен случай – помнете, че всяко забавяне и изместване напред във времето ще намалява мотивацията и ентусиазма на учениците. Ако срещат затруднения, подкрепете ги чрез консултация, опори, насоки.
- Използвайте различни стратегии за ангажиране на всеки ученик от класа ви. Независимо дали работят в група или самостоятелно, често има деца, които не отлагат изпълнението на задачите си, затова се уверете, че всички ученици знаят какво се очаква от тях. Проверявайте системно напредъка на класа и давайте възможност на всички деца да споделят мнение, да преглагат решения и да задават въпроси.
- Осигурете пространство за споделяне на напредъка на класа. Колкото по-често говорите за проекта, преживяването и предстоящото финално събитие (ако планирате такова), толкова по-дълго ще задържите мотивацията и интереса на учениците.
Оценяване
Оценяването на проекта е двупосочно – от една страна оценяване представянето на учениците във всички задачи, а от друга – те оценяват личните си преживявания и удовлетвореност от участието в това ПБТО.
За какво да внимаваме:
- Оценяването на работата на учениците представлява моментна снимка на постигнатите от тях резултати, която често ги плаши. За да избегнете стресови ситуации, ви предлагаме предварително да запознаете класа с критериите за оценка и да реферирате към тях във всеки удобен момент.
- Понякога учениците подценяват смисъла и нуждата от това да споделят градивна обратна връзка за своето преживяване. Изказвания като “Супер беше!”, “Няма нищо за подобряване.”, “Искам пак!” и т.н. не ни дават достатъчно качествена информация. За да избегнете такива отговори, внимателно планирайте анкетата си за обратна връзка. Включете в нея ясни и конкретни въпроси, например: “Кои 3 неща научи или затвърди чрез проекта?”, “Как оценяваш задачите от проекта от 1 до 5? Защо посочи тази оценка?” или “Какво трябва да подобря като учител в ръководенето на проекти, за да си още по-мотивиран/а да участваш?”.
Финална рефлексия
Финалната рефлексия е последният елемент на заключителния етап на ПБТО. Тя се провежда след финалните задачи, представянето на резултатите и оценяването. Рефлексията има за цел да върне учениците към образователните си преживявания във всеки един момент от проектно-базираното теренно обучение, да им помогне да извлекат знанията и уменията, които са развили чрез участието си; да ги подкрепи в набелязване на зони за развитие; и на тази база да определят следващи стъпки за своето личностно развитие.
За какво да внимаваме:
- Информирайте учениците предстоящата рефлексия и ги насърчете да бъдат активни. Ден или два преди събитието обсъдете кога ще се проведе рефлексията, как да се подготвят и защо тя е важна за тях. Това ще им помогне на децата да осъзнаят, че проектът не е приключил и че те имат един последен ангажимент към него.
- В началото на дейността кажете на учениците какво очаквате от тях – активно участие и споделяне, уважение и изслушване. Често пъти може да наблюдаваме ученици, които не се включват в обсъждането, докато други трудно отстъпват думата. За да избегнете тази ситуация, насочете вниманието на класа към вашите очаквания. Обсъдете очаквайнията на децата и заедно поставете норми на поведение по време на рефлексията.
- По време на рефлексията заемете роля на фасилитатор – подавайте различен тип въпроси (отворени, основни, задълбочаващи, поясняващи, обобщаващи и т.н.), насочвайте дискусията, като държите фокуса на разговора и следете ангажираността на учениците. Поканете по-пасивните ученици да се включат в дискусията с реплики като: “Ще бъде ценно за дискусията да споделиш своето мнение за…”, “Чухме останалата част от класа, опиши и ти какво беше твоето преживяване…” или “Още няколко от нас не са споделили следващите си стъпки…”.
Вместо заключение – обобщение
Проектно-базираното теренно обучение е иновативен образователен подход. Той до голяма степен стъпва върху традиционното ПБО, но се характеризира с още един ключов елемент – изнесеното обучение. Препоръчително е то да се осъществи в началото на проектното обучение или в средата му, като за самото пътуване и теренната работа бъдат поставени ясни правила и високи очаквания.
ПБТО включва три етапа – планиране, същинско теренно обучение и финален етап. Всеки от етапите има различна продължителност и интензивност. Ролята на преподавателя също е различна. По време на планирането учителят заема основна роля, по време на работата на терен е координатор или модератор, а във финалния етап редува ролите на ментор, оценяващ и фасилитатор.
Високата ангажираност на класа се поддържа чрез разнообразни стратегии, задачи и сплотяващи активности. Когато сме на терен и учим, провокираме учениците с високи мисловни процеси и активни роли като изследване, измерване, интервюиране и т.н. Всичко това, в комбинация със самото пътуване, повишава интереса, ангажираността и вътрешната мотивация на децата и младежите. Гарантирано!
_________
Ресурси: