Prepodavame.bg

Интерактивни методи на обучение

Свеж полъх: ученето на открито и защо става все по-популярно

Свеж полъх: ученето на открито и защо става все по-популярно

Представете си ученици с блеснали очи, насядали по дървени пейки или на постелки по тревата, усмихнати и ентусиазирани да учат под открито небе, слушащи с интерес всяка дума на учителя? Да, това не е невъзможно… И всъщност не е нещо ново – ученето на открито е метод с дългогодишна традиция, който набира все повече популярност и особено след пандемията от COVID-19.

Откритите пространства за учене позволяват обучение, свързани с конкретни професии, например озеленяване и цветарство, но се използват широко и при преподаването на различни предмети в общообразователните училища – изобразително изкуство, музика, човек и природа, география, физика, биология, гражданско образование и т.н. Класните стаи на открито са подходящи и за терапии, тъй като подобряват емоционалния статус на учениците. Утвърждават се също като културни средища на местната общност – за организиране на събития, изложби, театър, четения на открито, концерти.

Методът се радва на все повече популярност и в България. През януари 2022 г. стартира проектът “София учи на открито”, изпълняван от сдружение „Безопасни детски площадки” в партньорство с район “Подуяне” и с финансовата подкрепа на Столична община, програма “Европа” 2021. В инициативата се включват близо 40 училища от цялата страна, а екип от специалисти създава сайта “Уча на открито”. Това е първата онлайн платформа у нас, която обединява класни стаи и пространства за учене на открито в училища, детски градини и паркове. Онлайн карта показва местонахождението на тези споделени пространства за учене в цяла България, а в е-календара участниците имат възможността да публикуват събитията, които организират по места. Управлението на платформата е лесно, безплатно, и не изисква специални умения.

Създателите на проекта насърчават още и повече училища, детски градини, читалища и паркове да се включат в платформата и да използват календара. Инициативата ще продължи с набирането на още добри практики от български учители, както и с организирането на първия национален Ден на ученето на открито през октомври 2022 г.- събитие в класна стая под небето в София.

В исторически план

Първото училище за учене на открито, Waldschule für kränkliche Kinder (горско училище за болнави деца), е създадено през 1904 г. в Шарлоттенбург, близо до Берлин. Институцията предлага терапия на открито на младежи болни от туберкулоза, като учебните часове, храненето и физическите активности се провеждат под открито небе в гората. Училището има голям успех и движението за учене на открито бързо се разпространява в цяла Европа и Северна Америка. Строителство на множество сгради, специално пригодени за целта, започва през първото десетилетие на 20-ти век и продължава активно до 70-те години1.

 Свеж полъх: ученето на открито и защо става все по-популярно

Източник: Waldschule – Index of Convalescence (of-convalescence.com)

По-късно в много общообразователни училища допълнително започват да се изграждат павилиони и навеси за учене на открито. Това удължава възможността за използването на тези пространства през цялата година, като в известна степен се елиминират атмосферни условия като силно слънце или лек дъжд.

Днес класните стаи на открито са с много различни форми и размери, в зависимост от климатичните особености и, разбира се, от инвестираните средства. Най-често се залага на изграждане на малки обекти като амфитеатър и на обзавеждане с преместваеми мебели тип градински.

Освен училищата, все повече университети по света също изграждат зони за учене на открито, а силен тласък в тази посока даде пандемията от C0VID-19. В Израел дори подготвят стаите за целогодишно учене на открито и ги оборудват с по-добър WiFi и точки, където студентите да могат да зареждат компютрите и мобилните си устройства2.

Още за ползите

Освен в защитената среда на училищния двор, заниманията могат да се провеждат и в парка, в планината, на поляната или в градска среда на специално изградените за това места. По този начин развиваме у децата любов към природата и желание за опазването ѝ и им даваме възможност да опознаят по-добре мястото, на което живеят.

Доказано е, че колкото повече време прекарват на открито, толкова по-малко са отсъствията на децата по здравословни причини3. Освен на чистия въздух и свързаното с него естествено укрепване на имунитета, това се дължи и на факта, че ученето под открито небе като цяло насърчава двигателните активности. Впечатляващи са резултатите на ученици със специални потребности.

Ученето на открито е тясно свързано с развиване на когнитивни и социални умения, развиване на грубата и/или фината моторика. Този тип обучение предполага една по-различна организация на учебния процес, при която фронталното преподаване отстъпва пред практическите задачи и дейностите за работа в екип. Така учениците стават видимо по-общителни и допускат учителите по-близо до себе си.

Но излизането от класната стая изиграва и още една важна роля. Показва ни, че ученето е процес, който не се случва само в училище, че учебният материал не е нещо изолирано, което усвояваме в час и използваме само и единствено по време на задачи и упражнения в класната стая. Припомняме си, че всички знания, умения и нагласи, които развиваме в училище в продължение на цели 12 години (а след това опционално и още няколко в университета), в крайна сметка имат за цел да ни бъдат полезни в реалния живот.

Предизвикателствата

Ученето на открито е свързано с поставяне на ясни правила за граници и безопасност. Енергията на средата трябва да бъде под контрол, територията, на която се развиват дейностите и техните параметри спрямо трети лица – ясно очертани. Осъзнатостта, че това са занимания в споделена среда, е изключително важна за постигането на по-добри резултати. Непременно трябва да споменем и наличието на разсейващи фактори (шумове, птици, вятър и т.н.), които могат да нарушат концентрацията на учениците. Добрата новина е, че при често използване на класните стаи на открито, децата се научават да не им обръщат внимание и да не губят фокуса върху учебния процес.

Говорейки за предизвикателствата, трябва да отчетем и факта, че все още малко образователни институции у нас разполагат със специално изградени класни стаи на открито. Но при добро желание винаги се намира начин! Може да използваме по-ефективно училищния двор и зелените площи около него, да потърсим споделени пространства за учене или да се огледаме за други подходящи пространства в нашето населено място.

Обучението на открито е предизвикателство както за учениците, така и за учителите, но предоставя възможности, които могат да имат изключително позитивен ефект и да са от огромна полза за всички. Ключовите фактори тук са пространство, чист въздух, свобода и защитена среда. Какво по-хубаво от това децата да учат спокойни, щастливи и с интерес!

 

Източници:

За автора

Елица Тодорова

Юрист по образование, учител по професия и майка понастоящем - запознайте се с Елица Тодорова! Елица преподава немски език и гражданско образование в училище, а от шест години участва в организацията на лятна академия за деца с обучителни трудности, за част от които българският не е майчин език.