Как да преплетем социално-емоционалното учене и седмото изкуство?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Ученици гледат филм и ядат пуканки

Цели по умения и предметно знание:

Учениците придобиват и развиват:

  • Умения за работа в екип;
  • Вътрешна мотивация за учене;
  • Социално-емоционални умения като самоконтрол, саморегулация, управление на конфликти и взаимоотношения в екипа;
  • Култура на учене чрез ангажираност след учебното време;
  • Обща култура.

Необходими материали:

  • Декори, костюми и/или материали за изработка на костюми;
  • електронни устройства, програми за обработка на видеа.

Водени от любовта към изкуството, както и от критичната нужда на учениците си – да познаят образованието като ценност и да останат в училище, г-жа Асенка Енева и г-жа Радостина Славчева за четвърта година формират група, с която се потапят в седмото изкуство. Учениците придобиват нови знания и развиват ценни социално-емоционални умения. 

Добрата практиката “Кино в училище” е извънкласна дейност. Организира се от логопеда в училище – г-жа Радостина Славчева и преподавателката по БЕЛ – г-жа Асенка Енева в ОбУ “Доктор Петър Берон”. Инициативата стартира в рамките на програмата “Еразъм+” като проект, ангажиращ ученици от 6. и  7. клас. С годините двете учителки го доразвиват и към момента обхваща ученици от всички възрасти и паралелки.

“Учениците работят в екип, учат се на сценично присъствие, посещават исторически институции в града и използват разнообразни дигитални приложения за създаване на видео продукти. По време на занятията ги насърчаваме да изразяват себе си активно като предлагат и защитават идеи, разработват сценарии, избират декори и костюми, анализират информация от различни източници, работят в екип. Всичко това постигат като се учат от собствения и чуждия опит”, споделят двете дами. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

“Кино в училище” е проект, който е активен през цялата учебна година. В следващите редове разглеждаме стъпките за изпълнението на добрата практика. Важно е да уточним, че клубът на ОбУ “Доктор Петър Берон” си поставя високи цели и разработват по няколко филма в рамките на двата учебни срока. В този случай стъпките с номер 3,4,5 и 6 се повтарят за всеки отделен филм.

Предварителна подготовка

В началото на септември двете учителки си залагат цели, които включват количеството и видовете филми, които ще запишат. Опитът им показва, че успехите дават криле на учениците и те започват сами да генерират нови идеи, които реализират с ентусиазъм. Предложенията на учениците се обсъждат и подкрепят от учителките. 

Стъпка 1. Анкети 

В началото на учебната година учениците попълват анкетни карти, с които заявяват интерес и желание да се включат в клуба. “Всяка година броят на учениците варира, но расте. Сега имаме ученици дори от втори клас. Ние не ги връщаме, ако искат да се включат – има задачи за всеки!”, разказва г-жа Енева.

Стъпка 2. Сформиране на група

В началото преподавателите използвали първите часове, за да сплотят учениците и да ги запознаят с дейността на клуба. Те разказвали накратко за предстоящите проекти. Към днешна дата това не се налага, тъй като клубът се радва на популярност. Филмите, качени в YouTube канала на училището, успешно се интегрират в учебните часове като история и цивилизации, български език и литература, предметите от философския цикъл.

Логопедът на училището разказва още, че на този етап е добре “да запознаем учениците с няколко приложения, които ние учителите, усвоихме по време на обученията ни по програма Еразъм+.” А приложенията са Filmora, Nearpod, Edmodo, Edpuzzle.

kino v uchilishte raboten process

Стъпка 3. Създаване на сценарий

В рамките на тази стъпка учениците и учителите работят съвместно. Всеки участник или ръководител има свобода да даде предложение, да изкаже мнение и да поеме роля, която отговаря на неговите знания и умения. 

“Всяко едно видео е създадено екипно. Всички се включваме в избор на тема и даваме идеи.”, разказва г-жа Енева.

Стъпка 4. Същинска творческа работа 

Участниците в клуба се захващат с репетиции, заснемане и обиколки из различни забележителности. По отношение на логистичната част, учителките споделят, че и с по-скромен бюджет може да се постигне удовлетворяващ резултат: “Използваме камера и телефон, стойка за камера, зелен екран и осветление. За да имаме добър звук включваме безжични микрофони и лаптоп. Това е.”

Тук учениците заемат главна роля. Те са зад кадър и в него. Участват в изработката на реквизита, костюмите, влизат в ролята на актьори и актриси, правят проучвания, пишат текстове, записват видеа, а от тази година дори композират филмова музика. 

Стъпка 5. Монтаж и обработка 

Обработката на видеата отново е дело на учениците. Учителките следят процеса, дават обратна връзка и насоки, за да тече гладко процеса. 

За да сглобят цял филмов продукт с продължителност около 5-7 минути, монтажистите използват програмата Filmora, а след това споделят видеото в  YouTube канала на училището. 

kino v uchilishte obrabotka na film

Стъпка 6. Промотиране 

Г-жа Енева и г-жа Славчева разказват за проектите на учениците си на своите колеги, а от там благодарение на учителската креативност, всеки филм намира своята публика и нова задача.

“Промотираме готовите видеа на концерти и празници, както и ги споделяме в YouTube канала на училището. Използваме филмите и в часа на класа, но и за осъществяване на бинарни и интердисциплинарни уроци. Някои от филмите представяме на празници и на други училища. Например “Пеперуда” презентирахме на Трифон Зарезан в с. Бояджик. Педагогическият съветник участва в създаването на филма ‘‘Спорт или дрога“ и използва филма в часовете на класа за превенция на наркотиците”, разказва г-жа Славчева.

Няколко вдъхновяващи проекта 

Коледна мисия в центъра на град Ямбол”

По време на занятията, посветени на “Коледна мисия в центъра на град Ямбол”, учениците работят в три групи. Всеки отбор трябва да реши различни задачи – да открият определени забележителности в града, да измерят отстояния и размери, да заснемат конкретни места и т.н. За да изпълнят заданията си, учениците използват своите мобилни устройства. Черз приложението Goosechase, в което записват постиженията си, известията мигновено достигат до учителите

Филм “Пеперуда“

kino v uchilishte peperuda

Работата върху този филм отнема 64 часа, в които учениците изпълняват следните задачи: 

  • Проучване в историческия музей за народни празници и обичаи в град Ямбол;
  • Подробно изследване на обичая Пеперуда;
  • Анализиране на художествени произведения, свързани със сушата и липсата на дъжд;
  • Генериране на идеи и изготвяне на сценарий за филма;
  • Подбор на костюми;
  • Подготовка на сцени;
  • Подготовка на реквизит;
  • Заснемане на кадри;
  • Озвучаване;
  • Изработка на финален видео продукт;
  • Представяне и популяризиране на филма “Пеперуда”;

kino v uchilishte v process na zasnemane

“Петър Берон и неговият Рибен буквар” и “Любопитни факти за историята на нашето училище

В реализирането на двата проекта към клуба се включва временно и учителят по история и цивилизации. 

Интересно събитие за учениците е посещението на Държавен архив в Ямбол, “където събрахме интересни факти за историята на нашето училище, намерихме негови стари снимки, сравнихме ги с нови и ги използвахме във филма”., разказва г-жа Енева.

Двата филма имат специално място на патронния празник на училището. В рамките на честванията учениците споделят не само крайния продукт на зрителите, но и представят себе си като автори на успешни “оживели” истории.

“Спорт или дрога”

За създаването на филма ‘‘Спорт или дрога“ екипът черпи вдъхновение от живия живот. За съжаление реалните кадри са на младежи, използващи наркотици. Този проект е протегната ръка и израз на подкрепата, която учениците от клуба оказва. Песента, коята озвучава филма е авторска.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Добрата практиката “Кино в училище” има много силни страни. Тя обединява учениците и ги приобщава, развивайки редица социално-емоционални компетентности. Тя обогатява общата им култура. Паралелно с това им дава безценен опит, свързан с филмовото изкуство и разнообразни дигитални платформи.

“Чрез изработването на видео продукти и събиране на информация, 70% от учениците повишават интереса си към изучаваните художествени произведения, а 8% от тях са подобрили четивната си техника. 100% от децата са приобщени към училищния живот.”, споделят ръководителите на клуба.

Нови знания и умения

Изследователската част на добрата практиката значително повишава знанията на участниците за същността на театър, киното, литературата и фолклора. Дават им практически знания и опит с различна техника, дигитални приложения и платформи.

В хода на проекта учениците изграждат и развиват редица умения като: 

  • Саморегулация
  • Самоконтрол
  • Работа в екип
  • Умения за справяне с предизвикателства
  • Управление на конфликти
  • Комуникационни умния  
  • Речеви умения като дикция и правоговор

Промяна на нагласи 

Двете учителки наблюдават значителна промяна в нагласите на учениците си. Г-жа Енева и г-жа Славчева са посветили себе си на това да покажат, че образованието е ценност, въпреки че за много от семействата това не е така. Днес с гордост могат да споделят позитивна тенденция. В резултат от дейността на клуба, учениците прекарват учебното и свободното си време по смислен начин. Те са цялостно по-мотивирани и ангажирани с учебния процес.

Култура на учене

Ръководителите на “Кино в училище” наблюдават повишен интерес на учениците към участие в дейности, свързани с изкуство и работа в екип. “Поведението и дисциплината на учениците се подобри. Те осъзнаха, че популярността изисква подобаващо поведение, тъй като да си известен в училище носи своята отговорност. Имаме ученици, които са имали лоша дисциплина (5%), но са променили своето поведение като в час са станали по-отговорни”, споделят г-жа Енева и г-жа Славчева.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Договор между ученици и учители
Гражданска активност

Договор между ученици и учители

След като сте се запознали с учениците и е настъпил моментът да изразите очакванията си към тях, както и те към вас, можете да се

Дебат
Комуникативни умения

Дебат

Дебатът е структурирана дискусия. Нивото на структурираност и формалност зависи от учителя. Обикновено има два отбора с поне двама учaстници във всеки. Единият отбор е

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.