Как да интегрираме МАТеатър в класната стая?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • да пресъздаде сложни математически концепции под формата на театрална постановка; 
  • да развие математическа грамотност у учениците;
  • да обобщи и разясни конкретни понятия.

Необходими материали:

Какво е “МАТеатър” и какво е неговото място в училище? Методът „МАТеатър” е разновидност на образователния театър, адаптиран за учебната среда. Той дава възможност на учителите да експериментират, като въвеждат театрални постановки в различните етапи на урока. По този начин поддържат концентрацията на учениците, а те от своя страна усвояват по-устойчиво новите знания. 

Върбинка Петрова преподава на ученици в трети клас в ОУ “Христо Ботев”, град Варна. В часовете по математика тя често интегрира МАТеатър и игровизира предметното знание по математика. “На учениците им е хем забавно, хем развиващо. Точно това е и моята цел”, споделя тя. 

Можем да използваме метода „МАТеатър” в началото на урока, когато въвеждаме новата тема, или при затвърждаването на наученото в часа. Можем да интегрираме знания от други учебни предмети като български език и литература, музика, човек и природа, човек и общество, физическо възпитание, изобразително изкуство и технологии. В предложените материали ще открием сценарий за именно такъв интегриран урок.

Благодарение на метода учениците изграждат положителна нагласа към часовете по математика, влизат в роли, учат по-ефективно и решават забавни задачи. И въпреки че подготовката на учителя е солидна, резултатите винаги са удовлетворяващи за преподавателя, който също е в нова роля “на сценарист и режисьор”, разказва г-жа Петрова.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ: 

Стъпка 1: Подготовка на учителя

За да се получи вдъхновяваща, забавна и образователна постановка, учителят има много важна първа стъпка – да си разпише сценарий, тематични задачи, да измисли роли за учениците и да опише в кои моменти ще се включва той, за да подава ново знание, да задава въпроси или да прави обобщения. 

“Тази част е наистина трудоемка. Но аз винаги разписвам авторски сценарии. Това ми помага да го интегрирам в различни части от урока”, споделя г-жа Петрова.

Върбинка Петрова интегрира МАТеатър в часовете си от 2012 година насам. Една добра практика – когато работи с 1. и 2. клас, тя разписва сценария за представленията самостоятелно, а когато учениците са в 3. и 4. Клас, децата го разписват. 

Стъпка 2: Подготовка на учениците 

Учениците също имат предварителна подготовка за МАТеатралната постановка. Техните задачи са:

  • да разучат репликите си; 
  • да решават примерни задачи;
  • да изработят костюми и декори;
  • да пишат сценарий;
  • да репетират постановката.

“Репетициите са много важни. На тях отработваме репликите, пеем песни, танцуваме. Всичко това реализираме в учебно време”, разказва преподавателката.

Стъпка 3: Изпълнение 

Урокът по метода „МАТеатър” може да е за въвеждане на ново знание. В този вид постановки самият сценарий води учителя към въвеждане на новите понятия. “Например при въвеждане на понятието многоцифрено число, самите ученици може да са цифри и импровизирайки да съставят различни многоцифрени числа. По този начин присъства елементът откривателство. Същият подход може да се използва и при изучаване на римски цифри. При темите за мерни единици за тегло, време, разстояние също може да се създаде история, при която чрез сюжета на представлението могат да се въведат новите понятия”, разказва преподавателката в начален етап.

Урокът може да е за задълбочаване на знанията. “Играейки в такава постановка или пишейки сценарий за него, учениците го заучават и разбират по-добре”, споделя г-жа Петрова. 

Независимо дали сме избрали МАТетралният ни урок да бъде за нови знания, обобщение, открит урок или упражнение е важно винаги да информираме учениците каква е целта, да сме сигурни, че в сценария присъства предметно знание и възможност за упражнения. 

Примерен МАТеатър урок – „Математически истории край блатото- жабешки истории” по Йордан Радичков. 

Подробно разписан урока ще откриете в Приложение 1. Примерен урок. В урока са интегрирани няколко учебни предмета – математика, БЕЛ, ЧП и изкуства. Във всеки един от етапите по-долу учителят и учениците разменят реплики; учениците имат конкретни роли – на щъркели, жаби или попови лъжички. Всички задачи, които са включени в урока са синхронизирани с целта и темата на урока. 

mateatar raboten list

Ход на урока: 

  1. Актуализиране на опорните знания – МАТеатралното представление започва с кратка песен.
  2. Мотивирано поставяне на темата – учителят ангажира класа с темата с провокиращи мисленето въпроси.
  3. Работа с учебното помагало. Запознаване с част от произведението – учениците решават задачи.
  4. Затвърдяване и отработване на знанията – учениците работят в екипи по решение на по-сложни задачи.
  5. Задача-игра – състезание между отборите.
  6. Оценка за работата през часа – награда – песен за добре свършената работа.
  7. Задаване на домашна работа.
  8. Рефлексия на часа – по време на рефлексията учениците разказват как са се чувствали в урока, какво ново са научили и споделят обратна връзка.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ: 

МАТеатралното преживяване постига множество академични успехи и развива комплексни социално-емоционални умения. 

По математика учениците успяват да:  

  • решават вярно задачи от четирите действия, като пресмятат правилно;
  • представят вярно реда на действие и да го спазват при пресмятане;
  • извършват последователно повече от едно действие;
  • разпознават и назовават правилно геометрични фигури;
  • аргументират математическите си твърдения. 

По природни науки и технологии, учениците демонстрират, че могат да:

  • решават пространствени задачи;
  • прилагат познат алгоритъм;
  • обяснят жизнения цикъл на жабите. 

Успехите, свързани с българския език и литературата: 

  • учениците извличат информация от текст;
  • те четат с разбиране текстова задача;
  • интерпретират образа на герой.

Социално-емоционалните умения са по-трудни за проверка и оценка. Въпреки това, г-жа Петрова залага определени цели, свързани с компетенции като работа в екип, социална отговорност и комуникационни умения. Дейностите в математическата постановка са така режисирани, че учениците имат възможност да упражнят всяко от уменията и “да качат ниво”. 

“Най-важното, което искам да споделя за МАТеатъра е, че то променя уроците – те не са скучни, задачите вече не са сложни, а цялостната нагласа към математиката е положителна!”, споделя Върбинка Петрова.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Предизвикателство: открий; запиши; избегни.
Комуникативни умения

Предизвикателство: открий; запиши; избегни.

Учениците наблюдават своите съученици за паразитни думи и дистрактори, записват ги и за определен период от време отбелязват колко често се използват. Целта е да

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.