Може би ви е правило впечатление, че когато дете изпадне в криза и се забърка в неприятности, задължително започват да хвърчат обвинения – „родителите са виновни, те не са го възпитали”, „учителите са виновни, те не са го научили” и понякога „обществото ни е виновно, то му дава лош пример”. Истината обаче е, че когато се стигне до такава ситуация, сме отговорни всички. Както гласи мъдрата африканска поговорка „Нужно е цяло село, за да се отгледа едно дете”. Вероятно в различно съотношение, но младите хора се влияят и от семейството, и от училището, и от средата.
Ето защо идеята за образование, което представлява споделена отговорност между училище, родители и общество, става все по-актуална. Грижата за психичното здраве на учениците е съществено условие както за разгръщането на учебния им потенциал, така и за израстването им като личности. В рамките на вътрешната си дейност, училищата биха могли да осигурят целенасочена психологическа подкрепа на различни нива. Ангажирането на семействата и общността в този процес е логична следваща стъпка, която многократно увеличава позитивното въздействие върху децата.
От една страна, семейството е неделима част от факторите, които определят психичното здраве на децата и съответно може да предостави ключови възможности за неговото укрепване в рамките на дома. От друга страна, партньорство с различни институции и местни организации може да осигури на учениците последователна и структурирана грижа за благополучието, по-широк достъп до обществени услуги и допълнителни варианти за професионална психологическа помощ.
Ето защо, ако вече сте стартирали създаването на стратегия за подкрепа на различни нива, тук ще откриете практически идеи как да включите семействата на учениците и местни партньори.
Стратегии за сътрудничество със семействата на учениците
- Двустранни канали за общуване. Създайте различни канали за обмен на информация, свързана с психичното здраве и цялостното благополучие на учениците между училищния персонал и семействата. Тук е съществено важно да вземете предвид потенциалните бариери, които могат да възпрепятстват ефективното общуване. Те могат да бъдат например майчин език, различен от българския, липса на достъп до технологии, претоварен или нестандартен работен график, предубеждения и негативни нагласи спрямо психичното здраве и др. Примери за канали за общуване, които може да използвате са периодични бюлетини (електронни или на хартия) с концентрирана информация за детето, папки (електронни или не) за двустранно споделяне на важни детайли за ученика, регулярни посещения на родителите в училище с цел наблюдение или обсъждане на прогреса на децата им, изготвяне на протоколи за напредъка на учениците, родителски срещи, водени от учениците и т.н.
- Участие на родители в отговорния екип. Включете членове на семействата в екипа, отговорен за взимането на решения и прилагането на системата за психологическа подкрепа на много нива. Те могат да спомогнат за идентифициране на силните страни и нуждите на децата им, да участват в изграждането на персонализирани планове за развитие и да бъдат ключови фигури в приложението им. Въпреки че е важно семействата да бъдат включени във всички нива на подкрепа, тяхното ангажиране при намеса на ниво 2 и 3 (виж графичния модел) е особено съществено. Успешното сътрудничество зависи от споделеното от цялата училищна общност вярване, че всички семейства могат да допринесат по смислени начини за развитието и учебния напредък на учениците, както и че отговорността за образованието и възпитанието на децата е обща.
- Родителско участие в училищния живот. Създайте възможности за родителите да подкрепят и да се включват в общоучилищни дейности. По този начин те могат смислено и директно да влияят върху процедурите и услугите, които осигуряват грижа за децата им. Можете да провеждате срещи със семействата с цел обсъждане на решенията на училищно ниво, да създадете формални роли за подпомагане на учебната дейност като например координатор на родителите в класа, да поканите членове на семействата да допринесат с отделено време или професионална компетентност за ръководене на училищен клуб или организиране на събитие и т.н.
- Повишаване на осведомеността на семействата относно психичното здраве. Осигурете разнообразни възможности на семействата да разширят познанията си и да преодолеят предубежденията си относно психичното здраве. Помогнете им да се уверят в неговата важност и връзка с учебните успехи, да усвоят начини да измерват психологическото благополучие, да разберат смисъла на прилаганите в училище стратегии. В допълнение към споделянето на информация относно системата за психологическа подкрепа, обмислете организиране на обучения за родители, които да им помогнат да се грижат за психичното здраве на децата си или за своето собствено. Осигурете разнообразни ресурси и материали на тема как семействата могат да насърчат подкрепата за психичното здраве у дома.
Координираната съвместна работа на семействата и училището несъмнено гарантира по-всеобхватна и по-ефективна психологическа подкрепа на учениците. В резултат децата ще имат по-добра самооценка и по-развити социално-емоционални умения. Съответно вероятността да изпаднат в критично психологическо състояние или да се поддадат на рисково поведение ще намалее. Не на последно място, въвличането на семействата в грижата за благополучието на учениците ще засили доверието им към училището и ще доведе до цялостно подобряване на нагласите спрямо него както на родителите, така и на децата.
Видове партньорства с организации
- Институционални партньорства. Към тази категория спадат държавни и общински институции, центрове за работа с деца, здравни заведения и неправителствени организации с дейност, насочена към деца. Те могат да осигурят подкрепа на учениците, когато нуждите им надхвърлят възможностите на училището, например професионална психологическа помощ, социално-икономическа подкрепа за цялото семейство, съдействие ако детето стане жертва на престъпление и т.н. Ето примерен списък с потенциални партньори, към които можете да се обърнете.
- Държавни институции: Национален център по обществено здраве и анализи, Омбудсман на Република България, Държавна агенция за закрила на детето, Министерство на младежта и спорта, Офис на СЗО в България;
- Неправителствени организации: Асоциация Родители, Сдружение “Дете и пространство”, Фондация “Асоциация Анимус”, Институт по социални дейности и практики, Kabinet.bg, Портал на пациента, Фондация “От другата страна”, Фондация “Single step”, Фондация “Билитис”, Национална мрежа за децата, Български младежки червен кръст, Център за безопасен интернет.
- Партньорства с местни организации. Тази категория включва от една страна представители на местния бизнес, които могат да осигурят на учениците възможности за кариерно ориентиране или практики и стажове, където да развият работните си умения. От друга страна, тук спадат също и културни и спортни организации като музеи, читалища, центрове за творчески занимания, младежки спортни клубове, студиа за медитация и йога и т.н. Те могат да предложат разнообразни дейности, които подпомагат психологическото благополучие на учениците – както на територията на училище, така и извън него.
Стратегии за работа с партньорски организации
- Изграждане на партньорства с институции и местни организации. Направете оценка какви са най-належащите нужди на учениците във вашето училище. Дали има много деца, чиито семейства са с твърде нисък социално-икономически статус? Дали голяма част от учениците проявяват поведение, типично за състояния като тревожност и депресия? Или имат ниска мотивация за учене и демонстрират липса на социално-емоционални умения? След като установите от какъв вид подкрепа се нуждаят учениците ви, подберете потенциални партньори, които биха могли да осигурят съответни дейности, подпомагащи психичното здраве. Направете списък и определете отговорници, които да осъществят първоначален контакт и срещи с избраните партньори.
- Двустранни канали за общуване и сътрудничество. Създайте конкретни процедури за свързване и канали за обмен на информация между всеки от външните партньори и заинтересованите лица в училище. Например ако даден ученик има нужда от професионална психологическа помощ, как класният ръководител да го насочи към съответната организация – чрез конкретен отговорник от тяхна страна или чрез обявените на сайта им контакти; как впоследствие ще се осъществява и поддържа регулярното общуване относно прогреса по съгласуваните цели – по електронна поща, телефон или при лични срещи. С цел да организирате процедурите за свързване и комуникация с партньорите по-ефективно, е добре да поканите техни представители в училищния екип, който отговаря за изграждането и прилагането на системата за психологическа подкрепа на много нива. Направете списък на всички привлечени партньори и описание на процедурите за контакт и общуване с всеки от тях и го споделете с училищния персонал.
- Периодични срещи с партньорските организации. Организирайте редовни срещи между представители на всички партньорски организации и училищния екип с цел да обсъдите и проверите напредъка по споделените приоритети, цели и нужди. По този начин преди всичко ще изградите общ език: например когато се каже “подкрепа на ниво 2”, всички ще си представят едно и също нещо, без да имат различни интерпретации. Същевременно, ще изследвате конкретни концепции за психичното здраве и ще обменяте добри практики. В дългосрочен план е важно също така да създадете процедури за събиране и управление на данни, свързани с резултатите от партньорската работа – така ще можете да оценявате нейната ефективност, да правите нужните промени и евентуално да привличате нови партньори.
- Повишаване на ангажираността на учениците. Насърчете учениците да участват в проучването, подбора и поддържането на връзка с партньорските организации. Например може ученици-отговорници да проведат анкети в класовете си, за да установят от каква психологическа подкрепа връстниците им имат най-съществена нужда. След това да проучат дейността на различни институции и местни бизнес и културни организации и да предложат свой списък с подходящи партньори. После може да се изградят ученически екипи, които да отговарят за връзка с представители на всяка от организациите – да ги канят на регулярните срещи, да споделят свои идеи за дейности в полза на благополучието им, да събират и да им предоставят обратна връзка от учениците, получили подкрепа и т.н. Ангажирането на ученици в изграждането и поддържането на партньорства ще изгради у тях умения, които се простират далеч отвъд приоритетите на психичното здраве.
Ползите от ангажиране на институции и местни организации при осигуряване на психологическа подкрепа на учениците са осезаеми. Структурираните възможности за свързване и общуване с техни представители гарантират достъпа на децата до специализирани услуги, които училището не може да предложи. Координирането на приоритети и цели с други институции, отговорни за детското развитие, помага съвместната грижа за учениците да бъде по-целенасочена и по-ефективна. Партньорството с местни бизнес, културни и спортни организации насърчава и улеснява въвличането на децата в дейности, които подпомагат психологическото благополучие.
Разбира се, както създаването и прилагането на система за психологическа подкрепа на много нива, така и ангажирането на семействата и местни партньори изискват сериозни времеви и човешки ресурси. Съществено важно е да има обща визия за успех и единомислие между всички замесени, а също нагласа за сътрудничество и готовност за постоянно учене и развитие. Училището е институцията, която може да даде идеален пример в това отношение. За да имаме надежда един ден да осъществим на практика идеята цялото село да поеме отговорността за отглеждането на децата ни.
Тази статия е адаптирана от Transcend. (2020). Mental Health Practice Toolkit. Engage and Collaborate with Families. и Transcend. (2020). Mental Health Practice Toolkit. Work with Community Partners.
Източници:
- Младенова, М. (2022). Как да измерим психологическото благополучие на учениците? + Инструмент за сваляне. Преподаваме.bg
- Младенова, М. (2022). Връзката ТЯЛО-УМ: как физическата активност подобрява благополучието на учениците. Преподаваме.bg
- Тодорова, Е. (2021). Наръчник за ефективна комуникация с родителите. Преподаваме.bg
- Тодорова, Е. (2021). Как да общуваме с родителите през интернет и има ли алтернативи. Преподаваме.bg
- Тодорова, Е. (2021). Как да включим родителите в училищния живот? Част първа. Преподаваме.bg
- Тодорова, Е. (2021). Как да включим родителите в училищния живот? Втора част. Преподаваме.bg
- Тодорова, Е. (2021). Според психотерапевт ментално устойчивите деца винаги правят тези 7 неща – И как родителите да ги развият. Преподаваме.bg
- Institute for Educational Leadership, Coalition for Community Schools, National Association of School Psychologists. Nine Elements of Effective School Community Partnerships to Address Student Mental Health, Physical Health, and Overall Wellness.