Календар за коледно добротворчество

След един слънчев, цветен и необичайно топъл октомври есента осезаемо започва да проявява по-мрачните си аспекти. Стъмва се по-рано, времето е влажно и студено, а дърветата са вече оголели и се готвят за зимата. Учебният ден започва сред мъгла и завършва сред тъмнина. В тази сива обстановка всички копнеем за нещо топло и красиво, което да ни донесе усещане за уют.

В статията ще откриете лесен за използване инструмент, който ще помогне на вас и учениците да се сгреете с вътрешна топлота и радост през идващия зимен период

Календарът за коледно добротворчество предлага разнообразни добри дела, които да поддържат усещането за коледен дух и трепетното очакване на светлия празник през целия месец декември.

Защо да създадете календар за коледно добротворчество?

  • Планирането и изпълнението на добрини ще фокусира вниманието на учениците върху значимите християнски, но и човешки ценности като съпричастност, сърдечност,  милосърдие, пълноценно общуване и т.н.
  • Дейностите, предвидени в календара, ще създадат пространство учениците да споделят помежду си преживяванията си като добротворци. Това ще заздрави взаимоотношенията им и ще помогне за установяване на позитивна учебна среда.
  • Работата върху планирането и извършването на добри дела ще развие важни социално-емоционални умения на учениците – самоосъзнатост, самоуправление, социална осъзнатост и управление на взаимоотношенията.
  • Въвличането в добротворчески практики ще повлияе благотворно върху самочувствието, физическото здраве и психологическото благополучие на учениците. Можете да прочетете повече в статията ни за ползите от добротворчеството.

Как да използвате календара за коледно добротворчество?

  • Проведете дискусия с учениците относно значението на коледните празници – какви ценности символизират, какво ни носят и защо са обичани и чествани от хората по цял свят.
  • Покажете на децата попълнения примерен  календар с предложения за добри дела. Попитайте ги какви други идеи за добротворчески практики им хрумват и заедно съставете списък с добрини на дъската.
  • Раздайте на учениците бланка за коледен календар и списък с добрини, който могат да допълнят със собствени идеи (от написаните на дъската или нови). Дайте им задача да планират добри дела за дните от месец декември и да ги запишат в бланката си. Окуражете ги да украсят календара си с рисунки и позитивни надписи.
  • Напомнете, че няма никакво значение колко малка или голяма е планираната добрина. Подчертайте, че е изключително важно да не допускат самообвинения и “съдене”, ако не успеят да извършат предвидените дейности в някои от дните. Съвсем не е нужно и да запълват всички дати с добротворчески практики. Дори само едно добро дело в рамките на месеца ще им помогне да се почувстват като носители на коледния дух.
  • В края на периода осигурете време, в което учениците да разкажат за добрините си пред класа. Най-подходящо е това да стане през последния учебен ден преди ваканцията, когато децата и без това съвсем не са настроени да учат. Може и да дадете възможност за представяне на извършените добри дела по време на училищното коледно тържество.

Доказано е, че добротворчеството облагодетелства в голяма степен както получателя, така и създателя му. Планирането и реализирането на добрините от календара ще помогне на учениците ви да се чувстват по-щастливи, по-позитивни и по-свързани един с друг. Ако искате да се вдъхновите от още идеи по темата, прочетете поредицата за добротворчески практики.

Нито едно добро дело, независимо колко е малко, не отива на вятъра” ни напомня мъдрият баснописец Езоп. Не се колебайте – поканете Коледа в класната си стая още сега!

Тази статия е базирана на лични идеи на автора и Random Acts of Christmas Kindness 2016. CoffeeCupsandCrayons.com.

 

Източници:

  1. Симеонова, В. Какво представлява социалното-емоционалното учене? Prepodavame.bg
  2. Младенова, М. (2022). Какво е добротворчество и защо е полезно за учениците? Prepodavame.bg

 

Още полезни статии:

Карта на четивната грамотност
Четивна грамотност

Карта на умението Четивна грамотност

Елемент Цели Стратегии 1. Извлича информация от непрекъснат текст. 1.1. Намира директно казана в текст информация. 1.1.1. Задава си въпроси по текста; 1.1.2. Разделя в

Ученическо самоуправление
Гражданска активност

Ученическо самоуправление

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците изпълняват правата и задълженията си. 12-18 години Около 1 астрономически час В зависимост от

5 К (кой, какво, къде, кога и как)
Креативност

5 К (кой, какво, къде, кога и как)

След като учениците разполагат с няколко различни източника на информация по темата, дайте им бял лист. Всеки ученик трябва да обобщи петте К от всеки

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.