Учениците се запознават с различни форми на управление и чрез симулация упражняват различни форми на гласуване при взимане на решения, които засягат групата.
Вземане на отговорни решения: Учениците се научават да разпознават и оценяват различни форми на държавно управление и гласуване (включително несправедливи такива); да симулират и прилагат в реална среда изучавани форми на държавно управление и гласуване.
Регулярно в часовете през цялата учебна година; времетраенето зависи от формата на гласуване
Кутия (урна) за събиране на гласовете или дигитално приложение за електронно гласуване
Стъпки за изпълнение на дейността
*За конкретния пример използваме демократичната форма на управление и гласуване
Обяснете на учениците, че ще приложите на практика демократичната форма на управление в класната стая. Попитайте ги някои от следните въпроси:
- Кои според вас са принципите на демократичното управление?
- Кой взима решенията при демократичното управление?
- С какво тя се различава от другите форми на управление, за които знаем?
Предложете на учениците да въведете демократично гласуване в класната стая при взимане на важни решения, които засягат всички. Кажете им, че те също могат да внасят предложения, които да бъдат гласувани.
Завършете дейността със задължителна дискусия и размисъл с фокус върху отношението на учениците. *Въпросите за дискусия зависят от избраната форма на управление.
- Как се чувствахте, докато гласувате?
- Чувствахте ли, че вашият глас е важен и има значение?
- Важно ли беше за вас да гласувате?
Изведете акцентите от бързото обсъждане и ги обвържете с математиката – ценностите на тази наука, методите или дори конкретна задача.
Може да реализирате дейността с други изучавани форми на държавно управление, които сметнете за подходящи.
Всяка система може да бъде прилагана за определен период от време (един срок, цяла учебна година) или само в рамките на текущата тема.
Важно е да съобразите сложността на избраната форма на управление с възрастта и нивото на социално-емоционална компетеност на учениците, с които работите, както и с времето, с което разполагате за работа.
Стимулирайте учениците да използват демократичната форма на гласуване и у дома, когато се взимат важни решения, които засягат всички членове на семейството.