Вдишай. Издишай.
Да свържем учениците с природата е една от най-важните ни задачи като учители, независимо какъв предмет преподаваме. Възрастта на децата и младежите в класа ни също не е от значение.
Любов към природата, емпатия към флората и фауната, грижа към заобикалящите ни ландшафти и най-вече осъзнаване на личната ни роля и отговорност към съхраняването на околната среда са сред ключовите нагласи, необходими на всеки човек днес. През 21. век ние сме критично близо до климатични промени, значително намаляване на биоразнообразието и замърсяване на водите, почвите и въздуха в мащаб, непознат досега.
Всичко това повишава драстично необходимостта от устойчиво развитие. А за да изградим общество, което е съпричастно към природата и протичащите в нея процеси, трябва да започнем от училище.
Тази статия дава начало на поредица от практики, подходящи за провеждане в училищния двор. Дейностите, които ще разгледаме, ще задълбочат връзката на учениците с околната среда, ще провокират децата и младежите да опознаят по-добре растенията и животните, които ни заобикалят, и дори ще им предложат разходка в обувките на изследовател!
Нека разгледаме целите на деветте практики:
- свързване с природата чрез сетивни игри и експериментални дейности;
- развиване на изследователски дух и задълбочаване на знанията по естествени науки чрез проучвателни активности;
- изграждане на екологична и устойчива общност, използвайки знания за околния свят.
За кого са подходящи практиките?
- за учители и ученици, които са насочени към екологосъобразен начин на живот;
- за ученици във всички възрасти;
- за учители, които преподават по природни науки, изкуства, езици и спорт;
- за лятно училище.
За финал, нека разгледаме и поредицата от практики.
- Сляпа разходка сред природата (Nature Trust Walk). Играта е позната на всички деца и младежи. Този път обаче учениците са сред природата, тъй като се цели да открият колко много информация за организмите и тяхната адаптация могат да научат, използвайки сетива, различни от зрението.
- Лов на природни скъпоценности (Nature Scavenger Hunt). Добре познатият лов на съкровища се премества навън, а съкровище може да се окаже дори малка борова клонка. В тази дейност учениците използват вербални, визуални и кинестетични умения, за да изследват биоразнообразието.
- Карта на звуците (Sound Map). В тази творческа активност учениците се фокусират върху звуците в природата и се опитват да начертаят карта на това, което чуват, а не на това, което виждат. Чудесно съчетание на география, биология и изкуства!
- Да бъдеш дърво (Be a tree). Тази актьорска активност насърчава учениците да развият съпричастност към природата, влизайки в ролята на дръвчета, докато учителят разказва какво преживяват те през четирите сезона от годината.
- Игри за наблюдение. Тук са включени три игри за наблюдение, които ще помогнат на учениците да се съсредоточат, за да наблюдават по-добре заобикалящите ги детайли.
- На лов за природни фактори (Environmental Factors Hunt ). Тази дейност насочва учениците да търсят разлики в микроклимата в рамките на една локация. Това би ги подкрепило в осмислянето на влиянието на живите организми върху климата.
- Изследвай това дърво (Tree: Guided Exploration). В това приятно упражнение учениците ще изследват структурата и функциите на отделните части на дървото.
- Ние, буболечките (Bugs ‘R Us). Тази активност ще покаже на учениците разнообразието от насекоми сред нас, хората. Повечето от тях остават невидими в забързаното ежедневие, но децата и младежите имат за задача да наблюдават, изучават и рисуват, за да забележат и най-малките подробности.
- Четирите сезона на едно дърво. Тази активност продължава през цялата година, тъй като всеки ученик “осиновява” дърво, което ще изследва в продължение на четирите сезона. В ролята на ботаник, децата наблюдават ежемесечно дървото си, записват си измервания, а всичко това развива в тях съпричастност, изследователски дух и грижа към жив организъм.