Билетче за рефлексия

Билетче за рефлексия

Първата стъпка за постигане на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е свързана с попълване на билетче с въпроси за рефлексия от всеки ученик. Въпросите са следните: Как се чувствам? Постигнахме ли целта? Какво ни помогна? Какво ни попречи? Какво бихме подобрили в груповата работа? Първоначално учителят изготвя билетите за рефлексия и ги раздава в края на груповата работа, като изисква всяко дете да го попълни. Учителят посочва ученици от всяка група да споделят попълнената си рефлексия с класа.

Предимства на стратегията

  • По този начин учениците придобиват навик да рефлектират след свършена работа и да обмислят конкретни стъпки за подобрение;
  • Насочва внимание към процеса, не само към резултата, и по този начин стимулира учениците да разсъждават за извършеното от тях в по-широк контекст.

За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:

  • рефлексията е ключов елемент от умението за работа в екип и затова трябва да се развива последователно от учителя и да не се отлага във времето;
  • първоначално някои ученици вероятно ще отговарят лаконично и прекалено общо на въпросите за рефлексия. Често учениците отговарят на въпроса „Какво ви попречи?“ с „Всичко“, а на „Какво бихте променили?“ с „Нищо“, без да дават конкретни предложения;
  • за да се избегнат общите фрази като „всичко“ и „нищо“, е нужно учителят да даде конкретни примери и стъпки за подобряване. Например: ако учениците не са се изслушвали и не са си помагали, като стъпки за подобрение да се отбележи, че следващия път ще вдигат ръка, когато искат думата в групата, ще се изслушват внимателно и ще си помагат;
  • понякога учениците повтарят предложенията за подобрение, които са чули от другите деца, без да се замислят за конкретното си положение. В такъв случай учителят трябва да им помогне да формулират конкретни и измерими стъпки, които са строго индивидуални за тях и да следи през следващите часове за тяхното изпълнение.

Още полезни статии:

Симулация на гласуване/референдум
Гражданска активност

Симулация на гласуване/референдум

Когато става въпрос за вземане на решение за каквото и да е в класа, добър механизъм да бъде зачетено мнението на всеки ученик е гласуването.

Стратегия за управление на класната стая
Комуникативни умения

Стратегия за управление на класната стая

Тази стратегия се концентрира върху управление на класната стая, а не върху преподаване, конкретен предмет или формален час. Може да се използва при всички предметни

Групиране по критерии
Критично и аналитично мислене

Групиране по критерии

Тази стратегия помага на учениците да откроят различни характеристики на отделните елементи от проблема, като фокусира вниманието им към идентифициране на сходни и/или повтарящите се

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.