Първата стъпка за постигане на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е свързана с попълване на билетче с въпроси за рефлексия от всеки ученик. Въпросите са следните: Как се чувствам? Постигнахме ли целта? Какво ни помогна? Какво ни попречи? Какво бихме подобрили в груповата работа? Първоначално учителят изготвя билетите за рефлексия и ги раздава в края на груповата работа, като изисква всяко дете да го попълни. Учителят посочва ученици от всяка група да споделят попълнената си рефлексия с класа.
Предимства на стратегията
- По този начин учениците придобиват навик да рефлектират след свършена работа и да обмислят конкретни стъпки за подобрение;
- Насочва внимание към процеса, не само към резултата, и по този начин стимулира учениците да разсъждават за извършеното от тях в по-широк контекст.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- рефлексията е ключов елемент от умението за работа в екип и затова трябва да се развива последователно от учителя и да не се отлага във времето;
- първоначално някои ученици вероятно ще отговарят лаконично и прекалено общо на въпросите за рефлексия. Често учениците отговарят на въпроса „Какво ви попречи?“ с „Всичко“, а на „Какво бихте променили?“ с „Нищо“, без да дават конкретни предложения;
- за да се избегнат общите фрази като „всичко“ и „нищо“, е нужно учителят да даде конкретни примери и стъпки за подобряване. Например: ако учениците не са се изслушвали и не са си помагали, като стъпки за подобрение да се отбележи, че следващия път ще вдигат ръка, когато искат думата в групата, ще се изслушват внимателно и ще си помагат;
- понякога учениците повтарят предложенията за подобрение, които са чули от другите деца, без да се замислят за конкретното си положение. В такъв случай учителят трябва да им помогне да формулират конкретни и измерими стъпки, които са строго индивидуални за тях и да следи през следващите часове за тяхното изпълнение.