3 идеи за проекти: каква работа може да си намерите, ако обичате географията

Три проекта, с които учениците ще видят приложимата част на географията в реалния живот

Една от причините голяма част от учениците да не полагат достатъчно усилия в клас е това, че не виждат приложимостта на дадени учебни предмети в реалния живот. С други думи – младежите не мислят, че всичко това, което учат, наистина ще им потрябва, след като завършат училище. 

Ако преподавате география, вероятно сте се сблъскали с подобна нагласа. Занятията по този предмет често са определяни като часове за обща култура и учениците не са наясно в колко много професии “географските” знания и умения всъщност се използват ежедневно. Географията е водеща наука и всяко нейно подразделение дава възможности за обещаващо развитие в различни области – полеви изследвания, мобилни приложения, работа с данни и дори телевизионна кариера.

1. Проект за туристически маршрут с рекламни материали към маршрута

В своята същност предложението ни е за СТЕМ проект, който включва в себе си събиране на информация, работа с топографски карти, изчисляване на наклон и средна височина на даден терен, както и оформяне на рекламна брошура с любопитна и полезна информация за въпросния маршрут. Прочетете подробно как да реализирате проекта ето тук.

Какви умения ще упражните с учениците по време на този проект? 

  • организационни умения: сформиране на групите, в които ще работят, разпределяне на задачите, спазване на срокове;
  • дигитални умения: работа със софтуер за детайлно топографско картографиране, използване на софтуер за изработване на рекламна брошура, с която маршрутът да се популяризира;
  • комуникационни умения: ефективна комуникация в екипа, сътрудничество, презентиране на крайния продукт. 

Как да включим темата за професиите тук?

Направете проектите си за маршрути в България или Европа и след презентациите дискутирайте с учениците професиите, за които задачата ги накара да се замислят. Например картограф, който работи с различни софтуери, маркира различни маршрути, изследва терени, състав на земната покривка и прави различни анализи. Или маркетолог, който с визуални средства и добре структурирана информация трябва да “продаде” туристически маршрут на голяма маса хора и да стане предпочитано място за разходка. 

Поканете специалисти в областта на картографирането и рекламата/маркетинга и ги помолете да подготвят кратки презентации, за да добият учениците по-пълна представа за техните професии. 

Може да насочите гостите си със следните въпроси:

  • Как протича един техен работен ден?
  • С какви хора работят?
  • Какво представлява един работен проект – колко време продължава, какви са етапите, какви хора работят по него и как подреждат задачите си? 
  • Защо са избрали тази професия и кое е нещото, което ги кара да ходят на работа с желание всеки ден?

Споделете за практиката с колегите си в училище, заедно поканете още класове, за да имат учениците възможно най-голям спектър от професии, от които да избират. 

2. Проект за персони – представители на професиите синоптик, геолог, картограф, еколог и вулканолог

Знаят ли учениците ви какво точно прави един петролог или един вулканолог? Ето една идея, която ще насочи вниманието на децата и младежите към някои от най-странните професии, за които те може би дори не са чували! Представяме ви идея за проект с постери, на които учениците ще създадат различни персони за представители на професии, свързани с география.

И така, как учениците да разберат повече за тези професии? 

Нека да направят постер – преценете дали задачата да бъде за изпълнение в часа или за вкъщи. Ако работите в училище, подсигурете стари списания, от които да може да се изрязва, лепило и ножици, цветни моливи, маркери и други подобия. 

Ето планът, по който да проведете часа:

  1. Разкажете накратко какво е персона и къде се използва – в маркетинга клиентски персони са всички характеристики на идеалния потребител, ползващ стоките и услугите на дадена компания. В нашия случай тази персона трябва да има: име, години, образование, “географска” професия, интереси, място, на което живее. Това са основните компоненти, с които учениците трябва да започнат. 
  2. Персоната и нейното ежедневие – нека учениците да проучат в интернет работата на всички изброени специалисти и да направят рутина за деня за всяка една професия. 
  3. Добавете още щрихи, за да заприлича перосаната ви на истински човек – попитайте учениците какви са нещата, които обича да прави в свободното си време, има ли хобита, семейство, деца, домашни любимци, музика, филми, книги, разходки и т.н. 
  4. Всеки ученик/група ученици трябва да получи различна професия, за да може при представянето на постерите да разгледате възможно най-много възможности за професионална развитие, свързани с география. 
  5. Направете изложба с постерите и ги съхранете, за да ги покажете на класовете, на които ще преподавате през следващата учебна година. 

Идеята за създаването на такива персони на хора, които имат различни професии, е да онагледи един възможен начин на живот. Учениците се запознават отблизо с представители на множество “географски” професии, представят си как биха изглеждали тези специалисти в реалния свят.

3. Проект за използване на статистически данни: Проблеми и тенденции 

Работата с данни, таблици и разчитането на различни графики никак не е лесна и дори много от възрастните се затрудняват, ако трябва да представят по-сериозни извадки във формата на красиви кръгови диаграми и графики. Демографията, един от най-важните компоненти в маркетинга, е свързана с определянето на точните целеви групи за да създаването на персони, които потенциално да бъдат потребители на стоки и услуги в различни ценови сегменти. В географията работата с данни също е от ключово значение, за да се създадат тенденции и направят изводи. 

Най-честите описания, които срещаме в учебниците по география и икономика, маркетинг, както и в маркетинговите анализи по отношение на демографския профил са: пол, възраст, семейно положение, образование, доход и местоживеене. Това са ключовите моменти, които разделят населението на дадена държава в различни групи. Събирането, обработката, анализът и визуализацията на такива статистически данни може да намерят място в проект по география. 

Проблеми и тенденции – да направим инфографики!

През последните 5 години използването на инфографики стана изключително популярно в различни аспекти на ежедневието ни – виждаме такива информационни материали по телевизията, в интернет, в градския транспорт, в бизнес средата и т.н. Защо да не ги пренесем и в класната стая?

Темата “Демографски тенденции и проблеми” в Европа или на Балканския полуостров сама по себе си е доста благодатна. Отделете един или два учебни часа, в който да покажете на учениците си готови инфографики, както и сурови данни по години. Маркирайте няколко основни проблеми и тенденции за Европа или Балканите – може да се спрете например на теми като безработица, средна продължителност на живота, миграция, раждаемост и др. Дайте задача на учениците да ги визуализират сами – ако имат дигитални устройства, може да ги използват в часа, а ако не разполагат с такива – да изработят инфографиките на ръка.

Подберете и няколко въпроса за дискусия, върху които класът да разсъждава (например: “Как да се увеличи населението?” – това би включвало освен различни мерки за насърчаване на раждаемостта, също и такива за подобряване качеството на живот). Напомнете, че всеки трябва да подкрепи идеите си с конкретни данни и примери. След това може да направите изложба или да закачите най-интересните инфографики в кабинета си. 

Надяваме се с помощта на тези три проекта учениците ви да да се убедят, че географията предлага множество варианти за професионална реализация. Обсъдете идеите от тази статия и с други колеги, за да включите още съмишленици. Пожелаваме ви успех!

 

Още полезни статии:

Дебат
Комуникативни умения

Дебат

Дебатът е структурирана дискусия. Нивото на структурираност и формалност зависи от учителя. Обикновено има два отбора с поне двама учaстници във всеки. Единият отбор е

Раздробяване на въпроса
Критично и аналитично мислене

Раздробяване на въпроса

Тази стратегия е отлична възможност за учениците да приложат своята четивна грамотност в контекста на критическото мислене и да се запознаят с умението. По време

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали