Тази статия ще премине през хода на един цял урок по философия, посветен на характера и темпераментите, с неговите стъпки – въведение, изследване, задълбочаване и надграждане.
Подходящ за: 8. клас
Продължителност: един учебен час (40/45 минути)
Очаквани резултати: учениците могат да различават темпераментите
ВЪВЕДЕНИЕ:
Започнете часа с малка дискусия, като зададете следните въпроси на учениците си:
- Всеки ли би причинил вреда на друг? Кога? Защо?
- Какво би провокирало човек да причини вреда на друг човек?
- Има ли общо между това, дали си добър или лош човек, с това дали би причинил вреда? Защо?
Очакването е осмокласниците да отговарят в посока, че добър човек не би причинил вреда, а лош би причинил.
След това пуснете следния клип на учениците: Най-известните социални експерименти: Експериментът на Милграм.
След като изгледате видеото, задайте същите въпроси като в началото на часа. Вероятно някои ученици ще променят мнението си в посока, че в различни ситуации човек е склонен да действа по определен начин, без значение дали е „добър“ или „лош“.
Обобщение за учителя: този експеримент е важен за въвеждането на урока за темпераментите – те са трудно (невъзможно) променими, но въпреки това различните хора в конкретни ситуации са склонни да се държат по сходен начин.
Въведете темата на урока, като обясните на учениците, че за да разберем повече на какво е способен човек и на какво не, е необходимо да разгледаме понятията характер и темперамент. Въведете новия материал:
Характерът се отнася до постоянните и стабилни черти на поведението, ценностите и моралните убеждения на човека. Той се формира чрез възпитание, образование и житейски опит. Характерът е свързан със съзнателни избори и реакции на индивида в различни ситуации. Характерът може да бъде развиван и променян през времето.
Темпераментът, от друга страна, се отнася до вродените и биологично обусловени особености на индивида, които влияят на неговите емоционални реакции и поведение. Темпераментът е по-стабилен и трудно променим, тъй като е свързан с физиологични фактори, като нервната система и хормоналната активност. За пръв път темпераментите са разгледани от Хипократ.
Запознайте учениците с различните темпераменти, като за целта може да използвате този ресурс: Работен лист: Темпераменти.
ИЗСЛЕДВАНЕ:
След дискусията за темпераментите задайте следната задача: да направят аналогия между темпераментите и природните стихии. За целта може да използвате нашия работен лист Природни елементи (ключ: земя – флегматик; въздух – сангвиник; огън – холерик; вода – меланхолик).
Дискутирайте отговорите на децата. Аналогиите с природните елементи помагат да се разберат основните характеристики на различните темпераменти на хората. Обяснете, че всъщност никой човек не се описва напълно от един конкретен темперамент, а често можем да открием комбинация от различни характеристики.
ЗАДЪЛБОЧАВАНЕ:
Задайте хипотетична ситуация, в която учениците трябва да свържат конкретен темперамент с конкретно поведение/ действие КАЗУС с темпераменти (ключ: 1 – меланхолик; 2 – флегматик; 3 – сангвиник; 4 – холерик).
Дискутирайте отговорите на класа и завършете урока с обобщението, че темпераментите са устойчиви, непроменящи се характеристики, които влияят на действията на хората. Това не означава, че винаги се придържаме към един и същ темперамент – самите ние сме комбинация от тях (може да направите препратка към началото на часа и експеримента на Милграм). Важен акцент е, че човешкото поведение не зависи само от личностните характеристики, а и от външни социални фактори. Има ситуации, в които хората са склонни да действат/реагират по сходен начин, което може да видим и от експеримента на Милграм.
НАДГРАЖДАНЕ:
За надграждане на знанието може да предложите на учениците за домашна работа следните задачи:
- Можете ли да определите собствения си темперамент? От 4-те основни темперамента, които са разпределени в 2х2 (от интроверт към екстроверт), сс разработени 16 типа личности. Имате възможност да определите себе си с оналйн-теста 16Personalities.
- Изгледайте филма: “Списъкът на Шиндлер”. Помислете върху следните въпроси: Как реагират хората, на които им е наложено да убиват други/да нанасят вреда? Каква е реакция на лекарите в концлагерите? Защо алкохолът присъства непрекъснато? До какви изводи достигате?
Източници:
- Solomon, R. C., & Higgins, K. M. (2013). “What is Character?”: An Introduction to the Philosophy of Character. Oxford University Press.
- Voo, I. (2019). The Oxford Handbook of Virtue. Oxford University Press.