Тази стратегия е отлична възможност за учениците да приложат своята четивна грамотност в контекста на критическото мислене и да се запознаят с умението. По време на час им задайте отворен въпрос, който предполага повече от един верен отговор, за да сте сигурни, че учениците ще имат възможност да открият различни елементи/съставни части на проблема. Оставате ги да запишат елементите на въпроса в рамките на 5-6 минути. Например в час по география разглеждате различни отраслови сектори и задавате въпрос на учениците да предложат какво би се случило с българската икономика, ако в България не съществуваше туризъм. Тук, от една страна, учениците трябва да помислят за приноса на туризма за българската икономика, а от друга – на кои други сектори в България туризма влияе. Разбира се, може да надградите с повече елементи на проблема. В следващите 8-10 минути помолете различни ученици да споделят идентифицираните елементи.
Резултат: Учениците са посочили всички елементи/съставни части на проблема/въпроса.
Примерна инструкция
В тетрадките си запишете всички възможни елементи на въпроса в рамките на 5 минути. След изтичане на времето ще споделите отговорите си.
Предимства на стратегията
- Стратегията е приложима в широк контекст – както от гледна точка на възрастта на учениците, така и от гледна точка на предметната област;
- Стратегията интегрира в себе си умения като четивна грамотност и математическа грамотност;
- Подходяща стратегия за въвеждане на нов материал.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- е необходим добре формулиран въпрос (отворен, да провокира изследване, да предполага различни гледни точки);
- може да отнеме повече време, ако въпросът е по-сложен.