Приключения в часовете по история и география

Често учителите са изправени пред предизвикателството как да провокират интереса на учениците си към учебния материал и да задържат вниманието им

Ивелина Гачева, преподавателка в пловдивското село Строево, като че е открила тайната – всеки неин учебен час е изпълнен с вълнуващи преживявания за децата. А благодарение на желанието за учене и любопитството, които тяхната учителка разпалва всеки ден у тях, децата се стремят да поддържат знанията и уменията си на много високо ниво.

Събудихме ли интереса ви? В следващите редове ще се запознаете с някои добри образователните практики по различни учебни предмети от г-жа Гачева.

Визита на практиката

Име: Приключения в часовете по история и география

За кого е подходяща: прогимназиален и гимназиален етап

Продължителност: през цялата учебна година

Необходими материали: различни за всяка дейност, която организира учителката

Необходими умения: от страна на учителя – креативност, организационни умения, усет за това какво истински вълнува учениците

Цели:

  • повишаване вниманието и ангажираността на учениците в час;
  • приобщаване на всички ученици към учебния процес;
  • учене чрез практически дейности, които помагат на децата да усвояват нови знания по-бързо и лесно;
  • развиване на умения за самостоятелност и организираност у учениците.

Информация за учителя: Ивелина Гачева има интереси в различни образователни области. Завършила е бакалавърска степен “Български език и история” и две магистратури – “История и цивилизации в стария и новия свят” и “География и икономика”. Живее в гр. Пловдив, но вече 7 години всеки ден пътува до работното си място в с. Строево. Преподава в ОУ “Христо Смирненски” в прогимназиален етап по български език и литература, история и география. Проектите, които с голям ентусиазъм и радост организира заедно с децата, печелят множество конкурси на национално ниво. Според Ивелина съвременният преподавател трябва да е иновативен и да бъде не само учител, но и приятел на децата.

Описание на практиката:

Г-жа Гачева споделя няколко свои урока, които се надява, че ще харесате, и вярва, че ще допаднат на децата в цяла България:

,,Пътешествие из континента Северна Америкаˮ – интердисциплинарен урок по география и икономика в 6. клас 

В поредица от уроци за Северна Америка Ивелина Гачева и нейните ученици организират дейности, чрез които се запознават с различните държави на континента, техните забележителности и културни особености.

Учителката влиза в ролята на капитан на кораб, който пътува от Европа към Северна Америка, а един ученик играе откривателя и пътешественик Христофор Колумб. С помощта  на географска карта децата изчисляват действителното разстояние от Европа до Северна Америка по вода. При “пристигането” им там те се преобразяват в различни герои – носят ленти с пера на главите си като индианци, слагат си зимни шапки за посещение в Аляска, обличат се като мариачи и дегустират различни лакомства и традиционният мексикански чипс – начос. Обособено място в класната стая се превръща в летище в Ню Йорк. Там децата превеждат от английски на български език “рекламни брошури” с любопитни факти за Съединените американски щати. Едно дете разказва за Статуята на свободата, друго дете представя движения от баскетбола и споделя факти за националната баскетболна асоциация – NBA, а всички ученици се вживяват в ролята на рапъри със слънчеви очила и шапки с козирка, проучват от къде произлиза музикалният стил хип-хоп и танцуват под звуците на популярни песни.

,,До Южна Америка по въздух и мореˮ – интерактивна игра по география и икономика в 6. клас                                                                        

Учениците отново влизат в различни роли и имат за задача да се превъплътят в служители на конкуриращи се туристически фирми (най-малко две). Целта е да съставят туристически маршрути в екзотична страна от Южна Америка, да намерят агенция, която да рекламира маршрутите, да определят цената на туристическата услуга и да я предложат на клиентите, да организират пътешествие по маршрутите.

Класът е разделен на три групи – група “БРАЗИЛИЯ”, група “АРЖЕНТИНА” и група на клиентите, които търсят да закупят туристическа услуга. Във всяка от първите две групи се определят туроператори и рекламни агенти.

Цели на участниците в играта:

  • За туроператорите – да съставят атрактивни маршрути, да продадат продукта (туристическа услуга) на изгодна за фирмата цена; да организират пътешествия по тези маршрути;
  • За рекламните агенти – да създадат привлекателни и с много информация рекламни материали, да бъдат наети за други кампании;
  • За гражданите – да направят най-изгодния за тях избор (познавателен и икономически).

Приключения в часовете по история и география

,,Азия – мозайка от обичаи и традицииˮ – урок по география и икономика в 6. клас

Когато децата учат за Япония, с подходящи дрехи, аксесоари и грим момичетата се преобразяват като японки и представят чаена церемония. За урока за Китай пък г-жа Гачева е подготвила за учениците си ориз по китайски, който да хапнат с традиционните китайски клечки. 

Учениците са били също индийци и араби и са представяли характерните поздрави за различните националности, разказвали са за културата и празниците на държавите.

Приключения в часовете по история и география

,,Древноегипетско обществоˮ – урок по история и цивилизации в 5. клас

В урок за всекидневието в Древен Египет учениците влизат в ролята на египетски гражданин, фараон, занаятчия, писар и т.н. Костюмите са предварително подготвени от децата (и с помощ от учителката), а всеки получава индивидуална снимка, която после става част от таблото за спомени. За по-голяма автентичност снимките се правят пред окачена в класната стая мушама в златист цвят.

STEM урок в 5. клас  – “Вътрешен строеж и външни обвивки на Земята” 

Г-жа Гачева често провежда с учениците си STЕМ дейности, по време на които учениците вземат участие в експерименти, споделят идеите си и създават групови проекти, насочени към опознаване на света около тях.

В един такъв урок за вътрешния строеж и външните обвивки на Земята учителката използва множество междупредметни връзки: включени са БЕЛ, изобразително изкуство, технологии и предприемачество, математика, история и цивилизации и музика.

Работейки по темата, учениците слушат музиката от филма “Титаник”, влизат в ролята на спасители и изчисляват точните координати на местопроизшествието. След това пресмятат и разстоянието от летище София до мястото, където се намира кораба. Разбират какво представляват външните обвивки на Земята и рисуват вътрешния строеж на планетата. Г-жа Гачева представя пред класа и експерименти, които показват какво представлява кръговратът на водата. Учениците попълват също текст с пропуснати думи, свързан с темата на урока. В края на последния час петокласниците представят предварително подготвени вкъщи макети на Слънчевата система и на строежа на нашата планета Земя. 

Приключения в часовете по история и география

История – “Интерактивен урок по родолюбие”

ОУ “Христо Смирненски” си партнира с Национално дружество “Традиция”, гр. Трявна и представители на дружеството са чести гости в училището. Те подготвят любимия на всички деца урок по родолюбие. Заниманията траят почти цял ден – децата имат възможност да участват в интересни разговори и дискусии, но и също така да опитат стрелба с лък и пушка, да разгледат колекция от оръжия, да се снимат в дрехи от различни исторически епохи. Учениците мелят и брашно, а в края на събитието всеки може да си хапне от собственоръчно омесената и изпечена питка.

Приключения в часовете по история и география

Защо да опитате тази практика:

Според мен ученето чрез преживяване е най-големият фактор за добри резултати на учениците и за усвояването на нови знания и умения! Децата запомнят повече, когато наблюдават опити и взимат участие в различни ролеви игри.”, споделя г-жа Ивелина Гачева. Идеята е да:

  • предлагаме иновативен подход на преподаване;
  • развиваме творческото мислене на учениците;
  • обогатяваме светогледа на децата.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Приключения в часовете по история и география

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея! На 29-30 април ще се проведе събитие, на което ще бъдат представени отличените добри практики. Вижте повече ТУК.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Вземане на решение при зададен контекст
Критично и аналитично мислене

Вземане на решение при зададен контекст

Тази стратегия надгражда достигнатото ниво на критическо мислене, като фокусира учениците в посока да вземат решение, давайки тежест на определени аргументи според зададения контекст. Например,

Boy in front of white board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Обратна връзка “Светофар”

Учителят първо обяснява на учениците значението на зеления, жълтия и червения цвят: Зелен = отговаря на критериите; Жълт = частично отговаря на критериите; Червен =

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали