Учениците сравняват миналото и сегашно състояние на дадена местност по определени показатели.
Социална осъзнатост: учениците разбират процесите – икономически, емоционални и социални, през които минават хората в градовете или местностите за определен период.
Вземане на отговорни решения: учениците сравняват и оценяват положителните и отрицателните страни на промените, които настъпват в обществата.
30 мин. или цял учебен час
Листове, химикали, табла; Материали от енциклопедии, книги или албуми за местността
Стъпки за изпълнение на дейността
Преди часа се подгответе за дейността, като разделите класната стая на две отделни зони. Подгответе материалите в двете части на стаята, според целите на дейността- енциклопедиите и албумите в едната част, актуалните статии и снимки – в другата
Помолете половината ученици да стъпят в едната част, а останалите в другата. След това обяснете следните правила:
„Днес ще проучваме една определена местност – част от вас , тези вляво, ще направят характеристика за местността преди 50 години, а тези вдясно ще опишат местността в днешно време. Можете да ползвате енциклопедиите, албумите, статиите, за да достигнете до нужната ви информация, последните пет минути, ще е разрешено да използвате и телефоните си. За тази част от дейността имате 15 минути. Можете да пишете на таблата, по листовете, можете да рисувате, да правите графики.
Учениците работят в група, за да открият и обобщят следните характеристики на местността:
- Какъв е/ е бил поминъкът на хората в местността
- Как са живели/живеят
- Има/имало ли достъп до образование, здравеопазване, добра инфраструктура
- Как са се чувствали/ се чувстват според вас хората населяващи местността
- Как времето влияе положително на местността(и преди, и сега)
- Какви са/ са били техните трудности според вас”
След 15 минути, преминете към излагане на фактите и кратка дискусия. Нека учениците представят информацията, която са открили. Попитайте ги как се е променил животът и какви са разликите в бита на хората преди и сега?
Учениците могат да имат достъп до компютри или телефони за фазата на проучване.
Нека учениците да помолят семейство и близки да сподлеят материали за местността, ако разполагат с такива или да споделят лични истории и впечатления за промените през годините.