Учениците извеждат положителни и поучителни заключения от историческите събития, с които се запознават.
Вземане на отговорни решения: Учениците анализират исторически събития от световната или българска история и извеждат поуки и полезни за тях заключения; разбират влиянието на историята върху начина, по който светът изглежда днес.
10 мин. за обща дискусия в час или работа в групи по 3-5 души/ по двойки
Без допълнителни материали
Стъпки за изпълнение на дейността
Обяснете на учениците, че историята ни учи на ценни уроци и че целта на историческото знание не е само да запомняме и възпроизвеждаме факти. Кажете им, че заедно ще изведете поуки или положителни заключения от конкретни исторически събития.
Дайте пример с исторически период или конкретно събитие, например избухването на Априлското въстание. Задайте на учениците въпроси от типа:
- Каква е била причината бунтът да се провали?
- Какво можем да научим от случилото се? Какви поуки и заключения можем да извлечем?
- До какво все пак е довело избухването на въстанието?
Изведете акцентите от бързото обсъждане и ги обвържете с реалния живот на учениците.
Можете да обвържете темата от съдържанието по история с настоящи събития, от които също да вземем поука (войната в Украйна, например). Винаги припомняйте на учениците, че подобни събития се случват и днес и че е нужно да сме съзнателни за случващото се около нас
Дейността може да бъде реализирана в почти всеки учебен час и да бъде стандартен принцип на работа в часовете.
Дайте на учениците като задача да проучат отминало историческо събитие и да го обвържат с друго подобно, случващо се в момента; нека направят проучване или обсъдят темата с техните близки у дома.