След като се запознаят с откъс от изучавано произведение учениците създават поема в първо лице от името на избран герой.
Осъзнатост: Учениците използват литературни източници, с цел да напишат поема (или разказ) в конкретна последователност, която да разкрива ясно преживяванията на героя;
40 мин. за самостоятелна работа или работа по двойки
Без допълнителни материали
Стъпки за изпълнение на дейността
Заедно с учениците припомнете откъса/откъсите от произведението, в които се съдържа описанието на избрания герой. Обсъдете с тях обществения контекс – по какъв начин живее героят, какви са неговите/нейните ценности, какви са ценностите на обществото/семейството, в което живее.
Направете портретна и речева характеристика на героя, стимулирайте децата да откриват конкретни цитати, описващи героя. Запишете някои на дъската. Коментирайте и вътрешните преживявания, действията на героя, какъв е нейния/неговия вътрешен диалог.
Нека учениците напишат на лист няколко ключови думи/словосъчетания, които описват героя, например “сираче, покровителка, послушница, животворна усмивка, миловидно лице…”
След това ги помолете да напишат няколко думи или кратки цитати, които описват поведението и преживяванията на героя, например “тя ги заливаше със светлия си поглед”, “тя ги одобряваше с небесна усмивка”, “тя бе учудена, трогната до сълзи, изненадана..”
След това помолете учениците да се поставят на мястото на героя и да напишат кратка поема (или друг вид текст по Ваша преценка) от името на самия герой, все едно те са на негово/нейно място и съпреживяват всичко случващо се.
Помолете учениците да пристъпят към работа и ги разпределете с техния партньор, ако сте избрали метода работа по двойки.
След края на дейността учениците могат да споделят поемите си и да направите заедно разбор на дейността. По Ваша преценка можете да споделите написаните текстове в отделен час.
Няколко въпроса за разбор на дейността:
- Как се чувствахте, докато пишете текста от името на някой друг?
- Беше ли ви трудно да се поставите на мястото на героя?
- Какво чувствате спрямо героя, за който писахте? (възхищение, съжаление, състрадание..)
Ако учениците изпитват трудност да създадат текст, най-добре ги групирайте с партньор. Ако форматът на поемата ги затруднява, то могат да напишат свободен текст от името на герой.
Предложете на учениците да направят литературно четене пред по-широка публика или пък запишат на видео как четат поемите си.
Учениците могат да създадат поема или текст по техен избор, в които те, техен близък или роднина са главният герой.