При на анализа на дадено произведение учителят задава повече въпроси, базирани на СЕУ, които развиват емоционалната интелигентност на учениците.
Осъзнатост: анализират и рефлектират върху въпроси, свързани с емоционалното състояние на героите и тяхното собствено.
10-15 минути
Без допълнителни материали
Стъпки за изпълнение на дейността
Уверете се, че учениците са прочели откъса от избраното произведение и започнете дискусията.
Вместо фактологични въпроси по съдържанието, задайте повече въпроси, базирани на СЕУ, например:
- Какви емоции изпитва главният герой? По какво съдите за тези емоции?
- Какво събитие или събития са го накарали да се почувства по този начин?
- Как емоциите на героя се променят в началото/средата и края на откъса?
- Как главният герой изразява емоциите? Дали емоциите се изразяват по здравословен и продуктивен начин?
Включете и въпроси, свързани с преживяванията на учениците, докато четат:
- Как се чувствате спрямо това, което се случва в историята? Защо се чувствате по този начин?
- Как бихте се почувствали, ако бяхте в същата ситуация като главния герой? Защо?
- Как се промениха емоциите ви в хода на историята? Защо?
Изведете акцентите от дискусията и помолете няколко ученици да споделят какво им е харесало и какво може да се подобри във формата на дискусията.
Възможно е да реализирате дейността под формата на писмен въпрос към учениците, ако смятате, че е по-подходящ вариант за групата.
Като вариант за реализиране на дейността у дома, предложете на учениците да интервюират свой приятел или роднина за тяхното любимо произведение. Предложете им да гледат филм заедно със семейството и да го обсъдят, използвайки опорните въпроси.