Лятото е особено време за учителите – това е времето, в което те имат нужда да починат, за да възстановят силите си, но също така всеки учител малко или много мисли и за следващата учебна година. Решихме да ви предизвикаме да споделите с нас летни емоции и мисли.
Приготвили сме и награди, които ще са полезни за всеки учител и образователен експерт. Очакваме текстовете ви с нетърпение!
Тема на конкурса: Как се подготвям за новата учебна година?
Всеки участник може да избере какъв да бъде фокусът на текста му:
- дали ще сподели как активно почива;
- дали ще разкрие тайната на организирането на учебните материали за следващата година;
- дали ще разкаже за емоцията, свързана с новата класна стая или новия клас;
- дали ще даде практични съвети за това какво трябва да е направил всеки учител/директор/родител, за да започне учебната година спокойно.
Условия за участие: Участниците са действащи или пенсионирани учители, директори, психолози, логопеди и др. образователни специалисти, както и студенти в педагогически специалности. Ако сте родител и искате да опишете вашата гледна точка, също сте добре дошли.
С изпращането на текст авторите се съгласяват той да бъде публикуван и разпространяван от сайта prepodavame.bg.
Формат: Приема се по 1 авторски текст от участник с обем до 800 думи. Жанрът на текста е по избор на автора – разказ, есе, статия.
Срок: Творби се изпращат на имейл p.baycheva@prepodavame.bg до 18 август 2022 г. заедно с информация за име на автор, какво и къде работи.
Всички получени творби ще бъдат прегледани от редакционния екип на сайта и ще изберем 5 текста, които да отличим. Резултатите от конкурса ще бъдат обявени по време на уебинара “Как да се погрижим за себе си преди началото на учебната година?” (23 август)
Награда: Петимата автори ще получат:
публикуване на текста им на сайта prepodavame.bg
безплатен едногодишен абонамент на стойност 115 лв. за разширените ресурси на сайта, които ще станат факт от м. септември 2022 г.
екземпляр от книгата “Изключителните учители за деца, растящи в бедност”
Ако сте решили да пишете статия, тези кратки насоки може да са ви от полза:
1.Кратко заглавие с нещо загатнато
Целта на заглавието е да провокира и предизвика някаква емоция в потенциалния читател, за да отвори статията. Дали ще продължи да я чете зависи от въведението.
2.Въведение
Въведението е решаващо за това дали читателят ще продължи да чете или ще затвори статията и никога повече няма да се върне към нея. Ето няколко общи насоки за писането на грабващи въведения:
- Кратко, ясно и точно по темата;
- Елементи, с които читателят да се идентифицира – общ проблем или въпрос;
- Обещание за това какво ще намери в тази статия.
Примерни фрази, подходящи за такъв тип въведение:
- Като (начинаещ) учител често се сблъсквах със следната ситуация…
- На всички ни се е случвало…
- Ако и вие имате проблеми с Х, не сте сами/ тази статия ще ви помогне да У…
- В тази статия ще ви представим 3 стъпки/ 5 стратегии/ 10 игри за…
Личните истории са нещо, което ни свързва като хора, а училищните истории приковават вниманието на учителската аудитория.
Докато пишете въведение за статията си, мислете за него като за обещание и начин за сближаване с читателя. След като читателят се идентифицира с проблема/въпроса/ситуацията/историята, представени във въведението и когато вече знае какво конкретно може да очаква от тази статия, е време да премине към същината.
3.Основна част
В основната част включваме това, което сме обещали в заглавието и въведението. Добре е описанието да е кратко, точно и ясно. Колкото повече конкретика, толкова по-добре.
По-привлекателни за окото, а и по-лесни за възприемане са текстове, в които има някакво графично разчупване. Това може да се постигне чрез следните изразни средства:
- По-кратки параграфи – разделяйте дългите блокове текст на по-кратки параграфи. Може да е само оптична илюзия, но работи – кара ни да четем повече и по-задълбочено;
- Подзаглавия – включвайте подзаглавия в структурата на основната част от статията. Ако не сте свикнали да работите с подзаглавия, в началото можете да ги вмъквате след като напишете текста;
- Списъци – вместо да изброявате 5 неща в едно дълго и досадно изречение, можете да направите списък с 5 булета, като този, който четете в момента;
- Удебеляване или наклон на думи и фрази – най-често се прави, за да фокусира вниманието на читателя върху конкретна дума или фраза;
4. Заключение
То трябва да е кратко, защото читателите вече са научили това, което им трябва.