[КОНКУРС] Как се подготвям за новата учебна година?

Лятото е особено време за учителите – това е времето, в което те имат нужда да починат, за да възстановят силите си, но също така всеки учител малко или много мисли и за следващата учебна година. Решихме да ви предизвикаме да споделите с нас летни емоции и мисли.

Приготвили сме и награди, които ще са полезни за всеки учител и образователен експерт. Очакваме текстовете ви с нетърпение!

Тема на конкурса: Как се подготвям за новата учебна година?

Всеки участник може да избере какъв да бъде фокусът на текста му:

Условия за участие: Участниците са действащи или пенсионирани учители, директори, психолози, логопеди и др. образователни специалисти, както и студенти в педагогически специалности. Ако сте родител и искате да опишете вашата гледна точка, също сте добре дошли.

С изпращането на текст авторите се съгласяват той да бъде публикуван и разпространяван от сайта prepodavame.bg.

Формат: Приема се по 1 авторски текст от участник с обем до 800 думи. Жанрът на текста е по избор на автора – разказ, есе, статия.

Срок: Творби се изпращат на имейл p.baycheva@prepodavame.bg до 18 август 2022 г. заедно с информация за име на автор, какво и къде работи.

Всички получени творби ще бъдат прегледани от редакционния екип на сайта и ще изберем 5 текста, които да отличим. Резултатите от конкурса ще бъдат обявени по време на уебинара “Как да се погрижим за себе си преди началото на учебната година?” (23 август)

Изключителните учители - корица

Награда: Петимата автори ще получат:

 

 

Ако сте решили да пишете статия, тези кратки насоки може да са ви от полза:

1.Кратко заглавие с нещо загатнато

Целта на заглавието е да провокира и предизвика някаква емоция в потенциалния читател, за да отвори статията. Дали ще продължи да я чете зависи от въведението.

2.Въведение

Въведението е решаващо за това дали читателят ще продължи да чете или ще затвори статията и никога повече няма да се върне към нея. Ето няколко общи насоки за писането на грабващи въведения:

  • Кратко, ясно и точно по темата;
  • Елементи, с които читателят да се идентифицира – общ проблем или въпрос;
  • Обещание за това какво ще намери в тази статия.

Примерни фрази, подходящи за такъв тип въведение:

  • Като (начинаещ) учител често се сблъсквах със следната ситуация…
  • На всички ни се е случвало…
  • Ако и вие имате проблеми с Х, не сте сами/ тази статия ще ви помогне да У…
  • В тази статия ще ви представим 3 стъпки/ 5 стратегии/ 10 игри за…

Личните истории са нещо, което ни свързва като хора, а училищните истории приковават вниманието на учителската аудитория.

Докато пишете въведение за статията си, мислете за него като за обещание и начин за сближаване с читателя. След като читателят се идентифицира с проблема/въпроса/ситуацията/историята, представени във въведението и когато вече знае какво конкретно може да очаква от тази статия, е време да премине към същината.

3.Основна част 

В основната част включваме това, което сме обещали в заглавието и въведението. Добре е описанието да е кратко, точно и ясно. Колкото повече конкретика, толкова по-добре.

По-привлекателни за окото, а и по-лесни за възприемане са текстове, в които има някакво графично разчупване. Това може да се постигне чрез следните изразни средства:

  • По-кратки параграфи – разделяйте дългите блокове текст на по-кратки параграфи. Може да е само оптична илюзия, но работи – кара ни да четем повече и по-задълбочено;
  • Подзаглавия – включвайте подзаглавия в структурата на основната част от статията. Ако не сте свикнали да работите с подзаглавия, в началото можете да ги вмъквате след като напишете текста;
  • Списъци – вместо да изброявате 5 неща в едно дълго и досадно изречение, можете да направите списък с 5 булета, като този, който четете в момента;
  • Удебеляване или наклон на думи и фрази – най-често се прави, за да фокусира вниманието на читателя върху конкретна дума или фраза;

4. Заключение

То трябва да е кратко, защото читателите вече са научили това, което им трябва.

Още полезни статии:

Резултати по четивна грамотност в България
Четивна грамотност

Ниска ли е четивната грамотност на учениците в България? (Класацията на PISA)

Като разочароващи, но не и учудващи определи просветният министър резултатите на българските ученици от международното изследване PISA за 2018 година. Откъде идва разочарованието и наистина

Математическа грамотност и природни науки PISA 2018
Математическа грамотност

Как се представиха българските ученици по математика и природни науки в PISA 2018

“Разочароващи, но не и учудващи” – така просветният министър описа резултатите на българските ученици от международното изследване PISA за 2018 година. Малко по-добри от тези

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали