Учениците трябва да поддържат диалог с партньора си като поддържат темата на разговор без да я променят несъзнателно.
Управление на взаимоотношенията: Учениците се научават да водят диалог в неофициална обстановка като съзнателно поддържат темата на разговора с партньора си и съобразяват въпросите и отговорите с тези на събеседника;
Стъпки за изпълнение на дейността
Подгответе малки карти, на които да бъдат написани фрази за поддържане на разговор. Ако темата на разговор е живот в училище например, бихте могли да използвате някои от следните помощни фрази:
“Звучи интересно, разкажи ми повече за това”
“Кой е любимият ти предмет в училище?”
“Разкажи ми повече за любимия ти предмет”
“Как се подготвяш за предстоящите тестове и контролни?”
“Приятно ли ти е да ходиш на училище?”
“Кое е най-интересното нещо, което научи тази седмица?”
Обяснете на учениците за изкуството да водиш диалог и колко важно е да уважаваме нашите събеседници. Попитайте ги дали им се е случвало да водят разговор и събеседникът им рязко да смени темата или да ги прекъсне. Съберете отговорите им и обобщете информацията. Обяснете им, че дейността, която ще разиграете цели да им помогне да са по-добри във воденето на диалог и че ще усвоят много ценно умение.
Моделирайте диалога с друг по-уверен ученик или друг учител/колега. Можете да използвате и видео, което да онагледи дейността.
Попитайте учениците кои от фразите използвани в модела на диалог са поддържали успешно темата на разговора. Запишете ги, като допълните и други.
Представете на учениците и картите с фрази, които предварително сте подготвили. Обяснете им, че те могат да използват картите, докато водят диалога, за да си помагат. Представете и темата на разговор, която сте избрали.
Стартирайте дейността с първата двойка, избрана на случаен принцип. В началото най-добре е една двойка да води диалог, докато другите наблюдават. За да избегнете пасивно отношение от останалите при този вариант, бихте могли да разпределите малки роли на някои от учениците: може някой да записва видео, други да записват какво им е направило впечатление, какви съвети и препоръки имат към участниците, да наблюдават езика на тялото им и други. Когато учениците придобият повече увереност и ясно разбират какво се изисква от тях, можете да пристъпите към работа по двойки.
Продължете дейността и с останалите двойки, които сте планирали за учебния час.
След края на дейността обсъдете заедно с учениците какво им е направило впечатление и дискутирайте следните въпроси:
- Имаше ли моменти, в които ти беше трудно да поддържаш разговора?
- Кои фрази ти помогнаха най-много?
- Опишете себе си с пет думи.
- Ако можеш да промениш училището си, какво би променил най-напред?
- Какво е най-интересното нещо за себе си, което можеш да споделиш?
- Сподели за три неща, за които си благодарен.
- С какво най-много се гордееш?
- Ако имаше право на три желания, какви биха били те?
- Ако беше велик изобретател, какво би изобретили?
- Какво бихте направили, ако можехте да летите за един ден?
- Можете да създадете заедно с учениците постер с фрази, които са полезни за целите на дейността.
- Възможно е да реализирате дейността по двойки или групи. Вариант на групи може да бъде реализиран с двама ученици, които водят диалог и един, който има за задача да наблюдава.
*Ако разигравате дейността в рамките на повече от един учебен час, то можете да съберете идеи и от учениците за примерни теми, които биха били интересни за тях.
Поставете задача на учениците да упражняват новото умение за водене на диалог у дома, като изберат тема на разговор, използват научените фрази за поддържане на диалога и след това запишат своята рефлексия по опорните въпроси:
- Имаше ли моменти, в които ти беше трудно да поддържаш разговора? Какво направи?
- Какво ти помогна да поддържаш разговора?
- Как се почувства след този разговор?