Prepodavame.bg

Как да водим фокусиран разговор?

Учениците трябва да поддържат диалог с партньора си като поддържат темата на разговор без да я променят несъзнателно.

Управление на взаимоотношенията: Учениците се научават да водят диалог в неофициална обстановка като съзнателно поддържат темата на разговора с партньора си и съобразяват въпросите и отговорите с тези на събеседника;

Един диалог по двойки трае до 3 минути.

Стъпки за изпълнение на дейността

Подгответе

Подгответе малки карти, на които да бъдат написани фрази за поддържане на разговор. Ако темата на разговор е живот в училище например, бихте могли да използвате някои от следните помощни фрази:

“Звучи интересно, разкажи ми повече за това”

“Кой е любимият ти предмет в училище?”

“Разкажи ми повече за любимия ти предмет”

“Как се подготвяш за предстоящите тестове и контролни?”

“Приятно ли ти е да ходиш на училище?”

“Кое е най-интересното нещо, което научи тази седмица?”

 

Въведете

Обяснете на учениците за изкуството да водиш диалог и колко важно е да уважаваме нашите събеседници. Попитайте ги дали им се е случвало да водят разговор и събеседникът им рязко да смени темата или да ги прекъсне. Съберете отговорите им и обобщете информацията. Обяснете им, че дейността, която ще разиграете цели да им помогне да са по-добри във воденето на диалог и че ще усвоят много ценно умение.

Моделирайте

Моделирайте диалога с друг по-уверен ученик или друг учител/колега. Можете да използвате и видео, което да онагледи дейността. 

Попитайте учениците кои от фразите използвани в модела на диалог са поддържали успешно темата на разговора. Запишете ги, като допълните и други. 

Представете на учениците и картите с фрази, които предварително сте подготвили. Обяснете им, че те могат да използват картите, докато водят диалога, за да си помагат. Представете и темата на разговор, която сте избрали. 

Разиграйте

Стартирайте дейността с първата двойка, избрана на случаен принцип. В началото най-добре е една двойка да води диалог, докато другите наблюдават. За да избегнете пасивно отношение от останалите при този вариант, бихте могли да разпределите малки роли на някои от учениците: може някой да записва видео, други да записват какво им е направило впечатление, какви съвети и препоръки имат към участниците, да наблюдават езика на тялото им и други. Когато учениците придобият повече увереност и ясно разбират какво се изисква от тях, можете да пристъпите към работа по двойки.

Продължете дейността и с останалите двойки, които сте планирали за учебния час.

Обобщете

След края на дейността обсъдете заедно с учениците какво им е направило впечатление и дискутирайте следните въпроси:

  • Имаше ли моменти, в които ти беше трудно да поддържаш разговора?
  • Кои фрази ти помогнаха най-много? 

 

Фрази за стартиране на разговор
  • Опишете себе си с пет думи.
  • Ако можеш да промениш училището си, какво би променил най-напред?
  • Какво е най-интересното нещо за себе си, което можеш да споделиш?
  • Сподели за три неща, за които си благодарен.
  • С какво най-много се гордееш?
  • Ако имаше право на три желания, какви биха били те?
  • Ако беше велик изобретател, какво би изобретили?
  • Какво бихте направили, ако можехте да летите за един ден?
  • Можете да създадете заедно с учениците  постер с фрази, които са полезни за целите на дейността.
  • Възможно е да реализирате дейността по двойки или групи. Вариант на групи може да бъде реализиран с двама ученици, които водят диалог и един, който има за задача да наблюдава. 

*Ако разигравате дейността в рамките на повече от един учебен час, то можете да съберете идеи и от учениците за примерни теми, които биха били интересни за тях.

Поставете задача на учениците да упражняват новото умение за водене на диалог у дома, като изберат тема на разговор, използват научените фрази за поддържане на диалога и след това запишат своята рефлексия по опорните въпроси: 

  • Имаше ли моменти, в които ти беше трудно да поддържаш разговора? Какво направи? 
  • Какво ти помогна да поддържаш разговора? 
  • Как се почувства след този разговор? 

Популярни статии:

Куб на емоциите

Учениците изработват куб на емоциите. Използват го, за да разпознават и анализират в какви ситуации изпитват определени емоции и как реагират в следствие на тях.

Исторически казус

Учениците анализират исторически проблем или исторически конфликт от изучавания материал и предлагат алтернативни решения. Вземане на отговорни решения: Учениците интерпретират проблем по различен начин и генерират

Сподели статията

Получавай най-новите ресурси по имейл

Още популярни статии:

Мозъчна атака
Креативност

Мозъчна атака

Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се

Получи достъп до още повече ресурси и практични материали