Г-жа Радослава Вълева от ГПЧЕ “Йоан Екзарх” – Варна е учител, който с помощта на съвременните технологии успява да заинтригува своите деветокласници с класическата руска литература.
“Предизвикателството е свързано с мотивацията на учениците да осмислят художествена творба, създадена преди близо 200 години”, споделя г-жа Вълева. Учениците априори смятат, че тези произведения са твърде безсмислени и архаични. И точно тук тяхната учителка решава да приложи модела 1:1 в часовете на деветокласниците. “Иновативният урок дава възможност да се пресемантизират и представят по актуален начин темите”, обяснява г-жа Вълева.
ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА
Име на практиката: Иновациите в света на класическата литература
Цели:
- представяне по актуален начин темите, които изглеждат на учениците архаични и безинтересни;
- развиване на умението за работа в екип;
- подобряване на логическото мислене;
- развиване на умението за извличане и осмисляне на информация от различни източници.
Подходяща е за: гимназиален етап
Прилага се: целогодишно
Необходими материали: добра интернет връзка, подходящо устройство (таблет, лаптоп, телефон), опит с Google продуктите
КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ПРАКТИКАТА
Часовете по български език и литература протичат във виртуалното пространство с помощта на стабилна интернет връзка, устройство, екипна работа и учител, който насочва процеса.
“Дигиталната еволюция в образованието е като ненадминатото ускорение на гепарда. Вследствие на тази динамика методологията на двустранния процес преподаване-учене се развива с технологичния напредък и води до трансформация – от образование, ориентирано към учителя, към образование, насочено към ученика”, коментира г-жа Вълева.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ
Въвеждането на практиката в класната стая на г-жа Вълева преминава през няколко етапа:
- Предварителен етап: Споделяне на материали и задачи за учениците в Google Classroom за работа у дома;
- Първа стъпка: Учителят представя обобщените резултати от домашната работа на учениците – Google формуляр, който цели да провокира асоциации у учениците по четири ключови понятия (градът, селото, любовта, свободата); класът прави сравнение на изображения на града и селото от XIX и XXI век;
- Втора стъпка: Резултатите се обобщават в таблица Microsoft Excel и се визуализират чрез приложението Worditout;
- Трета стъпка: В основната част на урока учениците работят в екипи върху споделен документ по 5 теми. Разпределението е предварително направено от учителката според нивото на предметното знание – идеята е екипите да бъдат с “равни сили”, за да могат да работят спокойно и усърдно;
- Обобщение и оценка: проверка на знанията с помощта на платформата Kahoot. Задължителен елемент от урока е обратната връзка.
“С крайно въодушевление посрещнахме бялата дъска и маркера, но те вече са отживелица, която не впечатлява никого в дигитализирания смарт свят.”, споделя размишленията си г-жа Вълева. “Учителите трябва да са наясно с всички най-нови технологии”, подчертава тя и допълва: “Технологията напредва с всеки изминал ден, преподаващият е изправен пред предизвикателството да обогатява първо своите знания и компетентности и след това да разработи механизъм, който да бъде ефективен и интересен за учениците”.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ
Чрез практиката “Иновациите в света на класическата литература” се развиват редица компетентности, от които учениците имат нужда в модерното време.
Учениците развиват активност и инициативност. Усъвършенстват уменията си за работа в екип във виртуалното пространство, както и презентационните си умения. С всеки следващ урок деветокласниците все по-лесно възприемат и анализират художествените литературни творби.
Развиват се и дигиталните компетентности – смисленото използване на ИТ и опит в работата с облачни платформи, намирането на подходяща информация по темата, търсенето на значението на непознати думи в интернет.
“Най-важното е, че учениците мислят критично и креативно в часовете по български език и литература”, споделя г-жа Вълева и допълва: “Те не се страхуват да се самооценят, но и се учат да дават насърчителни оценки чрез коментари”.
ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ
Важна роля в добрата практика играят платформите, с които трябва да работят учениците. Нужно да се отбележи, че и учениците, и преподавателят трябва да познават добре дигиталните инструменти и да умеят да боравят с тях.
В подготвителния етап учителят е този, който трябва да обърне внимание не само на академичните задачи, но и на социалните теми в произведенията. Груповите задачи трябва да са подбрани така, че да бъдат предизвикателни, но и интересни и провокиращи.
Най-голямото предизвикателство за учениците се оказва извличането на качествена и точна информация , за да достигнат до правилните отговори. “Учителят е там, за да ги насочи как да работят и да следи за начина им на работа”, напомня г-жа Вълева.
Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.