Стига с тази граматика! Превърнете часовете по английски език в автентично преживяване!

Превърнете часовете по английски език в автентично преживяване!

Знаете ли каква е най-честата причина учениците да смятат часовете по чужд език за скучни? Наблягат прекалено много на упражнения за повтаряне и затвърждаване на изразни средства, думи и граматически особености. В учебниците упражненията са еднообразни за всеки урок – спрегнете глагола в скобите, попълнете липсващата дума, отговорете на тези три въпроса след текста, попълнете таблицата с граматическото правило, поправете изреченията… Да, тези задачи работят за научаване на правилата на езика, но имат минимална практическа приложимост. Не са свързани с истинския свят извън учебника и класната стая. Не са автентични. Затова светът е пълен с хора, които могат да рецитират изречения като “Котката е под масата.” или да попитат “Къде е библиотеката?” на няколко различни езика, но не могат да извършват ежедневни задачи на съответния език.

Автентична и смислена задача е тази, която включва: 

  • Приложимост в ежедневието на учениците;
  • Съвместна работа или някакъв вид сътрудничество между учениците;
  • Повече от един верен отговор или повече от един начин за постигане на целта;
  • Междупредметни връзки – включване на знания от различни дисциплини;
  • Краен продукт;
  • Публика (читатели, слушатели, заинтересовани страни) извън класната стая.

Ползите от автентичните задачи са много. Учениците създават различни продукти според личните си виждания, разбирания, знания и предпочитания. Автентичните задачи изискват и развиват умения на 21-ви век, най-вече критично мислене и креативност. Учениците носят отговорността за собственото си учене, упражняват своята автономност и самоинициативност, измислят и създават нови неща и се адаптират към променящите се условия. Най-важното обаче е, че им е по-интересно и затова и научават повече. 

Ето пет примера за автентични задачи:

1. Водене на блог или влог

Учениците запечатват мислите, идеите и въпросите, които ги вълнуват и ги излагат на показ пред широката аудитория на интернета. Темите могат да са разнообразни – да обсъждат текущи събития от България и света, да реагират върху разглеждани в часовете теми, да доразвиват идеи от текстове или видеа гледани в час. Поддържането на блог или влог (“видео блог”) ще развие множество езикови компетенции и учениците, както и умението им да пишат за конкретна публика и.

2. Училищен (или дори регионален) вестник

Може да започнете с по-малкия брат на вестника – училищния бюлетин. Гарантирам, че учениците ще са ентусиазирани да пишат за случващото се в училище. Случки, бисери, идеи, покани… дайте им свобода и само помагайте със стила и правилния изказ. Училищният вестник не е нужно да е дълъг – дори един лист А3 (стандартен вестник) може да изглежда хубаво и да е изключително информативен. Ако пък изберат да пишат за случващото се в квартала/региона, то това може да е началото на неподозирано смислено сътрудничество с местен вестник и професионалистите, работещи в него.

3. Ученически презентации

Говоренето пред публика и изнасянето на презентация са ключови умения, които учениците трябва да развият в училище. Направете презентациите по-вълнуващи, като промените формáта – забранете стандартните PowerPoint презентациите и насърчете учениците да използват Prezi, Flipgrid, Padlet или дори Google Sites. Променете публиката. Обикновено само класът е слушател и всеки ученик се изрежда да презентира. Вместо това поканете външни хора – други класове, учители, родители, а за напреднали – експерти и професионалисти. Организирайте презентирането по различни начини – експериментирайте с презентации тип “Печа куча” или създайте шоу по подобие на Dragon’s Den и Shark Tank

4. Учениците като учители

Предизвикайте учениците да станат учители за един час. Те ще трябва да създадат или подберат нужните материали, да измислят активностите и да планират времето. Така при планирането и подготовката на урока, учениците ще натрупат по-устойчиви знания, а допълнителното предимство на тази дейност е, че ще осъзнаят колко трудна е всъщност работата на учителя!

Друга идея за автентична задача е създаването на тест или изпитване. Набавете на учениците стандартите, които тестът им трябва да измерва, и забележете с колко голям ентусиазъм ще се надпреварват да измислят най-трудното контролно.

5. Състезания и предизвикателства

The New York Times имат календар със състезания за ученици. Някои са само за учениците в САЩ, но вие лесно можете да организирате подобен конкурс във вашето училище. Все повече от предизвикателствата обаче са отворени за целия свят. Такъв е текущият (към октомври 2021 г.) конкурс за това “Какво е да си тийнейджър в 21 век?”. Към всяко състезание има материали както за учителите, така и за учениците.

NPR пък всяка година имат предизвикателен конкурс за ученически подкаст. Създаването на качествен подкаст е изключително трудно начинание, но както с всичко друго – трудността е правопропорционална на възможността за учене и самоусъвършенстване. Материалите, които NPR предоставят за ученици и учители, са невероятни и ви гарантирам че и вие, и учениците ще научите много. Не на последно място, има множество регионални и национални състезания и конкурси, в които може да се включи цял клас или само отделни ученици. 

Не забравяйте, че целта ви е да направите ученето приложимо, задълбочено и забавно. Автентичните задачи са гъвкави и предоставят възможност за нагаждане спрямо спецификите на класа, населенето място и вашите силни страни и предпочитания. Учениците могат да работят по тях самостоятелно, в група, като част от проектно-базирано обучение или паралелно с основния материал през цялата година. Автентичните преживявания в класната стая развиват критично мислене, високоефективно взаимодействие между отделни ученици, нагласа за учене през целия живот и подготвят учениците за истинските предизвикателства на света утре.

 

 

Статията е адаптирана от Edutopia.

Още полезни статии:

Как се рисува котка
Четивна грамотност

“Нарисувай ми… котка” в часовете по чужд език – създаване на текст-описание

Винаги, когато изучаваме лексика от темата “животни”, учениците ми проявяват голям ентусиазъм. Нетърпеливи са да разкажат за домашните си любимци, за животните, които искат да

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали